صدا بخش مهمی از یک اثر است

داور بخش سیفژ در سیزدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران درباره معیارهای داوری آثار انیمیشن توضیح‌هایی ارائه کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مایکی کانتولا داور بخش سیفژ در سیزدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران که این روزها در ایران حضور دارد، درباره معیارهای داوری آثار حاضر در این جشنواره گفت: برای داوری آثار جشنواره تنها یک معیار مد نظر قرار نمی‌گیرد بلکه چندین معیار و عوامل مختلف کنار یکدیگر سنجیده می‌شود. مثلا معمولاً می‌گویند صدا ۵۰درصد از یک اثر را تشکیل می‌دهد و در داوری‌ها نیز مدنظر قرار می‌گیرد اما من معتقدم صدا بخش مهمی از یک اثر است که در کنار کیفیت تصویری فیلم سنجیده می‌شود، برای مثال در فیلم‌های مستند که گاهی اوقات کیفیت تصویری خوبی ندارد، صدا نقش موثرتری در بیان مفاهیم مدنظر خواهد داشت. به اعتقاد من، صدا آن قدر نقش مهمی دارد که در برخی مواقع به فضاسازی و کلیت کمک می‌کند و به نجات فیلم می‌آید.

صدا بخش مهمی از یک اثر است

وی بیان کرد: برخی آثار بخش ملی جشنواره پویانمایی تهران را دیدم که بدون زیرنویس بودند و به همین دلیل برایم قابل فهم نبود، بنابراین زیرنویس نیز یکی از معیارهای مهم در سنجش یک فیلم است.

کانتولا، داستان و روایت یک فیلم را دیگر فاکتور مهم در داوری برشمرد و افزود: به اعتقاد من، «داستان» قلب یک فیلم است که در کنار موارد فنی و تکنیکی یک فیلم را می سازد.

این داور بخش سیفژ در پایان گفت: برخی فیلم‌ها نیز آن قدر از شخصیت‌پردازی و فضاسازی بسیار خوب برخوردار بودند که قلب من را به تپش درآورد، یعنی در عین حالی که ممکن بود داستان خوبی نداشته باشد ولی فضاسازی عالی داشتند که سبب شد توجه من را بسیار جلب کند. در هر حال، فیلم‌های زیادی با تکنیک‌ها و داستان‌های مختلف دیدم که از تماشای آنها لذت بردم.

صدا بخش مهمی از یک اثر است

مایکی کانتولا فعال رسانه‌ای، فیلم‌ساز و عکاسی است که برای مدتی طولانی تعداد زیادی کارگاه فیلم در فنلاند و خارج از آن  در حیطه آموزش فرهنگ و رسانه برای کودکان برگزار  کرده است.

وی همچنین به فعالیت در سازمان‌های رسانه‌ای متعدد، هنرستان‌ها و شرکت ملی صداوسیمای فنلاند با تدریس چگونگی ساخت آثار رسانه‌ای، مستند و انیمیشن پرداخته است.

در سال‌های اخیر بخش مهمی از آثار کانتولا به تنوع فرهنگی و سلامتی خلاق اختصاص داده شده و تعدادی از پروژه‌های او در موضوع انسانیت، فرهنگ‌های مختلف، طبیعت و خوشبختی بوده‌اند. او همچنین نمایشگاه‌های متعددی در حوزه عکاسی و هنر رسانه در فنلاند، بنین و ایرلند برگزار کرده است.

سیزدهمین جشنواره پویانمایی تهران هم‌چون دوره‌های گذشته در چهار بخش مسابقه، خارج از مسابقه، نمایش ویژه و چشم‌انداز از ۱۳ تا ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =