والدین در انتخاب نوع بازی رایانه‌ای برای کودکان دقت کنند

پدر و مادرها باید با تکنولوژی روز آشنا شوند و با مشورت کارشناسان، بازی‌های رایانه‌ای مناسب برای فرزندان خود انتخاب کرده و در اختیار آنان قرار دهند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مجید قادری مدیر سابق مرکز سرگرمی‌های سازنده کانون در سی و چهارمین نشست ترویج خواندن کتاب‌خانه مرجع کانون که با موضوع «بازی و سرگرمی رایانه‌ای و ترویج کتاب‌خوانی» برگزار شد با اعلام این مطلب خاطرنشان کرد: والدین وقت بیشتری را به کودک و نوجوان خویش اختصاص بدهند و نگذارند تا بازی‌های رایانه‌ای جایگزین کتاب‌خوانی کودکان شود. هر قدر وقت‌گذاری و ارتباط صحیح بین والدین و فرزندان بیشتر باشد زمینه چنین بازی‌هایی کمتر فراهم می‌شود.
قادری با بیان این‌که حوزه بازی‌های رایانه‌ای برای کودکان و نوجوانان حوزه پر چالشی است افزود: والدین باید با تعامل و همراهی بیشتر با کودکان و کاهش ساعت‌های استفاده از این بازی‌ها و جایگزینی بازی‌های آموزشی و بازی‌های استراتژیک (بازی‌هایی که به بچه‌ها مدیریت زمان یاد می‌دهد) به جای استفاده از بازی‌های اکشن آنان را آشنا کنند.
طراح عروسک‌های ملی دارا و سارا با اشاره به این‌که حوزه بازی‌های رایانه‌ای فرصت خوبی برای کسانی که به دنبال سرمایه‌ هستند تصریح کرد: بلوغ زودرس در تعامل با بازی‌های نامتعارف ثابت شده و نسل کودک و نوجوان ما بلوغ زودرس را تجربه می‌کنند، از نظر جسمانی بچه‌ها زود می‌سوزند، قد نمی‌کشند و رشد اسکلتی بچه‌ها متوقف می‌شود.
قادری در ادامه از جمله آسیب‌های این گونه بازی‌ها را وحشت پنهان، بی‌خوابی، چاقی، انحراف اسکلتی بدن، آسیب‌های چشمی، شب اداری، ریزش مو، آزردگی روانی، جویدن ناخن، وحشت از تاریکی، گزیدن لب و... عنوان کرد.
وی با بیان این‌که یکی دیگر از این آسیب‌ها، چاقی‌های مفرط و پایین آمدن سن دیابت است تاکید کرد: بازی‌های رایانه‌ای فرصت رشد طبیعی را گرفته و باعث شده تا از دامنه‌ی تکلم و دامنه‌ی لغات آنان کاسته شود.
این کارشناس با بیان این‌که متاسفانه جوانان ما دچار اعتیاد به این بازی‌های رایانه‌ای و رسانه‌های دیجیتال شدند که این بیماری دیده نمی‌شود ولی عوارض و عواقب آن دیده می‌شود همان‌طور که یک نفر معتاد به مواد دخانی نمی‌تواند ترک کند؛ بچه‌هایی که این اعتیاد را دارند رفتارهای پرخاش‌گرانه از خود نشان می‌دهند.
قادری گفت: حوزه پر چالش بازی‌های رایانه‌ای و توسعه کیفی و کمی که در جامعه پیدا کرده است یک معضل بوده و کشش کودکان به بازی‌های رایانه‌ای در واقع غافل شدن از امکانات رشد به معنای رشد عقلانی، جسمانی و روانی در کنار سایه خانواده است.
وی یادآور شد: انجام منظم بازی‌های رایانه‌ای توسط بچه‌های دارای بیماری و اختلالاتی نظیر اوتیسم، سبب افزایش استقامت و روحیه مقاومت آن‌ها در برابر مشکلات ناشی از بیماری می‌شود.
طراح عروسک عمو نوروز گفت: مهم‌ترین مشخصه بازی‌های رایانه‌ای حالت جنگی اکثر آن‌هاست و این که فرد باید برای رسیدن به مرحله بعدی بازی با نیروهای به اصطلاح دشمن بجنگد، استمرار چنین بازی‌هایی کودک را پرخاشگر و ستیزه‌جو بار می‌آورد.
قادری گفت: بازی‌های رایانه‌ای بچه‌ها را وارد دنیایی می‌کند که کنترلش در دست آن‌هاست و به همین دلیل آنان از چنین بازی‌هایی لذت می‌برند.
رضا اردلان مدرس دانشگاه، دیگر میهمان این نشست نیز گفت: بحث بازی‌های رایانه‌ای بحث مفصل و مبهمی است که کمتر به آن توجه شده و به صورت منسجم وارد آن نشدیم و نتایج آن نیز به صورت علمی مورد کارشناسی قرار نگرفته است.
وی گفت: کودکان و نوجوانان تفاوت‌های شخصیتی با هم دارند و این بازی‌ها تاثیر متفاوت روی آنان می‌گذارد و با توجه به تحقیقاتی که انجام شده به تاثیر منفی این بازی‌ها بر روی بچه‌ها پی برده‌اند.
اردلان افزود: کودک بازی می‌کند تا تجربه فردی بیاموزد، کودک با بازی تجربه کسب می‌کند و بازی شغل کودک است و نباید بازی از زندگی او حذف شود.
این نویسنده با بیان این‌که بازی‌های رایانه‌ای باعث افزایش شادی در میان سالمندان می‌شود، افزود: اعتیاد به بازی‌های رایانه‌ای بحث جدی است که متاسفانه بچه‌ها و بزرگ‌سالان را درگیر کرده است.
وی مضرات این بازی‌ها را افت تحصیلی و پرخاش‌گری، متزلزل شدن ارتباط خانواده‌ها، منزوی شدن کودک و نوجوان و فاصله گرفتن کودکان از بازی‌های گروهی سنتی دانست.
اردلان گفت: چشمان کودکان و نوجوان به دلیل خیره شدن مداوم به صفحه نمایش رایانه به شدت تحت فشار نور قرار می‌گیرد و دچار عوارض می‌شود و به دلیل این‌که کودک در یک وضعیت ثابت تا ساعت‌ها می‌نشیند، ستون فقرات و استخوان بندی او دچار مشکل می‌شود.
وی با بیان این‌که کودکانی که به طور مداوم با این بازی‌ها درگیرند افرادی گوشه‌گیر هستند، تصریح کرد: این کودکان در برقراری ارتباط اجتماعی با دیگران ناتوان خواهند شد. روحیه انزواطلبی در آنان باعث می‌شود که کودک از گروه هم‌سالان جدا شده که این خود سرآغازی برای بروز ناهنجاری‌های دیگر است .
این کارشناس افزود: مهم‌ترین مشخصه بازی‌های رایانه‌ای حالت جنگی اکثر آن‌هاست و این که فرد باید برای رسیدن به مرحله بعدی بازی با نیروهای به اصطلاح دشمن بجنگد، استمرار چنین بازی‌هایی کودک را پرخاش‌گر و ستیزه‌جو بار می‌آورد.
اردلان در پایان به والدین توصیه کرد تا در خرید بازی‌های رایانه‌ای از سایر آموزگاران یا والدین بپرسند که چه بازی یا نرم‌افزاری را برای کودک او توصیه می‌کنند و هم‌چنین از یک نوجوان بزرگ‌تر کمک بگیرید.
سی و چهارمین نشست ترویج خواندن کتاب‌خانه مرجع کانون با پرسش و پاسخ حاضران در جلسه روز دوشنبه 26 آبان پایان یافت.