سواد خواندن و درک مطالب در کودکان و نوجوانان تقویت شود

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: سواد خواندن و درک مطالب در کودکان و نوجوانان باید تقویت شود.

 
 
 
به گزارش کمیته اطلاع رسانی جشنواره ملی مطبوعات، خبر گزاری ها و رسانه های مجازی کودک ونوجوان، علیرضا حاجیان‌زاده پیش از ظهر امروز در آیین اختتامیه یازدهمین جشنواره ملی مطبوعات کودک و نوجوان که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مازندران برگزار شد، اظهار داشت: جشنواره فرصتی است تا دست‌اندرکاران نشریات در این حوزه هم به ارزیابی حاصل کار خود بنشینند.
وی با اشاره به اینکه این جشنواره برای کانون پرورش فکری فرصتی است که توان و ظرفیت‌های خود را در راه کمک به ارتقای کیفیت نشریات به کار گیرد، افزود: کانون پرورش فکری با عمری نزدیک به نیم قرن همواره گسترش فرهنگ و مطالعه را در میان فرزندان کشور به عنوان مهم‌ترین هدف برنامه‌ها و فعالیتش مد نظر قرار داد.
این مسئول کشوری با بیان اینکه کانون پرورش فکری با تولید خواندنی‌های مناسب و جذاب توجه به بهبود کیفیت و ارتقای سطح علمی و هنری را مد نظر دارد، تصریح کرد: آثار خواندنی تولیدی در کانون و بیرون از این نهاد فرهنگی لازمه پیشبرد اهداف فرهنگی برای برقراری ارتباط موثر با کودکان و نوجوانان است.
وی افزود: جشنواره ملی مطبوعات کودک و نوجوان با مجموعه فعالیتها و برنامه‌های کانونی پیوند خورده است و وظیفه آگاهی‌دهی و اطلاع رسانی آن به مخاطبان از جنبه کارکرد آموزشی، تفریحی و سرگرمی اثرگذار است.
حاجیان‌زاده با اشاره به اینکه باید به سواد خواندن و نوشتن کودکان اهمیت داده شود، خاطرنشان کرد: مسئله سواد خواندن و نوشتن و درک متن، توانایی استنباط کودکان را افزایش می‌دهد.
وی به وضعیت دانش‌آموزان ایرانی در آزمون «پلز» بین‌المللی اشاره کرد و گفت: دانش‌آموزان ایرانی از سطح بین‌المللی در سال2011 رتبه 38 را از بین 45 کشور کسب کردند.
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به اینکه وضعیت سواد خواندن و نوشتن دانش آموزان ایرانی نشان می‌دهد توانایی استنباط دانش آموزان ما کم است، بیان داشت: باید به طور جدی به تقویت سواد خواندن و نوشتن به‌ویژه استنباط دانش‌آموزان پرداخته شود.
وی با بیان اینکه کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان در تحقق شعار رهبری تلاش میکند، اذعان داشت: با کمک خانواده بزرگ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مطبوعات در تولید خواندنی‌های مفید و جذاب موفق باشیم.