تکنولوژی متاورس در فیلم‌های انیمیشن برایم جذابیت دارد/ تقلید نکنید

داور پرتغالی بخش بین‌الملل سیزدهمین جشنواره پویانمایی تهران معتقد است که جوانان بهتر است در ساخت فیلم انیمیشن تقلید نکنند، چراکه باید تکنیک خودشان را در ساخت فیلم بیافرینند؛ البته می‌شود از فیلم‌های دیگر برای ساخت اثر خودشان ایده بگیرند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، پدرو سرازینا کارگردان پرتغالی‌ و استاد ارشد انیمیشن، در دانشگاه، معماری خوانده اما فارغ‌التحصیل نشده چون همیشه سودای حرکت و انیمیشن داشته است و به همین دلیل معماری را رها کرده، به حوزه انیمیشن وارد شده و همیشه در انیمیشن از دانش معماری استفاده کرده است.

این کارگردان سینمای انیمیشن از تاثیر نگاه معمارانه‌اش در سنجش آثار جشنواره پویانمایی تهران گفت: درست است که نگاه معمارانه در انتخاب‌ها تاثیر دارد و مهم است، اما نه همیشه. من نسبت به فضاسازی در انیمیشن بسیار حساسم و کمتر دیده‌ام که متاورس در فیلم‌های انیمیشن به کار رفته باشد که البته در برخی از آثار جشنواره متاورس (واقعیت مجازی) استفاده شده بود.

وی تاکید کرد: برایم خیلی مهم است که یک انیماتور از فضاسازی تصویری و بصری برای انتقال مفاهیم و هدف خود استفاده کند. همچنین مواردی همچون لایو اکشن که در زندگی عادی نداریم، برایم مهم است. در اصل ارتباط بین فضای متاورس و انیمیشن که سبب می‌شود مفهوم مدنظر انتقال پیدا کند، برایم جذاب است.

سرازینا درباره اینکه کدام ویژگی فیلم‌هایی که دیده، برایش جلب‌کننده بوده است، گفت: فیلم‌های متنوعی را با محتوای متفاوت از کشورهای متعدد دیدم که پسندیدم. چون معلم هستم، درباره همه فیلم‌هایی که می‌بینم با دانشجوهایم صحبت می‌کنم، چراکه تفاوت بین نسل جدید و قدیم و فاصله‌ای که بین آنها افتاده، برایم مهم است. این موضوع هم به دلیل کاربرد فناوری در زندگی نسل جوان است که بسیار برای من قابل توجه است. در بین فیلم‌های انیمیشنی که در جشنواره پویانمایی تهران دیدم نیز موضوع به‌کارگیری فناوری و فضاسازی با متاورس تنها در تعداد اندکی از فیلم‌ها وجود داشت که برایم بسیار جذاب بود.

تکنولوژی متاورس در فیلم‌های انیمیشن برایم جذابیت دارد/ تقلید نکنید

وی به جوانان علاقه‌مند به انیمیشن‌سازی توصیه کرد: جوانان که به حوزه انیمیشن علاقه‌مند هستند، اگر عشق به کارشان نداشته باشند، نمی‌توانند در انیماتوری موفق شوند. همچنین داشتن نگاه شخصی در روایت داستان بسیار مهم است که عاملی مهم برای ماندگاری در عرصه انیمیشن‌سازی است.

این فیلمساز پرتغالی در پایان گفت: جوانان بهتر است در ساخت فیلم انیمیشن تقلید نکنند و تکنیک خودشان را در ساخت فیلم بیافرینند؛ البته می‌شود از فیلم‌های دیگر برای ساخت اثر خودشان ایده بگیرند.

اولین فیلم کوتاه پدرو سرازینا «قصه‌ای درباره گربه و ماه» است که در جشنواره کن ۱۹۹۶ به نمایش در آمد و هنوز هم در مرور آثار بین‌المللی و جشنواره‌ها به نمایش در می‌آید. آثار او از فیلم، اینستالیشن‌های مکان‌محور تا مستند، موزیک ویدئو و پروژه‌های دانشگاهی منتشر شده و به نمایش بین‌المللی درآمده‌اند.

سرازینا به ارتباط بین معماری، مستند و انیمیشن علاقه‌مند است و دکتری عملی او به استفاده از فضای انیمیشن به عنوان وسیله‌ای برای تأمل در فضای اجتماعی پرداخته است.

وی همچنین، عضو انجمن مطالعات انیمیشن و سمپوزیوم واقعیت سرمست است که به کارهای انیمیشن و مستند می‌پردازد و اکنون در حال آماده‌سازی فیلم مستند بعدی خود با عنوان «آنچه با ما می‌ماند» است.

سیزدهمین جشنواره پویانمایی تهران هم‌چون دوره‌های گذشته در چهار بخش مسابقه، خارج از مسابقه، نمایش ویژه و چشم‌انداز از ۱۳ تا ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =