جشنواره قصه‌گویی کانون پرورش فکری جشنواره‌ای بکر برای حفظ میراث‌های ارزشمند فرهنگی است

دکتر فهیمه زنگویی سرپرست دفتر امور بانوان و خانواده استانداری در آستانه‌ی برگزاری جشنواره قصه گویی کانون قصه را ابزار تربیتی برای مادران و جشنواره قصه گویی کانون را جشنواره‌ای بکر برای حفظ میراث‌های ارزشمند فرهنگی خواند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری خراسان جنوبی، فهیمه زنگویی سرپرست دفتر امور بانوان و خانواده استانداری طی گفتگویی با روابط عمومی این اداره کل در پاسداشت جشنواره قصه‌گویی و  این هنر ازرشمند تربیتی از آن به عنوان مساله‌ای ذی قیمتی یاد کرد و گفت: قصه‌گویی تمام آن چیزی است که ما از فرهنگ و میراث ناملموس می توانیم حمل کنیم چرا که میراث امروز ما و فرهنگ خراسان جنوبی به وسیله قصه گویی به ما رسیده است و این جشنوارهای بکر می توانند این میراث ارزشمند را برای ما حفظ کنند.

وی در ارزیابی جایگاه قصه در خانواده های دیروز و امروز بیان داشت: جایگاه قصه در خانواده های دیروز و امروز همانقدر متفاوت است که نوع ارتباطات ما و آداب خانواده ها با هم متفاوت است.

وی افزود: جایگاه قصه در خانواده های دیروز، جایگاه تمام رسانه‌ای جمعی امروز را داشته است به صورتی که  خانواده های دیروز آدابشان، زیست‌، فرهنگ و  اعتقاداتشان را از قصه ها یاد می‌گرفتند و به هم منتقل می کردند اما امروزه به همان میزان که قصه و گویی ضعیف شده است جایگاه قصه در خانواده کم رنگ شده است.

زنگویی قصه را یک ابزار تربیتی ارزشمند دانست که اولیای تربیتی و به ویژه مادران می‌توانند از آن استفاده کنند و افزود؛ رسالت مادران در قصه گویی مانند رسالت مادران در تربیت فرزند و گرم نگه داشتن کانون خانواده است؛ وقتی مادری برای فرزندانش قصه گویی کند و آنان را نوازش کند و قصه را با لحنی لطیف و در بهترین اوقات زندگی برای فرزندانش تعریف کند طبیعی است که این همه خوبی در کنار هم جمع شوند در تربیت فرزند اثر مثبت خواهد داشت و اگر کلام قصه بلند و عمیق باشد بدیهی است که اثر قصه را چندین برابر خواهد کرد .

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که قصه چگونه می تواند  پل ارتباطی بین نسل ها، ملت‌ها و اقوام مختلف باشد گفت: قصه اساسا پل ارتباطی بین ملت‌ها و اقوام مختلف و عمیق ترین، اصیل ترین دلنشین ترین و کم خرج ترین و پر اثر ترین پل ارتباطی است.

وی افزود:  وقتی قصه‌ای تعریف می شود از فرهنگ و میراث ملموس و ناملموس اقوام مختلف خودمان نشانه‌هایی می‌آوریم به صورتی که  توصیف آداب و روسم و حتی پوشش و... در قالب قصه به دل بسته شدن و شناخت آن قوم و یا شناخت یک فرهنگ می انجامد و این اثر اعجاز آمیز کلام قصه در ایجاد ارتباط بین نسل ها است.

گفتنی است بیست و پنجمین جشنواره قصه گویی کانون با شعار با قصه لبخند بسازیم برگزار می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =