کد خبر: 330254
تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۹
بازدید 258
قصه‌گویی طراحی مسیر روشن برای نسل جدید است

نشست هم‌اندیشی اعضای هیات علمی و رابطان انجمن قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان کرمان، با آغاز به کار بیست‌و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، نشست اعضای هیات علمی و رابطان انجمن قصه‌گویی استان کرمان با حضور اکبر خدادادی سرپرست، معاون فرهنگی و کارشناسان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان و یدالله آقاعباسی بازیگر، کارگردان، مولف، مترجم و دکترای ادبیات نمایشی ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ برگزار شد.
بنابر این خبر، ابتدا خدادادی با اشاره به اینکه در آموزه‌های دینی ما ناامیدی جایی ندارد تاکید کرد: جامعه امروز ما نباید از کلمه، رویا و قصه عاری شود، ما فرهنگی غنی از  قصه‌ها و اسطوره‌های ملی و مذهبی داریم و این خرده روایت‌ها و کلان روایت‌ها باید حفظ شوند. کانون پرورش فکری به اندازه وسع و توان برای ترویج و تزریق امید، ایمان و نشاط در جامعه با استفاده از ابزار قصه‌گویی  تلاش می‌کند.
وی افزود: رویکرد کانون تربیت نوجوان تراز جمهوری اسلامی است و اولویت آن پرورشی هم‌خوان با هدف مقدس، مشخص و مطهری است که برایش هزینه و خون دادیم و از آن پاسداری می‌کنیم. به این منظور قصه‌گویی و کلان روایت‌ها با بیان هنرمندانه برای انتقال مفاهیم متعالی بسیار راهگشا و موثر است.
این در حالی است که، یدالله آقاعباسی مدرس قصه‌گویی، نمایش خلاق و تئاتر کودک و نوجوان با یادآوری اینکه قصه‌ شنیدن حق بچه‌هاست و کانون پرورش فکری از گذشته قصه را همه جا و برای همه مخاطبان ارایه کرده بیان داشت: نباید قصه‌گویی مختص جشنواره‌ها باشد و قصه‌گوها بایستی فارغ از نگاه سلیقه‌ای داوران و جدا از کسب مقام و رتبه‌های جشنواره‌ای مسیر شخصی خودشان را پیدا کنند و برای انجام کار درست که همان طراحی خطوط و مسیر برای نسل آینده است قدم بردارند و روشنایی ببخشند.  
همچنین وی توجه به نیازهای غریزی بچه‌ها برای درونمایه قصه‌ها را اساسی دانست و گفت: بیان غیرمستقیم مفاهیم اصلی چون عدل، شجاعت، محبت، جستجوگری و ... بدون شعارزدگی و ناخودآگاه شخصیت‌هایی که تبلور این خصوصیات بوده‌اند را در ذهن مخاطب تداعی می‌کند.  
وی درباره شعار جشنواره امسال یعنی «با قصه لبخند بسازیم» اظهار داشت: لبخند واقعی شادی است که از درون می‌جوشد و درون انسان‌ها را شاد می‌کند و این مهم جز با آگاهی و درک حاصل نمی‌شود.
مازیار رشید صالحی بازیگر، کارگردان و مدرس هنرهای نمایشی هم در ارتباط با ترویج قصه‌گویی تشریح کرد: می‌بایست با پرهیز از ساختن مخاطبانی شبیه خودمان و احترام و توجه به نسل جدید با ذهن‌ متکثر و متفاوت به دنبال توانمندسازی و خلق آثار تازه و جدید باشیم.
بر همین اساس، دیگر حاضران در جلسه هم به تشریح نقطه‌نظرات خود پرداختند و پیشنهادهایی برای ترویج، گسترش و مردمی‌سازی قصه‌گویی در سطح جامعه ارایه دادند.
فراخوان بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با شعار «با قصه لبخند بسازیم» از شهریور ۱۴۰۲ منتشر شده است و مرحله استانی ان در کرمان آبان‌ماه برگزار خواهد شد.

قصه‌گویی طراحی مسیر روشن برای نسل جدید است

قصه‌گویی طراحی مسیر روشن برای نسل جدید است

قصه‌گویی طراحی مسیر روشن برای نسل جدید است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =