اهمیت استفاده از رسانه‌های نوین در گسترش فرهنگ مطالعه

گسترش فن‌آوری و رسانه‌های جدید به نحو موثری به ترویج کتاب‌خوانی کمک خواهد کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، حجت‌الاسلام محمدرضا زائری در سی‌امین نشست ترویج خواندن کتاب‌خانه مرجع کانون با موضوع «رسانه‌های مجازی و ترویج کتاب‌خوانی»، با بیان این مطلب خاطر نشان کرد که تصور می‌شد کتاب، مجلات و نشر کاغذی با حضور پر رنگ رسانه‌های جدید نقش اصلی خود را از دست بدهند در حالی که می‌توان از آن‌ها برای ترویج کتاب‌خوانی استفاده کرد.
وی ساخت برنامه‌های کاربردی ویژه‌ی گوشی‌های همراه و لوح‌های فشرده رایانه‌ای را از جمله مواردی عنوان کرد که کانون می‌تواند وارد حوزه‌ی تولید آن شود و از این راه به ترویج کتاب‌خوانی بپردازد.
مدیر مجموعه فرهنگی سرچشمه در این نشست که رو 26 خرداد 1393 در کتاب‌خانه مرجع کانون برگزار شد، همچنین گفت: کانون با برگزاری این نشست‌ها قدم مهمی را برای تبیین نحوه صحیح استفاده از شبکه‌های اجتماعی برداشته و به صورت جدی و کاربردی به موضوع رسانه‌های جدید در ترویج کتاب‌خوانی نگاه کرده است. در حالی که نهادهای آموزشی و فرهنگی با واقعیت‌های بیرونی مورد تجربه‌ی نسل جدید، فاصله دارند.
زائری در عین حال  نقش خانواده در استفاده مناسب از این رسانه‌ها را بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود:  رسانه اثر انگیزشی دارد یعنی می‌تواند برای کتاب‌خوان کردن کودکان و نوجوانان با کمک ابزارهای غیر مستقیم مانند تصاویری از کتاب‌خانه و کتاب در فیلم‌ها و سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیونی ایجاد انگیزه کند.
حجت‌الاسلام زائری با بیان این که کودکان و نوجوانان به خاطر استفاده زیاد از رسانه‌های جدید از آموزش روابط اجتماعی اغلب محروم می‌شوند، تاکید کرد: ما نباید فرزندان‌مان را در مقابل رسانه‌های جدید رها کنیم و در عین حال معتقدیم که نمی‌شود به جنگ با این رسانه‌ها رفت. دیر یا زود دسترسی به شبکه‌ها آسان‌تر خواهد شد.
راه‌کار این کارشناس برای پاسخ‌گویی به این مشکل، تربیت فرزندانی است که به گفته‌ی وی برای گزینش رسانه‌های جدید تربیت می شوند، فرآیند رسانه‌های جدید را یاد می‌گیرند و می‌فهمند که این رسانه‌ها چه نقشه‌ای برای‌ آن‌ها کشیده‌اند.
نویسنده و مترجم حوزه کودک و نوجوان با اشاره به این که حتی در دیدگاه دینی ما هم ابزارهای فن‌آوری، ابزارهای منفی و منفوری نیستند گفت: باید مدیریت و تعامل صحیحی با رسانه‌های تعیین کننده داشته باشیم چرا که بسیاری از آن‌ها  ممکن است کودکان و نوجوانان را در معرض آسیب قرار دهد.
دکتر شیما مرادی دیگر سخنران این نشست نیز در سخنانی اظهار داشت: در دنیا آمار متعددی از خواندن ارایه شده است که مطالعه کتاب در بین کودکان از آمار بالایی برخوردار است.
وی در این نشست به بیان روش‌های نوین ترغیب به خواندن کودکان در جهان پرداخت و افزود: قصه‌گویی توسط شخصیت‌های محبوب برای آنان موجب ترغیب کودکان به این امر خواهد شد.
این مدرس دانشگاه استفاده از رسانه‌های مجازی و ابزارهای الکترونیک مثل قلم هوشمند برای کتاب‌خوانی را در ترویج خواندن برای کودکان بسیار مهم دانست.
این کارشناس حوزه کودک و نوجوان در عین حال گفت: برای استفاده از رسانه‌های مجازی توسط کودک، والدین می‌توانند با تنظیم کردن موتور کاوش مرورگر خود باعث شوند تا کودکان مطالب مناسب سن خود را جست‌وجو کنند. یعنی تنظیمات موتور جست ‌و‌جوگر بر اساس سن کودک انجام شود.
وی افزود: کودکان به کتاب‌های الکترونیک با داشتن جذابیت بصری، وزن کم و ویژگی‌های خاص، علاقه زیادی دارند. استفاده از این کتاب‌ها به فراگیری تلفظ صحیح کلمات در میان آن‌ها کمک خواهد کرد.
این کارشناس، استفاده از شبکه‌های اجتماعی کتاب‌خوانی کودکان را که از طریق آن بتوانند کتاب‌های مورد علاقه‌شان را به اشتراک بگذارند، در ترویج فرهنگ مطالعه موثر دانست.
مرادی گفت: باید به کودکان و نوجوانان مشکلات استفاده از این شبکه‌ها و آموزش درست استفاده کردن از این رسانه‌ها را آموخت و با آنان صحبت کنیم که تا چه اندازه می‌توانند با غریبه‌ها در این شبکه‌ها صحبت کنند.
وی ادامه داد: راه‌اندازی وبلاگ‌های مختص کودکان و امکانات ویژه‌ی این وبلاگ‌ها نیز چنان‌چه با حضور و نظارت پدر و مادرها صورت بگیرد باعث می‌شود آن‌ها بتوانند مطالب مورد نیاز خود را از این طریق دریافت کنند.
این سخنران استفاده از پادکست‌ها (فایل‌های صوتی) در هنگام بازی کودکان را نیز در این امر تاثیر گذار دانست و افزود: در زمانی که کودک مشغول بازی است به قصه‌گویی صوتی نیز گوش دهد.
وی گفت: استفاده از توییتر مخصوص کودک و نوجوان در ترویج خواندن اثر گذار است زیرا مطالب آن به صورت خلاصه شده می‌تواند به ما کمک کند تا بفهمیم که بچه‌ها به چه چیزی فکر می‌کنند و با چه کسانی دوستی دارند.
مرادی در عین حال پیشنهاد کرد کانون با ایجاد وبلاگ‌های جدید، شبکه‌های کتاب‌محور، ایجاد شبکه‌های صوتی و برگزاری مسابقه در این شبکه‌ها، با همراهی پدر و مادرها و تهیه کتاب‌های تعاملی به این امر کمک کند.
وی در پایان گفت: کتاب چاپی هیچ وقت جایگاهش از بین نخواهد رفت و جای آن را رسانه‌های مجازی نخواهند گرفت.
سی‌امین نشست ترویج خواندن کتاب‌خانه مرجع کانون با پرسش و پاسخ حاضران در جلسه روز دوشنبه 26 خرداد پایان یافت.