تربیت اصلی و عمیق کودکان در کانون رقم می‌خورد/ در انتخاب مربیان دقت کنید

محسن چینی‌فروشان خطاب به مدیران کل تازه ورود به کانون گفت: عنایت خداوند به شماست که توفیق خدمت به معصوم‌ترین و پاک‌ترین بندگانش را داده است.

به گزارش اداره کل روابط‌عمومی و اموربین‌الملل کانون، محسن چینی‌فروشان از آذر سال ۱۳۷۰ سکان هدایت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را بر عهده گرفت و بهمن ۱۳۸۸ با گذشت بیش از ۱۸ سال و پس از انتشار صدها جلد کتاب برای کودکان و نوجوانان، ساخت هزاران دقیقه فیلم، نوار موسیقی و ده‌ها عنوان سرگرمی سازنده و اسباب‌بازی برای بچه‌ها از این سمت کناره‌گیری کرد. آنچه که از او در خاطره‌ کانونی‌ها باقی مانده روی خوش بوده است و به همین بهانه حامد علامتی مدیرعامل کانون تلاش کرد تا مدیران تازه ورود کانون بتوانند دیداری با این کهنه‌سوار کانون داشته باشند و از تجربه‌های وی بهره‌مند شوند.

برهمین اساس در نخستین شب از دوره دانش و مهارت‌افزایی مدیران‌کل منصوب شده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان‌ها، مدیران کل استان‌ها در کتاب‌فروشی «زیتون» به دیدار محسن چینی‌فروشان رفتند و پای صحبت‌ها و خاطره‌های وی از حضورش در کانون نشستند.

چینی‌فروشان در ابتدای سخنان خود ضمن خوشامدگویی به این مدیران گفت: قدیمی‌ها می‌گفتند چند چیز قسمت و روزی فرد است، خانه، همسر خوب و شغل؛ قسمت و تقدیر شما این بوده است که بخشی از سال‌های عمر خود را در کانون پرورش فکری پشت سر بگذارید. تک تک شما اهل فرهنگ و دانش هستید و می‌توانستید در جاهای دیگر مشغول به کار شوید و فضای مالی بهتری را تجربه کنید، اما قسمت شما این بود که در کانون حضور داشته باشید که از نظر من این عنایت خداوند به شما بوده است.

او ادامه داد: کسی که در عرصه فرهنگ وارد می‌شود خداوند عنایت خاص به او می‌کند، چرا که عرصه فرهنگ، عرصه خدمت به مردم را شامل می‌شود. حال شما به بچه‌ها که آینده کشور را در اختیار دارند خدمت می‌کنید. در واقع شما با معصوم‌ترین قشر در ارتباط هستید و این خود یک نعمت است. بچه‌ها بی‌گناه‌ترین موجودات روی زمین هستند.

تربیت اصلی و عمیق کودکان در کانون رقم می‌خورد/ در انتخاب مربیان دقت کنید

مدیرعامل پیشین کانون بیان کرد: این یک وجه قضیه است، از طرف دیگر این بچه‌ها آینده انقلاب و اسلام هستند و این آینده و تربیت آن بر عهده شما و مربیان کانون است. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان جای خاصی است و کسانی می‌توانند آن را بشناسند که در آن کار کرده باشند. من ابتدا در اواخر سال۱۳۶۰ در سنین جوانی مدیرکل دفتر انتشارات کمک آموزشی آموزش و پرورش شدم و بعد هم مدیر مسئول مجلات تربیتی آموزشی رشد. به خاطر دارم بعد از ۱۰ سال کار در این فضا، وارد کانون پرورش فکری شدم و تلقی که پیش از ورود داشتم تا پس از آن بسیار متفاوت بود.

چینی‌فروشان همچنین توضیح داد: کانون چند فعالیت عمده دارد، یکی تولید کتاب، فیلم، نمایش، اسباب‌بازی و سرگرمی است. مقوله بعدی مراکز فرهنگی و هنری است که کتابخانه‌های کانون است و سومی کانون زبان را شامل می‌شود. در ادامه نیز بخش بین‌الملل کانون به آن اضافه شد و همچنان ادامه دارد که حضور در جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های مختلف بین‌المللی را شامل می‌شود.

او در ادامه تاکید کرد: فراموش نکنید که سرمایه‌های کانون نیروی انسانی است که عمدتا مربیان آن هستند که سرمایه بزرگی است. مربیان علاقه‌مندی که مشغول کار هستند. سرمایه دیگر کانون، اعتماد مردم به آن است چرا که کانون را دوست دارند و در پایان نیز اعتبار بین‌المللی آن است. کانون شناخته شده است و در جشنواره‌های مختلف زمانی که مرغک کانون نمایش داده می‌شود همه متوجه می‌شدند که محصول مورد نظر از آن کانون است. یکی دیگر از سرمایه‌های کانون حمایت، اعتبار و پشتیبانی مسوولان به‌خصوص مقام معظم رهبری است که کانون را دوست دارند و به آن باور دارند، و بر حضور پر قدرت و ایفای نقش کانون در عرصه فرهنگ و هنر و تربیت کودکان و نوجوانان تاکید دارند.

چینی‌فروشان ادامه داد: یکی از ویژگی‌های کانون این است که اوقات فراغت بچه‌ها را پر می‌کند و این اوقات اختیاری است که می‌توانند در آن کتاب بخوانند یا قصه‌ بشنوند و اوقات شیرین خود را در آن پشت سرگذارند. بنابراین تربیت اصلی و عمیق در مراکز کانون اتفاق می‌افتد. کتاب و فیلم خوب است، اما این‌ها در مراحل بعدی قرار دارند و ماندگاری کمتری دارند. وقتی بچه با مربی سروکار دارد، داستان عوض می‌شود. سرمایه‌های مادی و معنوی بزرگی در اختیار شما قرار گرفته و این وظیفه شما را سنگین می‌کند. کمتر جایی چنین سرمایه‌ای دارد که می‌توان روی آن حساب باز کرد.

این نویسنده کتاب کودک همچنین اظهار کرد: کانون آسان به اینجا نرسیده و آسان حفظ نشده است. تلاش‌های بسیاری شده تا کانون در جایگاه مرتفع و ارزشمند فعلی‌ست و یک‌پارچگی خود را حفظ کرده و توسعه هم یافته است و همچنان فعالیت­های خود را ادامه می­دهد، بنابراین امانتی است در دست شما که باید آن را حفظ کنید. خون دل‌ها خورده شد که کانون در چنین جایگاهی است. باید قدر این نعمت را بدانید. به خاطر داشته باشید:

تربیت اصلی و عمیق کودکان در کانون رقم می‌خورد/ در انتخاب مربیان دقت کنید

در کار فرهنگی کیفیت از کمیت مهم‌تر است. اگر عضو دارید باید برای آن‌ها کار با کیفیت ارائه کنید، صرفا افزایش تعداد عضو کافی نیست. خیلی به دنبال آمار و ارقام نباشید.

او با تاکید بر این‌که برای بچه‌ها کار کنید، گفت: تبلیغاتی کار نکنید. به طور مثال خیلی به دنبال جشنواره‌ها نباشید. انکار نمی‌کنم حضور در جشنواره‌ها برای عرضه و معرفی آثار خوب است، اما کار نکنید برای ارائه به جشنواره، کار کنید برای بچه‌ها. به‌خصوص در مراکز نباید بچه‌ها وسیله دست شوند تا خودتان را نشان دهید. ما برای آن‌ها هستیم، آن‌ها برای ما نیستند.

مدیرعامل دفتر نشر فرهنگ اسلامی همچنین در توصیه به انتخاب درست مربیان کانون، تصریح کرد: فضای مراکز ما باید فضای فرهنگی باشد به دور از مسائل روزمره اجتماعی و سیاسی. ما یک اصل کلی سیاسی داریم، اما جبهه‌بندی‌های سیاسی متعددی داریم که نباید در ارتباط با بچه‌ها وارد این فضا و این جریان‌ها شویم. روی انتخاب مربیان دقت نظر داشته باشید. یک مربی وقتی می‌آید در کانون بیش از سه دهه می‌ماند، بنابراین انتخاب درستی داشته باشید، در انتخاب مربی سخت‌گیری کنید اما نه به معنای جلوگیری از ورود اعضای جدید. باید شناخت مخاطب، زبان مخاطب، آشنایی با کاری که می‌خواهد انجام دهد را در نظر بگیرید. یک مربی باید همه کاره باشد و صرفا نباید در یک رشته کار کند. باید دوره‌های آموزشی متعددی برای مربیان برگزار کنید.

تربیت اصلی و عمیق کودکان در کانون رقم می‌خورد/ در انتخاب مربیان دقت کنید

مترجم کتاب «قصه زندگی» تاکید کرد: هیچ روشی غیر از روش رودررو در بچه‌ها اثرگذار نخواهد بود. مربی وقتی با بچه مستقیم صحبت می‌کند و قصه می‌گوید بسیار متفاوت است تا آنکه در فضای مجازی شکل بگیرد. بچه‌ها از مربیان خود الگوبرداری می‌کنند، بنابراین نه دور از زمانه باشید و نه کاملا در اختیار فضای مجازی قرار بگیرید. در واقع فعالیت‌های واقعی را قربانی فعالیت‌های مجازی و آنلاین نکنید. تلاش ما این بود تا تمام اقشار مردم بتوانند در کانون حضور داشته باشند، بنابراین نباید این امتیاز را از دست بدهید. حواستان باشد تا خانواده‌هایی که مشکلات مالی دارند از این مراکز و از خدمات کانون دور نمانند.

او در پایان سخنان خود نیز گفت: در کار فرهنگی آدم‌ها مهم‌تر از هر ابزاری هستند، صمیمیت و فضای یک‌دستی که در کار با کودک وجود دارد با مدیریت پشت میزنشینی کاملا متفاوت است.

در پایان مدیران کل از بخش‌های مختلف فروشگاه کتاب «زیتون» بازدید کردند و با محسن چینی‌فروشان عکس یادگاری گرفتند.

تربیت اصلی و عمیق کودکان در کانون رقم می‌خورد/ در انتخاب مربیان دقت کنید

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =