عروسک مهم‌ترین ابزار تصویر‌سازی در نمایش عروسکی

عروسک مهم‌ترین ابزار برای تصویرسازی در نمایش عروسکی است و به‌واقع تئاتر عروسکی دنیایی از تصویر را مقابل چشم تماشاگران خود قرار می‌دهد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بهناز مهدی‌خواه مدرس کارگاه «جان‌بخشی به عروسک‌های نمایشی» که در حاشیه پانزدهمین جشنواره سراسری نمایش عروسکی کانون برگزار شد با بیان این نکته افزود: چنانچه تصویری زیبا ساخته شود تماشاگر با دیدن تصاویر، مضامین نمایش را به خوبی دریافت می‌کند.
وی در ادامه گفت: عنصر اصلی در نمایش عروسکی، عروسک است و عروسک‌گردان باید مهارت‌های لازم را به عروسک بدهد.
مهدی‌خواه اضافه کرد: عنصر خیال‌انگیزی(فانتزی) نیز در نمایش عروسکی از طراحی و ساخت عروسک تا کارگردانی و هدایت عروسک‌گردان و عروسک‌گردانی و صداپیشگی کاربرد زیادی دارد.
مدرس این کارگاه خاطرنشان کرد: فرق نمایش عروسکی و زنده در این است که نمایش زنده را انسان با توانایی‌های خود روی صحنه اجرا می‌کند در حالی‌که در نمایش عروسکی، توانایی عروسک، شگفت‌انگیز و تأثیرگذار است.
کارگردان تئاتر "گل باقالی و فرزند نمونه" با اشاره به این‌که یک عروسک قرار نیست همه اعضای بدن و صورتش در نمایش حرکت کند افزود باید تلاش کنیم در نمایش عروسکی ضعف عروسک نشان داده نشود.
مهد‌ی‌خواه تصریح کرد: در عروسک‌گردانی عنصر غلو و کدهایی که تماشاگر آن را می‌شناسند، نقش مهمی دارد.
وی با بیان این‌که برای عروسک‌گردان صدای عروسک مهم است افزود: صدا می‌تواند فانتری باشد و عروسک‌گردان باید تیپ‌سازی و در بعضی جاها ساختارشکنی کند و در ادامه گفت: یکی از جذابیت‌ها برای کودکان و نوجوانان تضاد است.
گفتنی است در کارگاه تئوری و عملی «جان‌بخشی به عروسک‌های نمایشی» 20 کارشناس و مربی هنری مراکز فرهنگی هنری کانون از سراسر کشور شرکت کردند.
پانزدهمین جشنواره کشوری نمایش عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان 31 مرداد کار خود را در اراک آغاز کرد و تا 2 شهریور ادامه دارد.