اجرای طرح هما، نگارش سند فرهنگ نوجوان و تربیت مربی برنامه کانون همدان

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان در تشریح برنامه‌های سال 1403 گفت: اجرای طرح هما، نوجوان محوری و تربیت مربی از شاخص‌ترین فعالیت‌های کانون همدان بوده که برنامه‌ریزی‌های لازم برای اجرای آنها صورت گرفته است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان، مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان در تشریح برنامه‌های سال 1403 اظهار کرد: سال 1402، سالی سخت و بسیار پر کار برای کانون همدان بود و ما در این سال با انتقال بیش از 30 نیرو از کانون به آموزش و پرورش روبرو بودیم اما با وجود کمبود نیرو تمامی مراکز ما باز بوده و به ارائه خدمات پرداختند.

معصومه ابراهیمی‌هژیر با بیان اینکه امسال فعالیت‌های کانون در سه محور مرکزمحوری، مخاطب‌محوری و نوجوان‌محوری تعریف شده است، افزود: از اسفند سال گذشته برنامه‌های کانون را با تمرکز بر روی این سه محور خصوصا نوجوان محوری تعریف کرده‌ایم و این به معنی عدم توجه به کودک نیست بلکه می‌خواهیم برنامه‌های شاخص و خلاقانه برای جذب نوجوانان و استفاده از ظرفیت آنها را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه استفاده از ظرفیت نوجوانان در مراکز و دادن مسئولیت به آنها می‌تواند در پویایی برنامه‌های فرهنگی- هنری و ادبی کانون بسیار موثر باشد، گفت: استان همدان نوجوانان بسیار مستعدی در زمینه فعالیت‌های هنری خصوصا در رشته نقاشی و ادبی در رشته داستان نویسی و شعر دارد که هر ساله رتبه‌های زیادی را در مسابقات بین المللی و ملی کسب می‌کنند.

نگارش سند فرهنگ نوجوان در جهت تولید ثروت

وی با اشاره به شعار سال و امر ولی فقیه در جهش تولید و مشارکت مردم افزود: نگارش سند فرهنگ نوجوان در جهت تولید ثروت در دستور کار کانون همدان است و برای نگارش سند اتاق فکری با حضور اساتید و فعالان حوزه نوجوان تشکیل شد که برگزاری جلسات مرتب و منظم آن و استفاده از نظرات بزرگان با توجه به آسیب‌ها و چالش‌های استان تا رسیدن به یک سند اجرایی درست و مناسب برای نوجوانان ادامه خواهد داشت.

ابراهیمی‌هژیر با اشاره به طرح هما در مراکز همدان گفت: در کانون طرحی را به نام طرح هما، مخفف هویت ملی- اسلامی در راستای تقویت هویت ایرانی و دینی کودکان و نوجوانان و نیز تقویت باور و امید آفرینی در آنها در میان هیاهوی دشمن برای ناامید کردن نسل امروز تعریف کردیم.

وی ادامه داد: از این رو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان با توجه به اهداف تعریف شده در کانون و در راستای سرمایه‌گذاری بر روی کودکان و نوجوانان اقدام به نام‍گذاری ایام هفته و انجام دادن فعالیت‌های کانون براساس نامگذاری صورت گرفته برای بالا بردن سطح اطلاعات اعتقادی و مذهبی مربیان و اعضا کرده است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان تصریح کرد: لازمه اجرای هر یک از برنامه‌ها در ایام هفته توسط مربیان و مدیران مراکز، مطالعه و کسب آگاهی در خصوص برنامه های همان روز است تا با علم و دانش در مرکز حاضر شده تا تبیین کودکان، نوجوانان و والدین آنها به درستی انجام بگیرد از این رو دوره تربیت مربی را به صورت ویژه برای مربیان طرح ریزی کرده‌ایم که از اواخر فروردین اجرا خواهد شد.

وی در تشریح طرح هما گفت: برای مثال شنبه روز شهدا، نامداران، قهرمانان، پهلوانان، دانشمندان، مفاخر و ... است که الویت با شخصیت‌های معاصر و بومی استان بوده تا کودکان و نوجوانان مفاخر و بزرگان استان خود را در همه بخش‌ها و رشته‌ها بشناسند.

ابراهیمی‌هژیر افزود: یکشنبه روز تدبر و قصه قرآنی است که باید از کتاب‌ها و منابع موجود در مراکز استفاده شود و کودکان و نوجوانان نقش اصلی را در ارائه مطالب دارند.

وی ادامه داد: دوشنبه روز بازی و کاردستی بوده که در این روز مربیان و اعضا به انجام بازی‌های خلاقانه پرداخته و از اعضا می‌خواهد که هر دفعه یک بازی جدید با خود به کانون بیاورند و این برای رهایی آنها از دنیای مجازی بازی‌های رایانه‌ای و ایجاد ارتباط با گروه همسال خود است و نیز برای افزایش مهارت و دست ورزی باید یک کاردستی خلاقانه با توجه به هر آنچه در محیط اطراف خود می بینند، بسازند.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان به سه‌شنبه‌های مهدویت در راستای آشنایی کودکان و نوجوانان با موضوع موعود و امام زمان (عج) و چهارشنبه امام رضایی اشاره و اظهار کرد: پنج شنبه روز فیلم و انیمیشن و نیز تمرین گروه سرود و نمایش خلاق در کانون است که به جدیت در سال جاری پیگیری خواهد شد.

وی به اجرای طرح فابک (فلسفه اسلامی برای کودکان) اشاره و خاطرنشان کرد: این یک طرح کشوری است که باید در استان‌ها اجرا شود و هدف از این طرح تقویت قوه تفکر و خردورزی در کودکان و نوجوانان است و برای اجرای آن و آموزش مربیان در مرحله اول و سپس کودکان و نوجوانان با چند تن از اساتید دانشگاهی رایزنی صورت گرفته که در ماه پیش رو دوره‌های آن برگزار خواهد شد.

ابراهیمی‌هژیر بیان کرد: امسال در استان همدان شهید تقی بهمنی به عنوان شهید شاخص و خانم دباغ به عنوان بانوی تأثیرگذار و مبارز انقلابی معرفی شدند و کانون تا برگزاری کنگره خانم دباغ در مراکز، برنامه‌هایی را برای کودکان ونوجوانان اجرا خواهد کرد تا آنها هر چه بیشتر با این دو شخصیت بزرگ آشنا شوند.

وی با بیان اینکه کانون متعلق به همه کودکان و نوجوانان بوده و درهای کانون همیشه بر روی آنها باز است، گفت: مهم‌ترین رسالت ما ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی است و در سال گذشته بیش از 17 هزار جلد کتاب در مراکز استان توزیع کردیم که والدین و کودکان ونوجوانان می‌توانند به مراکز نزدیک محل سکونت خود مراجعه کرده و با دادن 20 هزار تومان حق عضویت یک ساله از این گنجینه گرانبها استفاده کنند.

سال 1403 باید سال شکوفایی استعدادهای هنری و ادبی کانون باشد

ابراهیمی‌هژیر افزود: امسال باید سال شکوفایی استعدادهای زیادی در بخش‌های هنری و ادبی باشد و کودکان و نوجوانان بیش از گذشته رتبه‌های ملی و جهانی را کسب کنند و مربیان با جدیت و پشتکار این موضوع را پیگیری خواهند کرد که افراد مستعد را در سطح استان شناسایی کرده و با برگزاری دوره آن‌ها را تقویت خواهند کرد.

وی در ادامه به طرح کانون- مدرسه و کانون یاران اشاره و تأکید کرد: کانون متعلق به همه دانش آموزان استان بوده و طرح کانون مدرسه برای معرفی فعالیت‌های کانون به دانش آموزان در مدارس بوده و نیز مربیان در مدارس حاضر شده و به ارائه خدمات فرهنگی، هنری و ادبی می‌پردازند و کانون یاران دانش آموزان رابط بین کانون و مدرسه هستند.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان اظهار کرد: تقویم رویدادهای کانون با همکاری کارشناسان در حوزه‌های مختلف صورت گرفته و بعد از پایان تعطیلات به صورت دقیق و منظم در سراسر استان اجرا خواهد شد و امیدواریم که با کمک خداوند و یاری شهدا در این مسیر خدمت خسته نشویم و با اراده قوی به حرکت خود ادامه دهیم تا بتوانیم به خانواده‌ها و فرزندانمان خدمات بدهیم.

همراهی رسانه‌های استان در انتشار اخبار کانون

وی ضمن تشکر از رسانه‌های استان برای انتشار اخبار کانون گفت: همدان ظرفیت رسانه‌ای بسیار خوبی برای انتشار و انعکاس اخبار دارد که در طول این یک سال کانون را همراهی کرده‌اند و اخبار و فعالیت‌های کانون در سطح استان در رسانه‌های برخط و مکتوب و نیز شبکه استانی بازتاب خوبی داشته است.

ابراهیمی‌هژیر در پایان خاطرنشان کرد: از رسانه‌های استان درخواست دارم که در معرفی فعالیت‌های کانون و ترویج فرهنگ مطالعه در میان کودکان و نوجوانان بیش از گذشته در کنار کانون باشند و به عنوان دستی توانمند ما را یاری کنند تا بتوانیم نسلی امیدوار، قوی، اهل مطالعه و تفکر، فعال در عرصه‌های فرهنگی، هنری، ادبی، اجتماعی و ... تربیت و پرورش دهیم که این باعث افتخار شهر و دیارمان خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =