طرح کانون مدرسه را جدی در استان‌ها پیگیری کنید/ تمرکز بر نیروآفرینی

معاون فرهنگی کانون در نشست با مدیران کل استان‌ها که به تازگی بر این مسند تکیه زدند نشست دوستانه برگزار کرد و نکته‌هایی را به آن‌ها یادآور شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، فرهاد فلاح در دیدار با مدیران کل تازه منصوب شده کانون ضمن شنیدن مشکلات مدیران در مراکز استان‌ها نکته‌هایی را ارائه کرد.

او در ابتدای این نشست بیان کرد: آنچه که در معاونت فرهنگی در حال انجام است، تنظیم‌گری اقدام‌های فرهنگی است که باید نرم‌افزاری رقم بزنیم. از زمانی که ما در این معاونت مشغول به کار شدیم با چالش‌های جدی روبرو هستیم. آنچه که ما مد نظر داریم این است که به لحاظ نرم‌افزاری منطقی حاکم بر کار باشد که نیست و رویه‌ها اغلب سنتی هستند و کارکردشان نیز اغلب از دست رفته است. ساختارهای فرهنگی ایجاد نشده و ریل‌گذاری درستی صورت نگرفته است؛ مانند جشنواره‌هایی که در کانون داریم. تلاش کردیم سامانه جشنواره‌های کانون چه در سطح استانی و چه در سطح ملی ایجاد شود و سوابق افراد در آنجا ثبت شود تا بتوانیم مرجعیت در این زمینه پیدا کنیم و برای جشنواره‌های فرهنگی نهادهای دیگر نیز از آن بهره ببرند. فراموش نکنید که ما برای بچه‌ها کار می‌کنیم اما هنوز متاسفانه یک سامانه اطلاعاتی متناسب با نیاز بچه‌ها نداریم و این قابل تصور نیست. برای ایجاد آن نیز راه‌های دشواری را باید طی کنیم.

طرح کانون مدرسه را جدی در استان‌ها پیگیری کنید/ تمرکز بر نیروآفرینی

فلاح همچنین افزود: این‌که به دنبال چه چیزی هستیم برای ما کاملا روشن است. من شبانه‌روز در ذهنم این اهداف را می‌پرورانم اما این‌که بدنه تا چه میزان این کشش را دارد که به آن سمت برویم نکته دیگری است. ما هنوز زیست بوم کودک و نوجوان نداریم و این چالش بزرگی است. امیدواریم با حضور معاونت جدید توسعه مدیریت و منابع بتوانیم اقدام‌های خوبی را پیش بگیریم. چرا که هم اهل گفتمان انقلاب اسلامی است و هم این‌که کار فرهنگی انجام داده و نسبت به این مسائل آشنایی کامل دارد. باید با یک دسته‌بندی مناسب به منطقی برسیم و کارها را پیش ببریم. هر چقدر بتوانیم تعامل بیشتری در این زمینه داشته باشیم به طور حتم به نتایج بهتری نیز دست خواهیم یافت.

معاون فرهنگی کانون در ادامه با اشاره به این موضوع که در کانون نیاز به بازمهندسی داریم، گفت: ما قطعه‌های جورچینی هستیم که در کنار هم می‌توانیم اقدام‌های کانون را پیش ببریم و برای کودکان مفید واقع شویم. اگر کارهای فرهنگی به دست بچه‌ها نرسد، تلاش‌های ما بی‌ثمر مانده و در این عرصه موفق نبوده‌ایم. بنابراین ما نیاز به بازمهندسی داریم؛ ساختار فعلی ساختاری نیست که بتواند به ما کمک کند. ما نیاز به جذب داریم که به معنای استخدام نیست، بلکه به معنای به‌کارگیری است. بزرگترین خطای کانون جذب بلند مدت است. مربی که در جوانی وارد این فضا می‌شود تا یک سنی شور و اشتیاق برای حرفه خود دارد، اما از یک سنی به بعد دیگر این اتفاق نمی‌افتد. باید به سمت مدیریت پلتفرمی برویم چرا که هرکسی که توانمندی دارد زمان بقای استفاده از خدمات او نیز بیشتر خواهد شد.

طرح کانون مدرسه را جدی در استان‌ها پیگیری کنید/ تمرکز بر نیروآفرینی

او همچنین تاکید کرد: رویکرد شما نسبت به معاونت فرهنگی صرفا جذب و انتصاب نباشد. باید روی حوزه‌های نرم‌افزاری کار کنید، به‌طور مثال در حوزه اکران انیمیشن «بچه زرنگ» این کار را انجام ندادید. سال‌ها منتظر بودیم یک انیمیشن داشته باشیم و حالا که داریم هیچ کاری برای دیده شدن آن انجام ندادیم. ما مناسبت‌های بسیاری داریم و باید روی آن کار کنیم تا به بهترین شکل ممکن از آن استفاده شود.

فلاح در ادامه به موضوع کانون مدرسه اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات ما در کانون، نبود افق دید بالاست. اگر این کار را انجام ندهید هیچ کاری نمی‌توانید پیش ببرید. باید با تمام قوا به ظرفیت‌ها نگاه کنید. کانون مدرسه از آن دست فعالیت‌هایی است که با رویکرد جدید می‌خواهیم آن را پیش ببریم و برای آن باید تشکیلات‌سازی کرد. مدیرعامل کانون به جد پیگیر اجرای این طرح هستند و باید در اولویت اصلی و طلایی خود در مراکز استان‌ها قرار دهید.

او در ادامه اظهار کرد: هر مرکزی حداقل یک بچه طلایی و نخبه دارد. می‌توانید در طرح کانون مدرسه او را نماینده کانون در مدرسه کنید، مطمئن باشید آن بچه می‌تواند خود شورای غیررسمی تشکیل دهد و شروع به عضوگیری کند و خدمات کانون را به مدرسه بکشاند و حتی بالعکس. اگر یک بچه از دوران ابتدایی وارد این حوزه شود در آینده تعداد این نیروها قابل توجه خواهد بود.

فلاح در پایان سخنان خود نیز به مدیران کل استان‌ها چند توصیه کرد و گفت: روی نیروآفرینی تمرکز داشته باشید و از نیروهایی که شور و نشاط دارند بهره بگیرید. علاوه بر این روی شورای فرهنگی نیز تمرکز داشته باشید و آن را پربار کنید. به مخاطب خود القا نکنید و بسترهای انتصاب را فراهم کنید. از نظر روانی سازمان را به نحوی پیش ببرید که خودشان به نتیجه برسند. فضاسازی، فرصت‌سازی و تصمیم‌سازی کنید و به دنبال توسعه اختیارات استان‌ها باشید. روی آموزش نیروهای ستادی نیز جدی باشید.

در پایان این جلسه مدیران‌کل استان‌ها مسائل و مشکلات حوزه فرهنگی را با معاون فرهنگی کانون و مدیران زیرمجموعه در میان گذاشتند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =