سازمان‌های فرهنگی نمایش عروسکی را جدی بگیرند

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از تمامی سازمان‌های فرهنگی دست‌اندرکار فعالیت‌های نمایشی خواست تا به هنر نمایش عروسکی توجه‌ بیشتری نشان بدهند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سید صادق رضایی در آیین پایانی پانزدهمین جشنواره نمایش عروسکی در اراک از این هنر به عوان یک زبان بین‌المللی یاد و بر اهمیت کارکردهای آموزشی، تعلیمی و تربیتی آن تاکید کرد.
وی نقش این فعالیت را در آموزش فعالیت‌های گروهی به کودکان و نوجوانان برجسته توصیف کرد و  گفت: اگر بخواهیم در دوران بزرگ‌سالی از افراد انتظار شرکت در فعالیت‌ها و کارهای تیمی و جمعی را داشته باشیم باید در کودکی آن‌ها آموزش‌های لازم را فرا گیرند چرا که آموزش در دوره بزرگ‌سالی مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت.
وی افزود: از آن جایی که کانون به تعلیم کودکان به سبک زندگی جمعی و مشارکت گروهی علاقه‌مند است در طول سال فعالیت‌های گروهی زیادی از قبیل نقد کتاب و بحث آزاد را در مراکز اجرا می‌کند و نمایش عروسکی یکی از شاخص‌ترین فعالیت‌های گروهی مراکز کانون است. زمانی که کودک با عروسک بازی می‌کند و شخصیتی که به عروسک می‌دهد خود به خود یک کارگروهی صورت می‌گیرد.
مدیرعامل کانون در ادامه با تاکید بر لزوم استفاده از این شیوه‌های آموزشی غیرمستقیم  که نمایش عروسکی یکی از شاخص‌ترین آن‌ها است خاطر نشان کرد: از این راه می‌توانیم صفت‌ها، رفتار‌های خوب و درست فکر کردن را در میان کودکان و نوجوانان ترویج دهیم تا ضمن آموزش و تربیت از فعالیت‌های هنری و زیبایی‌ها‌ی آن نیز لذت ببرند.
 رضایی یادآور شد: در یک اجرای نمایش تنها اعضای گروه نیستند که در بخش‌های مختلف مانند عروسک‌سازی، دکور ، موسیقی، نمایش‌نامه با هم کار جمعی انجام می‌دهند بلکه خانواده‌های آن‌ها و مربیان و معلمانی که آن‌ها را همراهی ‌می‌کنند نیز در این فعالیت گروهی شرکت دارند و این یکی از ویژگی‌های نمایش عروسکی است که بسیار تاثیرگذار است.
مدیرعامل کانون در ادامه اظهار داشت هما‌ن‌طور که پیش از این نیز گفته شد ما در کانون به دنبال کار حرفه‌ای نیستیم اما برای تولید آثار با کیفیت‌تر باید به کمیت در تولید آثار نمایشی بیشتر توجه کنیم چرا که آثار خوب و با کیفیت از دل همین کمیت‌ها بیرون می‌آید.
پیشنهاد مدیرعامل کانون برای افزایش تولید نمایش عروسکی ابن بود که با توجه به وجودنزدیک  به 1هزار مرکز فرهنگی‌هنری کانون در سراسر کشور، مدیران کل کانون استان‌ها امکاناتی را فراهم کنند تا در هریک از مراکز فرهنگی‌هنری دست کم درهر فصل یک نمایش عروسکی تولید شود.
به اعتقاد وی با افزایش تعداد این آثار  می‌توانیم به آثار با کیفیت نیز دست پیدا کنیم.
وی در زمینه توجه به محتوای آثار نمایشی نیز تاکید کرد: همه کودکان دارای گرایش غریزی و فطری هستند و ما باید با توجه به این دو میل و نگاه خیال‌پردازانه به محتوا، به سراغ متونی برویم که نیازهای آن‌ها را برآورده و برای‌شان جذابیت داشته باشد.
رضایی در ادامه از مربیان خواست در حد امکان متون خود را از میان کتاب‌های موجود در مراکز کانون انتخاب و یا محتوایی که دغدغه کودکان و نوجوانان امروز است مورد استفاده قرار گیرد تا نمایش عروسکی معنا پیدا کند.
وی اضافه کرد برگزاری جشنواره در کانون هدف نیست و مربیان و کارشناسان ما به فرآیند محور بودن فعالیت‌ها توجه دارند اما برای این‌که تبادل تجربه صورت گیرد و علم و دانش در این زمینه انتقال پیدا کند آثار برتر را در قالب جشنواره برای سایر علاقه‌مندان به نمایش می‌گذاریم.
مدیرعامل کانون در پایان از مدیران استان‌ها خواست که شرایطی را فراهم کنند تا نسبت حضور گروه‌های نمایشی پسران در این جشنواره افزایش پیدا کند و مشارکت پسران ایرانی در این رویداد هنری بیشتر شود.
 
دست‌آوردهای جشنواره از نگاه معاون فرهنگی
معاون فرهنگی کانون تشویق کودکان و نوجوانان به فعالیت‌های گروهی و افزایش اعتماد به‌نفس آن‌ها را یکی از مهم‌ترین دست‌آوردهای پانزدهمین جشنواره نمایش عروسکی برشمرد.
محمد باقر آدوسی گفت:اگر نتیجه فرآیند پرورش فکر را ایجاد خلاقیت، نوآوری، ابتکار و آفرینش هنری بدانیم این فرآیند در جریان برگزاری جشنواره محقق شده است و داوری جشنواره نیز بر اساس همین فرآیند شکل گرفت.
وی ادامه داد هیچ‌یک از فعالیت‌های کانون از جمله نمایش عروسکی در کانون به خودی خود دارای استقلال نیست یعنی ما به دنبال تربیت هنرمندان حرفه‌ای در این عرصه‌ها نیستیم بلکه همه این فعالیت‌ها به عنصر پرورش فکر وابسته است.
معاون فرهنگی کانون یادآور شد که شیوه‌نامه جشنواره در دوره‌های آینده تکمیل خواهد شد و به ویژه در بخش تولید به مربیان خود و آثاری که تولید می‌کنند توجه بیشتری نشان خواهیم داد چرا که آن‌ها بهتر از هر کسی با اهداف، سیاست‌ها و نیازهای اعضای کانون آشنا هستند.
آدوسی همچنین به حضور یک گروه پژوهش‌گر کانون در جشنواره اشاره کرد و گفت: با همکاری مدیریت آموزش و پژوهش کانون برای اولین بار در این رویداد، نتایج این جشنواره مورد بررسی و تحقیق قرار می‌گیرد.
وی در پایان برگزاری 36 جشنواره نمایش عروسکی و دیگر جشنواره‌های کانون را در شرایط فعلی تغییر مدیریت در کشور و وضعیت مالی استان‌ها کار بزرگ و برجسته‌ای در کانون دانست که به خوبی به نتیجه رسید.
مراسم پایانی پانزدهمین جشنواره نمایش عروسکی کانون دوم شهریور با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.