موفقیت اعضای مرکز تازه تاسیس هیرمند در جشنواره کشوری نمایش عروسکی

نمایش عروسکی «بزک جنگلی شاه» کار اعضای مرکز فرهنگی، هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر مرزی هیرمند در شرقی‌ترین نقطه کشور، موفق شد تا در شمار یکی از آثار شایسته تقدیر پانزدهمین جشنواره نمایش عروسکی کانون قرار بگیرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، اعضای کودک و نوجوان این مرکز - که هنوز جشن تولد یک سالگی مرکز خود را نیز برگزار نکرده‌اند - وقتی از زبان داور جشنواره نام گروه خود را به عنوان یکی از گروه‌های شایسته تقدیر جشنواره در شهر اراک شنیدند شادمانه از جای خود برخاستند و محبوبه کلبعلی مربی این مرکز را در آغوش گرفتند.
حسین موذن مدیر مرکز آفرینش‌های هنری و تئاتر کانون و دبیر جشنواره که در زمان گشایش مرکز هیرمند (در 26 مهر 1391) سرپرستی کانون استان سیستان و بلوچستان را نیز بر عهده داشت روز 2 شهریور 1392 یک بار دیگر پای تریبون مراسم پایانی جشنواره در شهر اراک رفت و یادآوری کرد که این دختران نوجوان اعضای همان مرکزی هستند که کمتر از یک سال پیش در شرقی‌ترین و نخستین نقطه‌ای از کشور زندگی می‌کنند که خورشید ایران از آن‌جا طلوع می کند.
وی که نزدیک به یک دهه مدیریت کانون آن استان را بر عهده داشت این موفقیت را از اولین نتایج راه‌اندازی یک مرکز کانون در نقاط محروم کشور دانست.
هیات داوران جشنواره نمایش عروسکی متشکل از حسن دادشکر، علی اکبر حلیمی و محسن عظیمی‌پویا نمایش «بزک جنگلی شاه» را به خاطر ارایه‌ی هویت بومی و محلی و استفاده از گویش و زبان محلی شایسته‌ی ‌تقدیر شناخت.
این اثر به عنوان یکی از 8 نمایش شرکت کننده در جشنواره نمایش عروسکی پس از طی کردن مسیر سخت رقابت‌های استانی و منطقه‌ای در حالی راهی مرحله‌ی کشوری شده بود که بیش از 417 نمایش اعضای مراکز کانون در این جشنواره شرکت داده شده بود.
سال گذشته در روز 26 مهر مدیرعامل کانون به همراه جمع زیادی از معاونان، مشاوران و مدیران ستادی و مدیران کل کانون استان‌های کشور راهی هیرمند شدند تا با گشایش این مرکز کانون بر اهمیت راه‌اندازی چنین مراکزی در مناطق محروم کشور تاکید کنند.
در همان مراسم علی‌رغم این که مسوولان استانی و حتی شهری حضور چشمگیری نداشتند اما حجت‌الاسلام ابراهیم گزمه امام جمعه‌ی شهر هیرمند در سخنانی ابتدا به میهمانان یادآور شد که امروز شهر هیرمند هوای خوب و مطبوعی داشت و طوفان شن از شما پذیرایی نکرد اما باید بدانید که مردم این منطقه محروم نیستند مظلوم‌اند و مغفول واقع شده‌اند در این جا استعدادهای بی‌نظیری در میان کودکان وجود دارد.
وی همان‌جا به مسوولان کانون گفت که هرچه در توان دارید برای سیستان و بلوچستان به کار بگیرید چرا که بچه‌های این منطقه از ضریب هوشی بالایی برخوردارند و باید تلاش کنیم که تاریخ این منطقه حفظ شود و این مستلزم کار فرهنگی توام با طرح، ایده‌های نو، غیرت دینی و دلسوزی است.
سید صادق رضایی مدیرعامل کانون هم در همان مراسم تاکید کرد که مردم ساکن سیستان و بلوچستان در طول تاریخ به خوبی آداب و رسوم خود را حفظ کرده‌اند و به نسل جدید منتقل کرده‌اند و من دل بسته‌ی این منطقه هستم و در کانون هم به دنبال این هستیم که به مباحث فرهنگی این منطقه با فعالیت‌های خود عمق بیشتری ببخشیم.
وی مرکز کانون هیرمند را هدیه‌ای از جانب نظام جمهوری اسلامی به ساکنان این منطقه به ویژه دختران و پسران دانش‌آموز دانست و یادآور شد که اعضای این مرکز جدید باید در فضایی تخصصی استعدادهای خود را در حوزه‌ی فرهنگ، ادبیات و هنر در فضای این کتاب‌خانه بروز دهند.
اکنون پس از نزدیک به یک سال فعالیت کودکان و نوجوانان با استعداد عضو این مرکز (به تعبیر مدیرعامل کانون) در فضایی تخصصی استعدادهای خود را در حوزه‌ی فرهنگ، ادبیات و هنر بروز دادند و به نخستین موفقیت کشوری خود دست یافته‌اند و مرکزی که با زیربنای کمی بیش از 300 متر مربع و با صرف هزینه‌ای بیش از 3 میلیارد و 567 میلیون ریال احداث شده، در حال حاضر نتیجه‌ی آن سرمایه‌گذاری را در کوتاه مدت به نمایش گذاشته است.
نمایش «بزک جنگلی شاه» به کارگردانی مهیا سارانی، عضو مرکز و با عروسک‌گردانی مهیا سارانی، فاطمه داوری، فاطمه کوچکزایی، فرزانه لکزایی، فاطمه ایوزه، سعیده قلجایی( سمیه پهلوانی) و زهرا هیرمندی (عاطفه پهلوانی) و نویسندگی همه‌ی اعضا و در نهایت با راهنمایی محبوبه کلبعلی، مربی فرهنگی مرکز هیرمند، به روی صحنه رفت.
ایران بزرگ اکنون دارای 870 مرکز ثابت، سیار شهری و روستایی و کتاب‌خانه‌ی پستی کانون است که به گفته‌ی مسوولان، با جمعیت فعلی کودک ونوجوان کشور این عدد باید دست‌کم به بیش از 2500 مرکز برسد.