کد خبر: 333861
تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۸
بازدید 54
رسالت شاعر کشف واژه‌ها است

در دومین روز اردوی باشگاه رویش استعدادهای برتر ادبی نوجوان، «کارگاه تخصصی آموزش شعر» با حضور سعید بیابانکی شاعر برجسته کشور در دهکده ساحلی انزلی برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط‌ عمومی و امور بین‌الملل کانون، در این کارگاه که صبح روز پنج‌شنبه، دوم آذر سال ‌جاری و با حضور ۶٠ نفر از نوقلمان نوجوان در سالن همایش دهکده ساحلی برگزار شد، سعید بیابانکی شاعر نام‌آشنا و منتقد ادبی به طرح مباحث نظری و کاربردی شعر پرداخت.

شعر، بیانگر میزان شناخت شاعر از زبان و شیوه‌ی بیان است

سعید بیابانکی در ابتدا به تشریح مبانی و عناصر شعر پرداخت و گفت: در میان عناصر شعر، عنصر «زبان» محوری‌ترین عنصر است و جایگاه بسیار ویژه‌ای دارد؛ به عبارتی ‌دیگر، شعر بیانگر میزان شناخت شاعر از زبان و شیوه‌ی بیان است.

رسالت شاعر کشف واژه‌ها است

وی با تاکید بر لزوم تمرین و ممارست شاعران در مطالعه و سرایش شعر گفت: طبع و ذوق شاعر به عنوان یک موجود زنده در شاعر زندگی می‌کند و از این‌رو لازم است به هر بهانه‌ای طبع شعر را در درون خود زنده نگه دارید.

بیابانکی در همین راستا افزود: خواندن رُمان خوب، دیدن فیلم، شنیدن موسیقی اصیل، تماشای تئاتر و خواندن روزنامه‌ها، شنیدن ترانه‌ها و تصنیف‌ها و... در افزایش طبع شاعر تاثیر گذار خواهد بود.

با شعر می‌توان به آرامش رسید

این شاعر مطرح کشورمان در ادامه خاطرنشان کرد: کسانی که می‌توانند شعر بگویند و آنچه در درون دارند به صورت شعر ارائه دهند، از موهبت الهی برخوردارند. شعر تأثیرهای مختلفی در روحیه افراد مختلف جامعه ایجاد ‌می‌کند. با شعر می‌توان به آرامش رسید. به طوری که می‌بینیم حتی امروز شعردرمانی یا مثنوی‌درمانی رواج بسیاری پیدا کرده است. به عقیده من شعردرمانی یک مقوله تخصصی در مسائل درمان است که می‌تواند از منظرهای مختلف مورد بررسی قرارگیرد.

رسالت شاعر کشف واژه‌ها است

کار شاعر کشف واژه‌ها است

این شاعر معاصر با اشاره به اینکه ما سر سفره شاعران بزرگ ایران نشسته‌ایم، اظهار ‌کرد: کسی که شعر می‌گوید، به واژه‌ها خدمت می‌کند. شعر یک فرآورده زبانی است. به نظر من اگر سعدی، حافظ، فردوسی و بسیاری از شاعران مطرح ایران نبودند، به‌یقین شاکله تفکر ما به نحوه دیگری شکل می‌گرفت.

بیابانکی با بیان اینکه کار شاعر کشف واژه‌ها است، تصریح کرد: شاعر هیچگاه کلمه‌ها را اختراع نمی‌کند، اما با کشف واژه‌ها به آنها جان می‌دهد. به عنوان نمونه ما با شنیدن کلمه کوزه به یاد «خیام» و با شنیدن کلمه صبا و دوست به یاد «سعدی» و با شنیدن کلمه نگار» یاد حافظ می‌افتیم و این به این معنا است که شاعر می‌تواند کلمه‌ها را شخصی کند. کلمه‌هایی که مربوط به زبان فارسی است، اما شاعر با یک درایت، نوآوری و ذکاوت خاص این کلمه‌ها را شخصی‌سازی کرده است.

رسالت شاعر کشف واژه‌ها است

وی با اشاره به صحبت‌های استاد «شفیعی کدکنی» درباره شعر خوب گفت: شعر خوب اثری است که با یک بار شنیدن بخش زیادی از شعر در ذهن مخاطب رسوب کند.

خالق آثاری چون رد پایی بر برف، نیمی از خورشید و هی ‌شعر تر انگیزد، هم‌چنین درباره در مورد اصول و ساختار اشعار و نحوه چینش واژه‌ها نکته‌هایی به شاعران نوجوان ارائه داد و از آنان پرسید: چرا ما با کتاب حافظ فال می‌گیریم اما با کتاب سعدی نه؟ چون به باور ‌من، حافظ پوشیدگی خاصی برای مخاطبان ایجاد می‌کند. ابهام و ایهام ایجاد کردن در اشعار او یکی از زیبایی‌ها و ظرافت‌های شعر حافظ است.

بخش دیگر این کارگاه که در روز دوم اردوی افتتاحیه باشگاه رویش‌ استعدادهای ادبی نوجوان (قاف) کانون پرورش فکری، نشست شاعران نوجوان حاضر با صاحب اثر «سکته ملیح» با مرور شیوه‌های سرایش شعر به ‌پیش ‌رفت و در این هم‌نشینی، بیابانکی به خوانش برخی از آثارش پرداخت و شاعران نوجوان نیز با موضوع‌یابی از تیتر روزنامه‌ها، برای حضار شعر خواندند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =