اردوهای فرهنگی و ادبی، بسترساز کشف و بالندگی استعدادها است

میلاد عرفان‌پور شاعر و منتقد ادبی در نخستین روز از اردوی افتتاحیه باشگاه رویش استعدادهای برتر ادبی نوجوان گفت: اردوهای فرهنگی و ادبی بسترساز کشف و بالندگی استعدادهاست.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، عرفان‌پور که در «نشست آموزشی با محوریت اندیشه در شعر» و در جمع استعدادهای ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور صحبت ‌می‌کرد، با تاکید بر لزوم استعدادیابی در این محافل ادبی گفت: حضور شرکت‌ کنندگان نوجوان در این رویداد، گامی در مسیر فرصت‌سازی و بیانگر کشف استعدادهای نو و تازه‌نفس است.

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی و مرکز موسیقی و استعدادهای برتر حوزه هنری افزود: میدان دادن به شاعران نوجوان و استفاده از ظرفیت‌های آنان، یکی از حرکت‌های قابل تحسین در مراکز کانون پرورش فکری به‌شمار ‌می‌رود و نقش به‌سزایی در معرفی شاعران به عرصه ادب و فرهنگ کشور دارد.

اردوهای فرهنگی و ادبی، بسترساز کشف و بالندگی استعدادها است

این شاعر و منتقد ادبی، کودکان و نوجوانان را سرمایه ارزشمند هر جامعه دانست و ادامه داد: طی سال‌هایی که در حوزه ادبیات فعالیت دارم، همواره شوق کشف استعدادهای برتر در این زمینه همراه من بوده و همانند تبلور یک شعر جدید، کشف شاعران نوپا و مستعد نیز شوق‌انگیز و شعف‌آفرین است.

این شاعر مطرح کشور در ادامه ضمن قدردانی از نگاه مسئولانه و دلسوزانه متولیان برگزاری این اردو و توجه ویژه به مقوله شعر و داستان اظهار کرد: به محض دریافت دعوت‌نامه برای حضور در این اردو، بی‌درنگ پذیرفتم؛ چون تجربه شیرین شعر گفتن دوران کودکی را چشیده و از همین محفل‌ها به جشنواره‌های ملی راه یافتم. بنابراین مسیری که تا به امروز طی کردم را مدیون محافلی هستم که در دوران نوجوانی شرکت کردم.

عرفان‌پور به پیشنه غنی ایران اسلامی اشاره و با بیان اینکه این دیار مهد شاعران بزرگی در تاریخ ادبیات جهان بوده و بخش مهمی از میراث شعر و ادب دنیا در ایران شکل‌ گرفته است.

اردوهای فرهنگی و ادبی، بسترساز کشف و بالندگی استعدادها است

وی ادامه ‌داد: هر چند شاعران کهن ایران‌زمین بسیار نامدارند، اما در سال‌های اخیر هم شاعران برجسته‌ای در ایران ظهور کرده‌اند که خواندن آثار آنان به نوجوان توصیه می‌شود.

عرفان‌پور در همین زمینه اشعار زنده‌یاد قیصر امین‌پور، محمدمهدی سیار، استاد محمدکاظم کاظمی و... را مورد ‌توجه قرار داد و الگوپذیری از زبان، لحن و سلامت محتوای آثار آنان را ترسیم‌کننده افق‌های روشن برای نسل نوجوان ارزیابی‌کرد.

وی با تاکید بر اینکه برای شناخت هرچه بیش‌تر آنچه در دنیای ادب و هنر می‌گذرد آشنایی با شاعران معاصر ایران ضروری است، افزود: نکته مهمی که نوجوانان باید به آن توجه داشته‌ باشند مطالعه کتاب شاعران است؛ نه اینکه صرف خواندن چند شعر در فضای مجازی خود را محدود کنند.

اردوهای فرهنگی و ادبی، بسترساز کشف و بالندگی استعدادها است

ادامه‌بخش این نشست که در اردوگاه فرهنگی آموزشی فرهنگیان دهکده ساحلی بندرانزلی صورت ‌گرفت، خوانش اشعار از سوی نوجوانان برگزیده کانون کشور بود.

این آثار که در قالب‌های مختلف سروده و از سوی نوقلمان شرکت‌کننده ارایه ‌شد، مورد نقد میلاد عرفان‌پور قرار گرفت و با ارایه راه‌کارهایی برای کیفیت‌بخشی هرچه بیش‌تر به آینده‌سازان همراه‌ بود.

اردوی افتتاحیه باشگاه رویش‌ استعدادهای برتر ادبی نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان (قاف)، روزهای یکم تا سوم آذر ۱۴۰۲ در استان گیلان برگزارمی‌شود.

تربیت نسل نوشاعران متعهد در حوزه کودک و نوجوان و هدایت و پرورش استعدادهای آنان در فرآیندی سه ساله، از اهداف راه‌اندازی این باشگاه محسوب ‌می‌شود.

اردوهای فرهنگی و ادبی، بسترساز کشف و بالندگی استعدادها است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =