خانواده ها برای تربیت کودکان خود برنامه ریزی کنند

برنامه ریزی فرهنگی در خانواده ها به منظور دستیابی به اهداف تربیتی اجتماعی فرهنگی و امنیتی در کودکان ضروری است

 
 
 
 
به گزارش روابط عمومی و کمیته اطلاع رسانی ستاد جشن هفته ملی کودک مازندران،  چندی پیش جشن هفته ملی کودک در این اداره کل برگزار شد، مدیر کل جمعیت هلال احمر مازندران و عضو ستاد هفته ملی کودک در این خصوص اظهار کرد:در رابطه با ادای حق کودکان در جامعه ماشینی که در آن زندگی می کنیم باید گفن که به درستی حق مطلب را ادا نکرده ایم که باید همه دستگاه های آموزشی و فرهنگی در جامعه برای تعالی و تربیت کودکان با اتحاد و همدلی بیشتر فعالیت های خود را همسو کنند.
ولی پور با اشاره به حضور والدین در خانه و رشد کودکان در بیرون از خانواده ها افزود:یکی از آسیب های بزرگی که خانواده امروزی را مورد تهدید قرار می دهد اینست که حقوق اولیه کودک که بالندگی در کنار پدر و مادر است توسط ما بزرگترها رایت نمی شود و همین مسئله امروز باعث تفاوت معنی دار در میان والدین و کودکان شده است.
وی تصریح کرد:پدر و مادران به علت وجود مسائل اقتصادی و معیشتی برای رفاه بیشتر مجبور شده اند که از ساعات ماندن در کنار فرزندان در خانواده بکاهند و این کمرنگ شدن حضور در خانواده باعث شده تا نظارت والدین به رفتارهای کودکان و نوجوانان در زمینه فعلیت های زیستی و اجتماعی کم شود.
وی با اشاره به آسیب پذیری کودکان در سوانح  و حوادث پیشی بینی شده و پیش بینی نشده گفت:براساس مطالعات موجود در ایران و دنیا بیشترین آسیب ها در سوانح متوجه کودکان،زنان و کهنسالان است و از این رو همه توجه به وضع قوانین در درست و عملیاتی در عبور و مرور را جدی گرفته اند.
وی با اشاره به تجربه مثبت در فرهنگ سازی راهنمایی و رانندگی و اجرای طرح همیار پلیس در همه مدارس کشور خاطر نشان کرد:این تجربه مثبت می تواند در زمینه فرهنگ سازی برای آموزش فرهنگ مناسب رفتاری به کودکان مورد توجه همه مسئولان اجرایی و حمایتی در حزه کودک قرار بگیرد.
وی  در زمینه لزوم وضع قوانین در رابطه با احقاق حقوق کودک تصریح کرد:این بحث تنها به وضع قوانین و نحوه برخورد دستگاه ها برنمی گردد و باید همیاری فرهنگی در جامعه گسترش یابد.
وی تاکید کرد:گسترش همیاری در جامعه و در خانواده ها می تواند منجر به اجرای توصیه ها و برنامه های فرهنگی در حوزه کودک شود.
وی نقش رسانه های جمعی و اصحاب رسانه را در پر رنگ کردن نقش ها و کارکردهای رعایت حقوق کودک در همه زمینه هارا مهم برشمرد و افزود:مدارس،آموزش و پرورش،بهزیستی،کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نقش اساسی در حمایت از کودکان دارند.
وی تاکید کرد:اجرای هر نوع فرهنگی در میان کودکان به همدلی صاحبن امر فرهنگی در بخش اجرایی بستگی دارد و زمانی که فرهنگ در خانواده نهادینه شد قوانین وضعی قابلیت اجرایی می یابد که می تواند به روز شود و اثرات و کارکرد های موثر خود را برجا بگذارد.
وی در زمینه تعامل موجود در میان دستگاه های اجرایی مازندران در حوزه توجه به کودکان مازندرانی گفت:باید تعامل با جلسات بیشتر و رایزنی های متعدد افزایش یابد .
وی از همه رسانه های گروهی ،جراید دستگاه های دولتی،سازمان های مردم نهاد خواست در کنار هم دست به دست یکدیگر در حوزه کودک بریا نقش آفرینی موثر همتی مضاعف در احقاق حقوق کودکان به خرج دهند