نشست تخصصی قصه گویی با عنوان روایت قصه‌های نامدارن با نگاه به آیین‌های دینی و ایرانی

در آستانه‌ی برگزاری مرحله‌ی استانی بیست و پنجمین جشنواره ی بین المللی قصه گویی، نشست تخصصی قصه‌گویی با عنوان روایت قصه‌های نامدارن با نگاه به آیین‌های دینی و ایرانی با سخنرانی حسین زنگویی مدرس دانشگاه ، پژوهشگر و نویسنده و با حضور مدیر کل کانون استا، کارشناسان، نماینده حوزه هنری استان، و مربیان و علاقمندان به قصه گویی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری خراسان جنوبی، در این نشست که صبح امروز ۱۴ آبان ماه ۱۴۰۲ برگزار شد، حسین زنگویی مدرس دانشگاه، نویسنده و پژوهشگر و فعال حوزه قصه گویی هفته فرهنگ استان را گرامی‌داشت و گفت: امروزه در جامعه ما تعریف درستی از فرهنگ ارایه نمی شود و کتاب‌هایی که در حوزه فرهنگ عامه نوشته شده اند این موضوع را تایید می کنند.

وی با بیان مصادیقی از دیدگاه فردوسی و تاکید وی در مورد فرهنگ گفت: متون اولیه و ادبیات فاخر ما به نقل از فرهنگ مردم است و نباید فرهنگ را دست کم گرفت.

زنگویی فرهنگ را عصاره تجربیات و فضایل جوامع مختلف در طول تاریخ دانست و با اشاره به آیین نوروز گفت: نوروز و شخصیت افسانه‌ای «بی بی نوروزک» در خراسان نمونه‌ای است  که از آن به عنوان یک آیین ایرانی که از دل فرهنگ گذشته ما به یادگار مانده می توان یاد کرد.

این مدرس دانشگاه گفت: ما در نوروز به عنوان یک ظرفیت ملی، آیین های برزمین مانده داریم که به بسیاری از مسایل مانند نظافت، صله رحم، قدر دانی از نعمات و... که اسلام برآن تاکید داشته توجه داشته است و می توانیم بسیاری از این موارد را با این آیین ناب ایرانی متجلی کنیم  و تجربیات گذشتگان را به نسل امروز منتقل کنیم.

وی با بیان این مقدمه به مبحث نامداران قصه های ایرانی پرداخت و با ذکر نمونه هایی گفت: نامدارن به دوبخش طبقه بندی می شوند که بخش اول شامل پهلوانان، پادشاهان ، امیران، فرمانروایان  و در برخی از افسانه‌ها پیامبران هستند و بخش دوم نامداران قصه ها درواقع نامداران بی نام و نشان مانند شخصیت‌هایی از طبقه متوسط و پایین جامعه و ساخته ذهن ما هستند.

زنگویی ادامه داد: ما نباید قصه را صرفا برای خواندن بیان کنیم بلکه  باید به نسل امروز بیاموزیم خواندن کتاب، قصه خواندن  و شنیدن تجربیات گدشتگان از راههای انسان شدن و عالم شدن است.

وی افزود: افسانه ها به عنوان ابزاری هستند که بر اساس فطرت و طبیعت بشر ساخته شده اند و در جوامع مختلف با ساختار متفاوت وجود دارد که بسیاری از عناصر فرهنگی و فرهنگها را به نسل جدید منتقل و بسیاری از مسایل و نکات تربیتی را به مخاطب ارایه می کند.

او با بیان اهمیت افسانه ها و فرهنگ ها گفت: با تکیه بر فرهنگ است که می توان فلسفه تشکیل خانواده را محقق کرد و می خواهیم که از دل این خانواده فرزندانی دیندارو  قدردان پدر و مادر ظهور کنند.

این نویسنده و پژوهشگر در پایان خاطر نشان کرد: قصه برای خواندن و شنیدن نیست بلکه وسیله ای برای انتقال مطلب است و افسانه ها و قصه ها و راویان آن قهرمانان نمایش هایی هستند که در پوشش کلمات، مسایل تربیتی را  به صورت غیر مستقیم منتقل می کنند .

گفتنی است این نشست با حضور مدیر کل کانون استان، کارشناسان، نماینده حوزه هنری استان، مربیان و علاقمندان به قصه گویی برگزار شد .

 نشست تخصصی قصه گویی با عنوان روایت قصه‌های نامدارن با نگاه به آیین‌های دینی و ایرانی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =