هفته ملی کودک فرصتی برای ورود بزرگ‌تر‌ها به دنیای کودکی

به مناسبت هفته ملی و روز جهانی کودک سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه همدان، این زمان را فرصت خوبی دانست تا بزرگ‌تر‌ها با ورود به دنیای کودکی، آسیب‌ها و خطراتی که این قشر عظیم را تهدید می‌کند جدی بگیرند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، پرویز ابراهیمی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه شهر همدان گفت: کودکان از ارکان مهم تشکیل دهنده خانواده‌ها هستند و شخصیت هر انسانی از دوران کودکی شکل می‌گیرد.
        وی با گرامی‌داشت هفته ملی کودک خاطرنشان کرد: تربیت، مهم‌ترین وظیفه والدین، مربیان و مسوولان است و دین اسلام ارزش بسیاری برای کودکان قایل شده است و بر همین اساس پدران و مادران باید در تریبت کودکان توجه ویژه‌ای داشته باشند.
        ابراهیمی تصریح کرد: کانون این افتخار را دارد که در طول سال برای اوقات فراغت کودکان و نوجوانان در عرصه‌های مختلف فرهنگی، هنری، ادبی، علمی و مذهبی فعالیت می‌کند و با استفاده از ابزار هنر به‌عنوان واسطه تربیتی رسالت اصلی خود را که تربیت کودکان و نوجوانان خدا باور، متعهد و متدین و ولایی است انجام می‌دهد.
        او در بخش دیگری از صحبت‌های خود به فرمایشات بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) اشاره داشت که فرمودند: کودکان به ملکوت نزدیکترند و هر کسی بخواهد به خدا نزدیک شود باید در حوزه کودک کار کند چراکه کودکان و نوجوانان آینده‌ساز این نظام هستند و کوتاهی در این بخش جبران ناپذیر است.
        سخنران پیش از خطبه نماز جمعه شهر همدان خطاب به حاضران در مصلای برگزاری نماز جمعه گفت: خودباوری و اعتماد به نفس در جامعه در صورت توجه به حوزه کودک بالا می‌رود و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر اساس تاکید بزرگان برای تربیت کودک و نوجوانان با دارا بودن مربیان متخصص در این زمینه فعالیت می‌کند.
        ابراهیمی اسباب بازی را یکی از ابزارهای مهم تربیت فرهنگی در دنیای کودک برشمرد و افزود: مربیان و والدین می‌توانند مفاهیم و روش‌های زندگی را از طریق بازی و اسباب‌بازی به کودکان بیاموزند چرا که بهترین اصول تربیتی برای کودکان و نوجوانان از طریق بازی و آموزش غیرمستقیم تربیتی در این حوزه صورت می‌پذیرد.
        مدیر کانون استان همدان دوره 7 تا 13 سالگی را دوران تربیت به لحاظ آمادگی و دارا بودن بستر مناسب در کودک دانست و گفت: این دوران باید خیلی خوب و دقیق برنامه‌ریزی شود بر همین اساس در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که با این رده سنی سر و کار دارد برنامه‌ها و فعالیت‌های ویژه‌ای در زمینه تربیت اسلامی کودکان و نوجوانان صورت می‌گیرد.
        ابراهیمی در ادامه ایجاد امکانات لازم در جهت رشد و پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر اساس ارزش‌ها و نظام تعلیم و تربیت اسلامی، کشف استعدادها و شکوفایی، بالا بردن میزان آگاهی بینش و دانش کودکان و نوجوانان و غنی سازی اوقات فراغت را از مهم‌ترین اهداف کانون برشمرد و تصریح کرد: تربیت کودکان به دو شیوه مستقیم و غیرمستقیم صورت می‌گیرد که شیوه غیرمستقیم به دلیل ماندگاری بیشتر موثرتر است و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با استفاده از ابزار هنر مانند قصه، نمایش، کتاب‌خوانی و... از روش غیرمستقیم استفاده می‌کند.
        ابراهیمی تولید کتاب و وسایل سرگرمی را از دیگر فعالیت‌های کانون نام برد و خاطرنشان کرد: تمامی تولیدات کانون اعم از کتاب و سرگرمی دارای پشتوانه فرهنگی و دینی است که منجر به تفکر در کودکان و نوجوانان می‌شود.
       
سخنران پیش از خطبه نماز جمعه شهر همدان دوران چهارده تا بیست و یک سالگی را دوران مشورت نام برد و افزود: در این دوران نیز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با نوجوانان سرو کار دارد و بر اساس آموزه‌های دینی به این حوزه نیز توجه زیادی دارد.
        مدیر کانون استان در ادامه از کانون به عنوان امین نظام در خدمت به حوزه کودک و نوجوان نام برد و اضافه کرد: کودکان و نوجوانان خط مقدم تهاجم نرم دشمنان هستند که در این زمینه دشمنان به ویژه رژیم غاصب صهیونیستی با جریان‌سازی از طریق عروسک، کالاها و وسایل لوازم‌التحریر سعی در ترویج فرهنگ غرب در کشورهای اسلامی را دارند.
        وی با اشاره به برنامه‌های اجرا شده در این هفته در استان اظهار داشت: مراکز فرهنگی، هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با هدف آشنایی کودکان با حقوق و وظایف خود در خانواده و جامعه و نیز انس و الفت بیشتر آنها با پیامبر بزرگوار اسلام حضرت محمد(صلی الله علیه وآله و سلم) در فضایی شاد و معنوی برنامه‌هایی همچون نمایش فیلم، برگزاری مسابقه نقاشی، قصه‌گویی، سرودخوانی جمعی با موضوع آخرین پیامبر اجرا کردند.
 
بزرگ‌ترین پدیده نظام هستی، کودکان هستند
مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان جنوبی نیز در خطبه‌های پیش از نماز جمعه این هفته بیرجند، کودکان را بزرگ‌ترین پدیده نظام هستی و کودکی را مهم‌ترین نقطه زندگی انسان دانست.
عبدالرضا صمدی، که به عنوان سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه با نمازگزاران سخن می‌گفت ضمن گرامی‌داشت مناسبت‌های هفته گذشته به ویژه هفته ملی کودک گفت: اگرچه کودکان از نظر جسمی کوچک هستند اما اندیشه‌های بزرگی دارند و گاهی اوقات کارهایی انجام می‌دهند که از عهده بزرگ‌ترها خارج است.
وی کودکان را راست‌گوترین انسان‌ها خواند و گفت: راست‌گویی صفتی است که شاید امروزه برای بزرگ‌ترها بسیار دشوار باشد اما کودکان صاحب ثروت راست‌گویی هستند و این صفت باعث می‌شود بزرگ‌ترها از دنیای کوچک‌ترها صداقت و مهربانی، گذشت و دوستی را بیاموزند.
صمدی با بیان این‌که ما مسلمانان در جامعه اسلامی الگوهای با ارزشی برای رفتار با کودکان داریم افزود: با نگاهی به تاریخ اسلام می‌توانیم از سیره عملی و رفتاری ائمه به ویژه پیامبر مکرم اسلام حضرت محمد(صلی الله علیه و آله و سلم)، حضرت علی(علیه السلام) و حضرت فاطمه(سلام الله) به عنوان بهترین الگو در تربیت اسلامی استفاده کنیم.
مدیر کانون استان خراسان جنوبی، اضافه کرد: کودکان بزرگ‌ترین پدیده نظام هستی‌اند و در آفرینش انسان، کودکی مهم‌ترین نقطه زندگی انسان است و همین امر باعث شد تا 191 کشور جهان پیمان نامه حقوق کودک را امضا کنند.
صمدی در بخش دیگری از سخنان خود احترام به کودکان و حق بقا را از مهم‌ترین مفاد پیمان نامه کودک عنوان کرد و اظهار داشت: متاسفانه امروزه در عصر ارتباطات و پیشرفت تکنولوژی برخی از کودکان در شرایط دشواری زندگی می‌کنند .
وی اضافه کرد: این در حالی است که هر کودکی حق دارد در دنیا آموزش‌های اخلاقی و اجتماعی را در کنار بزرگ‌ترها با شادی و نشاط بیاموزد و اظهار نظر کند.
مدیر کانون خراسان جنوبی، با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری (مدظله العالی) یاد آورشد: پرورش خلاقیت کودکان، تفکر و اندیشیدن و دوستی با فرزندان از جمله نکاتی است که والدین در تربیت فرزندان باید به آن توجه داشته باشند.
نماز جمعه این هفته در بیرجند 21 مهر ماه جاری به امامت حجت‌الاسلام دکتر علی رضایی برگزار شد و عبدالرضا صمدی به عنوان سخنران پیش از خطبه‌ها به بیان جایگاه کودک و تربیت آن در دنیای امروز برای نمازگزاران سخن گفت.