حرکت قطار سلامتی کودکان در ایران

هفته‌ی ملی کودک با سفر یک‌روزه‌ی «قطار کودکی» از تهران به مقصد کرج در کنار عیادت از کودکان بستری در بیمارستان‌ها و افتتاح نمایشگاه نقاشی این کودکان، روز چهارشنبه کار خود را آغاز می‌کند.

این درحالی است که در سراسر کشور نیز برنامه‌های مشابهی در حوزه‌ی سلامت جسمی و روانی کودکان و ایمنی دنیای دانش‌آموزان و فرزندان برپا خواهد شد.
بر اساس آخرین اعلام اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در روز ۱۵ مهرماه که به «کودک، سلامت و ایمنی» نام‌گذاری شده، با همکاری شرکت قطارهای مسافری رجاء، یک قطار با حضور جمعی از دانش‌آموزان، هنرمندان و نویسندگان و روزنامه‌نگاران تهران را به مقصد کرج ترک می‌کند تا در سفری یک‌روزه، مخاطبان و خالقان آثار فرهنگی‌هنری با یک‌دیگر گفت‌وگو کنند.
در این قطار که نمایندگانی از رسانه‌های جمعی و مطبوعات نیز حضور خواهند داشت، ویژه ‌برنامه‌هایی نیز برای پخش از تلویزیون و رادیو ضبط می‌شود. در همین حال، اجرای نمایش و بازی و مسابقه، از بخش‌های این سفر یک‌روزه است.
فریدون عموزاده خلیلی، مصطفی رحماندوست، جعفر ابراهیمی(شاهد)، فرهاد حسن‌زاده، محمدرضا شمس، محبوبه نجف‌خانی، هدی حدادی، مژگان کلهر و طاهره ایبد از جمله نویسندگانی هستند که در این قطار در کنار بچه‌ها حضور خواهند داشت.
هم‌چنین هنرمندان از عرصه‌ی تئاتر کودک در کنار شخصیت‌های عروسکی و مربیان هنری کانون در طول این سفر هنرنمایی خواهند کرد.
افتتاح نمایشگاه نقاشی کودکان بستری در بیمارستان‌ها در کنار عیادت اعضا و مدیران کانون از کودکان بیمار در مراکز درمانی، بخش دیگر برنامه‌های ویژه‌ی این روز را تشکیل می‌دهد.
برگزاری جشن کودکان با نیازهای خاص (ناشنوا، نابینا و بیماری‌های حرکتی) دیگر برنامه‌ی محوری این روز است که با همکاری کانون و چند نهاد دیگر در مرکز خیابان حجاب تهران صورت می‌گیرد.

از پرتال کودکان تا تجهیز کتاب‌خانه‌های مدارس روستایی
اما امسال همزمان با آغاز هفته‌ی ملی کودک، بخش مسابقات «پرتال ملی کودک» نیز افتتاح می‌شود تا علاقه‌مندان از طریق گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها بتوانند در زمینه‌ی عکس و نقاشی با یک‌دیگر رقابت کنند.
در همین حال، بعدازظهر این روز نیز از ساعت ۱۵ تا ۱۷ اولین نشست علمی از سری نشست‌های هفت‌گانه‌ی این ایام، با موضوع «امنیت روانی کودکان در عصر پسادیجیتال» برگزار خواهد شد که در آن دکتر محمدعلی شامانی و نیما افشار نادری ایراد سخن خواهند کرد.
این نشست در سالن کنفرانس شماره‌ی یک مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری خیابان حجاب تهران برگزار می‌شود.
افتتاح نمایشگاه دست‌آوردهای سازمان‌ها، وزارت‌خانه‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد در حوزه‌ی مسایل مربوط به کودکان، در کنار آغاز به کار غرفه‌ی «اهدای کتاب برای راه‌اندازی ۱۰۰۰ کتاب‌خانه‌ی مدارس روستایی» از دیگر آیین‌های افتتاح هفته‌ی ملی کودک گزارش شده است.
اجرای نمایش در دو نوبت صبح و بعدازظهر، در کنار ایستگاه‌های هنری مانند نقاشی، و نیز ساخت پرستوهای مهاجر با استفاده از هنر اوریگامی در غرفه‌ی یادواره‌ی جان‌باختگان حادثه‌ی منا در مراسم حج امسال، بخش‌های ثابت این ایام هستند که از روز چهارشنبه ساعت ۹ صبح کار خود را آغاز می‌کنند.
این برنامه‌ها در حالی در پایتخت برگزار خواهد شد که همزمان و بر اساس ابلاغ معاون وزارت کشور به استانداری‌ها، در تمامی شهرها با موضوعات مصوب شورای سیاست‌گذاری هفته‌ی ملی کودک برای هرروز این هفته، برنامه‌های هماهنگی برپا خواهد شد.
حضور در این برنامه‌ها برای عموم خانواده‌ها، مدارس و کودکان علاقه‌مند رایگان و آزاد است.