کانون یک خانواده است

سرپرست اداره‌کل ارزیابی عملکرد و پاسخ‌گویی به شکایات کانون در ادامه‌ی روز نخست از برگزاری دوره دانش و مهارت‌افزایی مدیران‌کل تازه منصوب شده کانون پرورش فکری استان‌ها، درباره این اداره‌کل و روند فعالیت‌های آن توضیح‌هایی ارائه کرد.

به گزارش اداره کل روابط‌ عمومی و امور بین‌الملل کانون، محمدحسین توسلی در ابتدای سخنان خود گفت: ‌بین عملکرد و فعالیت تفاوت وجود دارد. بسیاری از مدیران در قالب‌های مختلف به گزارش فعالیت‌های خود می‌پردازند حال آنچه که برای ما موضوعیت دارد ارزیابی عملکرد است تا بتوانیم تحقق نگاه بلند کانون را مورد مطالعه قرار ‌دهیم. در این میان بسیاری نتیجه ارزیابی عملکرد را مچ‌گیری و در بهترین حالت ممانعت از آمارسازی و مستندسازی می دانند، درحالی‌که این‌گونه نیست و واحد ارزیابی عملکرد یاری گر تمام واحدهای کانون جهت تحقق اهداف ترسیم شده آن می باشد. از اینرو بسیار مایلم تا امروز با هم تعامل داشته باشیم و درباره ارزیابی عملکرد و فعالیت‌های مراکز کانون سخن بگوییم.

توسلی افزود: طبیعی است که ما برای سنجش عملکرد کانون، شاخص‌هایی باید داشته باشیم که داریم تا ببینیم در حال رفتن به چه سمتی هستیم. من معتقدم بدین منظور کانون می‌بایست مبتنی بر عقل جمعی تا سطح مراکز از همه ظرفیت سرمایه انسانی خود استفاده کند چراکه رویکرد متمرکز بالادستی دیگر نتیجه بخش نخواهد بود. نکته‌ای که وجود دارد این است که آیا وضعیت موجود هر استان را می‌دانیم و آیا برنامه‌ریزی ما مبتنی بر آن طراحی شده است؟ آیا کانون باید براساس آینده‌نگاری برنامه‌ریزی و حرکت کند؟ نیاز آینده کودک و نوجوان در طراحی برنامه ها چقدر مد نظر قرار گرفته است؟ آیا طراحی به صورت جامع برای برون رفت از مسائل کانون داریم؟ شاید بتوان اینطور گفت که بقای کانون بواسطه پویایی مدل مدیریتی خود حاصل شده است. با این اوصاف شاخص ما برای ارزیابی عملکرد چه می‌بایست باشد؟

وی بیان کرد: یکی از کارویژه‌های معاونت توسعه مدیریت و منابع، مدیریت سرمایه انسانی است تا بیشترین بازدهی بر اساس صلاحیت شغلی را فراهم سازد. بنابراین اگر ارزیابی عملکرد را بهبود عملکرد بنامیم می‌توانیم با به‌کارگیری افراد مبتنی بر قابلیت‌های آنان، این مهم را فراهم سازیم. بدین ترتیب می‌توانیم با طراحی برنامه راهبردی سه تا پنج ساله و از سوی دیگر ارزیابی عملکرد در طول مبادی، فرآیندها و نتایج شاهد بهبود عملکرد سیستم باشیم.

کانون یک خانواده است که سلسله مراتبی نیست

سرپرست اداره‌کل ارزیابی عملکرد و پاسخ‌گویی به شکایات کانون تصریح کرد: مستحضرید شاخص حتما بوده و هست، اما مثلا اگر من مبنا را براساس فراوانی کودک و نوجوان در مراکز بگذارم عملکرد کانون بسیار پایین خواهد بود. شاخص بعدی را مثلا می­توان میزان گسترش ارتباطات مدیر استانی با دستگاه‌های استانی و پی‌گیری برای تحقق مصوبات دانست چراکه این مهم باعث نام آشنایی هر چه بیشتر و بهره‌گیری از ظرفیت‌ها خواهد شد. بنابراین این سوال اساسی وجود دارد که شاخص چه باید باشد؟ ما ناظر بر نظریه امام-امت در حال مطالعه از دو سمت یعنی انتظارات امام جامعه و شناخت همه جانبه کودکان و نوجوانان هستیم که این مهم ناظر به هر استان متفاوت است و در نتیجه باید کمر همت بر آن بست تا به شناخت مناسب رسید.

او افزود: همان‌طور که به دنبال فلسفه اسلامی برای کودک و نوجوان هستیم می‌بایست در راستای حکمرانی برای کودک و نوجوان نیز گام برداریم. نیاز امروز کودک و نوجوان، آماده سازی برای ورود به جامعه است. این مهم در گروی مطالعه تطبیقی و کسب دانش روز ازسوی مدیران استانی است. در این راستا اگر دیپلماسی حوزه کودک و نوجوان را بعنوان شاخص سوم مورد مطالعه قرار دهیم امکان‌سنجی این مهم تا سطح مراکز برای ما بسیار اهمیت خواهد یافت. همانطور که مدیران استانی نیز در خلال بحث مطالبه داشتند می توان اینطور نتیجه گیری نمود که برای اعتلای نام کانون نمی بایست به مدیریت وضع موجود بسنده کنیم و نیازمند واحد طرح و برنامه با شناخت ظرفیت های استانی هستیم.

توسلی همچنین گفت: یکی از موارد مهم به‌منظور بهبود عملکرد کانون و اعتلای نام آن، فرهنگ سازمانی است. بین ادبیات اداری و تشکیلاتی به‌ویژه ناظر به مدیران پیشرو کانونی تفاوت‌های قابل ملاحظه‌ای وجود دارد. کانون یک خانواده است و سلسله مراتبی نیست. بنابراین هر کسی در هر جایی که هست باید آنجا را مرکز دنیا بداند.

او در ادامه اظهار کرد: ما پرونده تربیتی برای کودک و نوجوان نداریم. تاکنون رویکرد کانون بیشتر مهارت‌ورزی بوده است و بر همین اساس هم به بیش از 60 فعالیت پرداخته است. بعبارت دیگر هدایت کودکان و نوجوانان را مبتنی بر کشف استعداد رقم زده است و بصورت جدی با رویکرد تربیتی پیش نرفته‌است و می بایست به صورت جدی به آن فکر کرد. در این خصوص سوالی که مطرح است این است که این کودک را ناظر به چه زمانی پرورش می‌دهیم و آینده آن را چگونه در نظر می‌گیریم؟ از اینرو باید بتوانیم مدام بصورت جمعی مطالعه و بررسی داشته باشیم. این مهم ازطریق بررسی توام چرخه نظر و عمل یعنی مطالعه میدانی و بکارگیری دانش‌های مربوطه حاصل می‌شود. با این حال ویژگی‌های اولیه قابل تصور برای کودکان و نوجوانان را می­توان حب اهل بیت، شجاعت، سیاست، داشتن هویت، عقلانیت، حب وطن تصور نمود و می‌بایست روی آن تمرکز نمود تا بر اساس آن اهداف را پیش برد.

توسلی در پایان مطرح کرد: ما نیازمند بازتعریف در حوزه الگوی تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی، مدیریت سرمایه انسانی، الگوی تامین منابع و اعتبارات، تامین و تولید محتوا و الگوی تبلیغات هستیم.

در خلال این جلسه مدیران نظرها و سوال‌ها خود را با سرپرست اداره‌کل ارزیابی عملکرد و پاسخ‌گویی به شکایات کانون مطرح کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =