بیانیه هیئت داوران مرحله استانی  بیست و پنجمین جشنواره بین المللی قصه گویی را قرائت کرد

داور مرحله استانی بیست وپنجمین جشنواره ملی قصه گویی، بیانیه هیئت داوران این بخش را در اختتامیه قرائت کرد.

به نام خالق قصه‌ها

بیست و شش سال پیش در پاییز بارانی سال 1376 وقتی کانونی ها برای نخستین بار در ساحل دریای خزر و شهر زیبای رشت برگزاری نخستین جشنواره قصه گویی را کلید زدند، شاید کسی هم تصور نمی کرد عمر این جشنواره از چند دوره و چند سال فراتر رود. اما برگزار کنندگان با اشراف به توانایی ها و ظرفیت های گسترده کانون و وجود ارزشمند هزاران مربی که صورت به صورت و نفس به نفس ، هر روز برای بچه های وطن قصه می‌گویند، قدم در مسیری سخت و شیرین گذاشتند و اکنون با افتخار از ربع قرن سابقه‌ی رویدادی سخن می‌گوییم که هم بین‌المللی است و هم گسترده و البته اثرگذار. آن روزها از فراگیر شدن و ترویج فرهنگ قصه گویی در جامعه سخن گفتیم و امروز در همین مسیر بر عمومی‌سازی و مردمی‌سازی جشنواره تاکید داریم.

آن چه که امروز در ربع قرن حیات پر ثمر و ارزشمند جشنواره قصه گویی بیش از پیش به چشم می‌خورد، علاوه بر عمومی‌سازی، تلاش بر کیفیت بخشی این هنر ارجمند است که به دست مربیان ارزشمند و همه قصه‌گویان دغدغه‌مند ایرانی چه در کانون چه در خارج از آن تحقیق پیدا می‌کند. در کنار همه این دستاوردهای ارزشمند، تردیدی نیست که باید نگاهی منتقدانه به جریان قصه‌گویی بیندازیم و از این راه، برای اصلاح و کیفیت بخشی درونی این روند رو به رشد تلاش کنیم.

هیات داوران بر این باورند که نکاتی را قصه‌گویان به کار ببرند تا قصه‌ها شیرین‌تر و جذاب‌تر به گوش مخاطبان برسد. در بخش قصه‌گویی با زبان اشاره:  زبان بدن و اشارات هم‌سو باشند و از زبان بدن در حین قصه‌گویی بیشتر استفاده شود.

در بخش قصه‌های آیینی سنتی: اهمیت به متن قصه‌گویی که از منبع معتبر انتخاب شود و تکراری نباشد. در عین حال ابزار و پوشش نقال در خدمت او و نقاشی باشد.

در بخش ملی: شخصیت‌پردازی در قصه‌ها بسیار حائز اهمیت است چرا که می‌تواند در ذهن مخاطب تصویرسازی کند.  از حضور خوب مخاطبان برای تعامل درست و به جا در قصه استفاده شود.  قصه درونی شده و از هرگونه تقلید صدا و حرکت در اجرا خودداری شود. از حرکات اضافی دست‌ها و راه رفتن بی‌هدف روی صحنه جلوگیری شود. قصه را به شکل محاوره تعریف کنید نه کتابی، مگر در جایی که لازمه قصه‌هاست. تمرین فن بیان باعث می‌شود که قصه‌گو در بیان کلمات و جملات، نفس کم نیاورد. پوشش مناسب برای قص‌ گو از اهمیت خاصی برخوردار است.

لطفا دقت کنید: در انتخاب و بازنویسی قصه‌ها دقت کنید تا قصه‌گویی شما مناسب گروه سنی مخاطبان باشد.

در پایان هیأت داوران بیست و پنجمین جشنواره قصه‌گویی بین‌المللی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای تمامی قصه‌گویان آرزوی موفقیت دارد.

اسامی هیأت داوران در بخش آیین سنتی جناب آقای غلامرضا جهان‌پا و خانم‌ها معصومه کاظمی و مهتاب شهیدی، در بخش زبان اشاره خانم‌ها مرضیه ربیع، معصومه کاظمی و مهتاب شهیدی، در بخش ملی خانم‌ها زهره معماری نسب، معصومه کاظمی و مهتاب شهیدی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =