کد خبر: 333624
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۵
بازدید 259
جشنواره قصه‌گویی بیست و پنجم در استان کرمان پایان یافت

مراسم پایانی بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در مرحله استانی در کرمان با اعلام قصه‌گویان برگزیده برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان کرمان، آیین پایانی بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در مرحله استانی در کرمان ۲۹ آبان ۱۴۰۲ با حضور اکبر خدادادی سرپرست، معاونان و کارشناسان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، علی بیگ‌زاده معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار، محسن روحی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسلم علی‌مهدی مدیر روابط‌عمومی و خدمات اجتماعی مجتمع مس سرچشمه رفسنجان، حسین انجم‌شعاع رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی ...، قصه‌گویان و دانش‌آموزان برگزار شد.

بنابر این خبر، در این آیین خدادادی سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان با اشاره به قصه‌گویی در قرآن کریم قرآن را نمونه متعالی هم‌خوانی فرم و محتوا در تولید و ارائه برشمرد و گفت: قصه‌گویی راهی برای مانایی فرهنگ شفاهی و کتبی است چرا که عمر قصه‌گویی از عمر بشر بیشتر است.
وی با اشاره به آیه شریفه " نحن نقص علیک احسن القصص " تشریح کرد آمدن کلمه نحن دلالت بر این دارد که این هنر قابلیت ظهور و بروز اجتماعی دارد و در قصه‌گویی مخاطب به اندازه قصه‌گو حائز اهمیت است.
وی خاطر نشان کرد: زبان به عنوان نشانه مهم ملت‌ها اگر از غنای خود بیفتد به موجودی منفعل تبدیل می‌شود و زبان فارسی که مهمترین میراث فرهنگی است با مظاهری چون قصه‌گویی زنده و بالنده می ماند.
او با اشاره به شعار جشنواره یعنی با قصه لبخند بسازیم امیدآفرینی و خوشبختی را عاملی مهم برای رشد و تعالی کودکان و نوجوانان خواند و گفت: در سال‌های اخیر همواره بیانات مقام معظم رهبری بر امیدآفرینی تاکید کرده و ما باید خوش‌بینی را با بیانی هنرمندانه به فرزندان خود ارائه کنیم.
خدادادی ضمن اینکه سرگرمی را یک اصل مهم در قصه‌گویی خواند ادامه داد: هدف ما تنها سرگرمی‌سازی نیست و ما به دنبال تربیت اسلامی ایرانی برای کودکان و نوجوانان تراز جمهوری اسلامی هستیم.
سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان با اشاره به ویژگی‌های اسطوره‌ در شاهنامه، سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را نمونه یک اسطوره روز آمد خواند و گفت: مطلوب این است که قصه‌های ما با الگوسازی، فرزندان ما را همیار شهید یا همیار امام بسازند.
وی با سپاس از حمایت‌های صورت پذیرفته یادآور شد: توجه به فرهنگ به ویژه در حوزه کودکان و نوجوانان مثل کشف یک معدن معنوی است و با توجه به اینکه اشیاء و ثروت در خدمت بشر هستند، هیچ جامعه‌ای از سرمایه‌گذاری در حوزه کودکان و نوجوانان متضرر نخواهد شد.
سرپرست کانون استان جشنواره را یک نیرو محرکه برای مردمی‌سازی دانست و تشریح کرد: کار کانون پرورش فکری پس از جشنواره قصه‌گویی تازه شروع می‌شود و باید از قصه‌های برگزیده در بسترهای مختلف چون صدا و سیما استفاده شود.
خدادادی در پایان با سپاس‌مندی از همکاری حامیان، برگزارکنندگان و شرکت کنندگان این طور صحبت‌هایش را خاتمه داد: در این شیشه عطر، این باغ معطر تازه باز شده است و می‌تواند مایه خیر و برکت باشد. درست مثل نورانیتی که با باز شدن قرآن کریم بر جان‌های تشنه نور می‌پاشد

جشنواره قصه‌گویی بیست و پنجم در استان کرمان پایان یافت

همچنین، بیگ‌زاده معاون استاندار در ادامه این مراسم اظهار داشت: قصه‌گویی یکی از موثرترین روش‌های انتقال آموزه‌های دینی است و علم، دانش و حقایق در صورتی در ذهن کودکان و نوجوانان نهادینه و مثل نقش روی سنگ حک می‌شوند که به واسطه قصه و از دوران کودکی و با روش قصه‌گویی انجام شود.

وی افزایش مهارت‌های کلامی و شنیداری و افزایش خلاقیت و تقویت حافظه را از دیگر مزایای قصه‌گویی دانست و افزود: در روند قصه‌گویی شنونده خود را به جای قهرمان قصه تصور  و زندگی دیگری را تجربه می‌کند. همچنین می‌توان با قصه‌گویی انسانی دیندار، ولایت‌مدار و مفید برای جامعه اسلامی تربیت کنیم.

مسلم علی‌مهدی سخنران بعدی این مراسم هم حضور در جمع بچه‌های پاک و بانشاط را غنیمت دانست و گفت: هنجارهای تحمیلی اجازه رفتارهای خالصانه و بی‌ریا را از ما می‌گیرد و مسئولان باید هر چند وقت یک بار در جمع بچه‌ها حضور داشته باشند تا کودک درون‌شان بیدار شود. حمایت مجتمع مس سرچشمه رفسنجان از جشنواره قصه‌گویی در واقع سرمایه‌گذاری برای آینده است و امیدواریم کودکان و نوجوانان با استفاده از الگوهای خوبی که داریم از ثانیه ثانیه عمرشان استفاده کنند و فردا روزی باعث چشم‌روشنی همه ما باشند.

مراسم اختتامیه جشنواره قصه‌گویی با تبرک جستن به پرچم مبارک حرم مطهر امام رضا(ع)   با حضور خادمان رضوی در مراسم، قصه‌گویی فاطمه بهره‌مند، طیبه اعتمادی و فرزانه ایران‌نژاد، تجلیل از اعضای کتاب‌خوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، اجرای سرود اعضای انجمن سرود کانون استان و پخش کلیپ دو روز اجرای جشنواره در رفسنجان ادامه یافت.

جشنواره قصه‌گویی بیست و پنجم در استان کرمان پایان یافت

جشنواره قصه‌گویی بیست و پنجم در استان کرمان پایان یافت

جشنواره قصه‌گویی بیست و پنجم در استان کرمان پایان یافت

این در حالی است که، خوانش بیانیه هیات داوران از سوی مهتاب سارونی و اعلام و تقدیر از برگزیدگان بخش‌های مختلف بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی و داوران پایان‌بخش این مراسم بود.

برگزیدگان جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در مرحله استانی در استان کرمان را اینجا مشاهده بفرمایید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =