داور سیفژ: کیفیت بسیار خوب آثار داوری را برای ما سخت کرد

«آندرژه‌ی رومن یاشویچ» داور لهستانی سیفژ در هفتمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران گفت: فیلم‌های جشنواره از سطح کیفی بسیار خوبی برخوردار بودند، از این رو تصمیم‌گیری و داوری برای اهدای جایزه به یک اثر، سخت شد.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان «آندرژه‌ی رومن یاشویچ» از داوران سیفژ در هفتمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران درباره آثار این دوره از جشنواره اظهار کرد: فیلم‌ها از سطح کیفی بسیار خوبی برخوردار بودند، از این رو تصمیم‌گیری و داوری برای اهدای جایزه به یک اثر، سخت شد.
وی ادامه داد: فیلم‌های کوتاه حاضر در جشنواره پویانمایی در گستردگی دیدگاه سازندگانش، بسیار متنوع ارایه شده‌‌است و تنوع آثار بسیار زیاد و خوب بود. در حالی که این موضوع در آثار بلندی که در عرصه انیمیشن در دنیا و در استودیوهای بزرگ تولید می‌شوند، کمتر دیده می‌شود و این مساله بسیار بزرگی است که در دنیای فیلم و سینما با آن روبرو هستیم.
رومن یاشویچ اظهار کرد: بررسی و آسیب‌شناسی این مقوله خارج از این بحث است، اما به طور کلی ساخت فیلم‌هایی بلند زمان زیادی را می‌طلبد که گاهی 3 و یا حتی 5 سال به طول می‌انجامد و این در ساخت آثار بلند موثر است.
این فیلم‌ساز درباره انیمیشن بلند «قلب سیمرغ» ساخته وحید نصیریان که در هفتمین جشنواره پویانمایی تهران به نمایش درآمد، گفت: این فیلم برایم خوب و جالب بود. همیشه مساله‌ای که در اکثر جشنواره‌ها پیش می‌آید، این است که برخی فیلم‌ها آنقدر درخشان و خاص هستند که دیگر آثار را تحت‌الشعاع و تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. از طرفی انتخاب برترین اثر به سلیقه داوران نیز بستگی دارد، برای همین است که فیلمی در جشنواره‌ای جایزه نمی‌گیرد، اما در جشنواره‌ دیگری خوب می‌درخشد و به عنوان بهترین اثر معرفی می‌شود.
این داور سیفژ با ابراز خرسندی از حضور خود در این جشنواره، افزود: من احترام خاصی برای سینمای ایران قایل هستم. فیلمی که از ایران در جشنواره برلین دیدم واقعا درخشان بود و من از دیدن آن لذت بردم.
این تهیه‌کننده به جشنواره گدنیا که در لهستان برگزار می‌شود، اشاره کرد و گفت: من آثار بسیار خوبی در جشنواره پویانمایی تهران دیدم که بسیار خوشحال می‌شوم که بتوانم یک فیلم کوتاه از ایران را که درباره کودکان ساخته شده‌ا ست، به جشنواره گدنیا دعوت کنم.
رومن یاشویچ درباره حضور چشمگیر فیلم‌سازان جوان در این جشنواره، بیان کرد: هر هنری به خون تازه نیاز دارد و سن از اهمیت چندانی برخوردار نیست. در این جشنواره فیلم بلند انیمیشنی دیدم که توسط دو کارگردان 70 ساله و 20 ساله ساخته شده‌است و این نشان می‌دهد در هر سنی می توان فیلم ساخت و روی مخاطب تأثیر گذاشت.
وی در پایان با اشاره به همکاری‌های کشور لهستان با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، گقت: حدود 4-3 سال است که با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همکاری داریم و با فعالیت‌ها و فیلم‌های این کانون که به مسایل مربوط به کودکان می‌پردازد، آشنایی دارم.