هدف از اجرای نمایش عروسکی؛ جذابیت در کنار انتقال پیام

نمایش عروسکی باید علاوه بر انتقال پیام‌های گویا و صریح با مخاطب کودک و نوجوان ارتباط برقرار کند و دارای جذابیت باشد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کیوان باقلاچی مربی راه یافته از اردبیل به پانزدهمین جشنواره نمایش عروسکی مراکز کانون سراسر کشور در این زمینه تصریح کرد خیلی ها معتقدند که متن نمایش اگر حرفی برای مخاطب داشته باشد‌، کافی است و باید پیام داستان آن برای مخاطبان گویا و صریح باشد آن‌گاه هدف اصلی نمایش محقق شده است ولی من معتقدم بهترین معیار برای انتخاب متن مناسب آن است که نمایش، نخست به ذهنیت‌ها و تخیل مخاطبان خود نزدیک باشد، سپس با استفاده از آن هدف‌های درونی متن به مخاطب انتقال داده شود.  
وی که به عنوان مربی فرهنگی مرکز شماره 5 کانون اردبیل نظارت بر نمایش «خاله سوسکه» کار اعضای این مرکز را بر عهده داشته است، به مفهوم فرآیند‌محوری در فعالیت‌های کانون اشاره کرد و  توضیح داد در این روش، اعضای گروه در تمامی مراحل اجرای نمایش مشارکت می‌کنند و مربی فقط حکم راهنما و ناظر بر کار را دارد ما نیز در انجام این فعالیت تا جایی که توانستیم سعی کردیم تا تمامی کارهای نمایش را خود اعضا انجام دهند به‌گونه‌ای که از انتخاب متن گرفته تا کارگردانی و ساخت و ساز دکور و عروسک‌ها و حتی اجرای موسیقی متن، تمام کار بر عهده اعضای گروه بود.
باقلاچی با تاکید بر این‌که عروسک پلی برای برقراری ارتباط با کودکان است خاطر نشان کرد: زمانی که سخنی یا پیامی از زبان همین ابزار جادویی به کودکان انتقال یابد، تأثیر فراوانی بر روی آن‌ها می‌گذارد به همین دلیل نمایش عروسکی نوعی ابزار و روش مناسب برای انتقال مفاهیم تربیتی و آموزشی به کودکان و نوجوانان است و تأثیر بی‌تردید چشم‌گیر خواهد بود.
این مربی کانون در عین حال یادآور شد که علی‌رغم هزینه‌بر و پرزحمت بودن اجرای نمایش عروسکی، اعضای کانون بسیار مشتاق دیدن یا کار کردن در این نوع فعالیت‌ها هستند.
 مربی کانون اردبیل در حاشیه‌ی برگزاری جشنواره نمایش عروسکی کانون در اراک، تربیت اعضای مستعد و توانمند در سطح مراکز کانون و در کنار آن توجه به مسایل اخلاقی و آموزش اجتماع پذیری را مهم‌ترین هدف برگزاری این رویداد هنری دانست و در عین حال تصریح کرد که نباید مطرح شدن گروه‌ها در میان دیگر مراکز به اولویت جشنواره تبدیل شود.
باقلاچی در همین حال یادآور شد که گاهی برخی از آثار راه یافته به جشنواره با هدف فرآیند محوری مورد نظر کانون فاصله می‌گیرند و رد پای مربیان در روند کار گروه‌ها به‌صورت آشکار به چشم می‌خورد در حالی که هر‌گونه دخالت مستقیم آن‌ها در کار کودکان باعث می‌شود که روند پرورش فکری اعضا دچار اختلال شود و آن‌ها به مربیان خود وابسته شوند.
 وی ادامه داد: در این مسیر  بهترین کار این است که مربی در زمان‌های مشخص با ایجاد سوال‌هایی ذهن و فکر اعضا را به مسیری درست هدایت کند و پازل ذهنی و فکری آن‌ها را قدم به قدم به سمت کامل شدن سوق بدهد.
مربی فرهنگی مرکز شماره 5 اردبیل در پایان خواستار افزایش کتاب‌ها و منابع مناسب برای اجرای نمایش عروسکی در مراکز شد و یادآوری کرد که برخی از متون نمایشی موجود در مراکز کانون با شیوه‌نامه‌های جشنواره تناسبی ندارد و نمی‌شود آن‌ها را اجرا کرد.
پانزدهمین جشنواره نمایش عروسکی مراکز کانون سراسر کشور روز 2 شهریور در اراک پایان می‌یابد.