تولید منسجم با هدف مشترک؛ بازنگری فعالیت‌های مطبوعاتی کانون

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان خواستار انسجام و یک پارچه‌گی بیشتر در بخش‌های مختلف معاونت تولید برای رسیدن به هدف مشترک همچنین بازنگری فعالیت‌های مطبوعاتی کانون شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون, علیرضا حاجیان‌زاده در نشستی با کارشناسان و مسولان شوراهای انتشارات کانون ضمن ابراز خرسندی از حضور در میان کارشناسان این معاونت گفت: در بخش تولید کانون باید تلاش کنیم با توجه به مشکلاتی بوجود آمده از طریق تهاجم فرهنگی، با تشکیل اتاق‌های فکر و بررسی و تحلیل شرایط فرهنگی و نیازهای کودکان و نوجوانان، ضمن یافتن صورت مسئله اصلی در زمینه تولید محتوای مناسب  و پاسخ به نیازهای احصا شده اقدام کنیم.
در این نشست که با حضور مسوولان 13 شورای انتشارات کانون برگزار شد مسوولان شوراها گزارشی از فعالیت‌های صورت گرفته و در دست اقدام خود ارایه و پیشنهادها و نقطه نظرات خود را مطرح کردند.
 
انسجام‌بخشی به شوراهای انتشارات؛ تولید برای گروه‌های سنی مختلف
حاجیان‌زاده پس از شنیدن گزارش شوراها افزود: عنوان این شوراها بعضا به سوژه‌های مختلفی برمی‌گردد که بعضا مربوط به گروه‌های سنی و برخی دیگر ناظر بر قالب‌ها و محتواست که به صورت پراکنده فعالیت می‌کنند.
وی تاکید کرد برای پرهیز از پراکندگی در بخش‌های مختلف باید نقاط اتصال میان این شوراها را پیدا کنیم و در صورت نیاز در بافت محتوایی بازنگری لازم را انجام دهیم تا بتوانیم با انسجام بیشتری به انتظارات جامعه و خانواده‌ها پاسخ دهیم.
مدیرعامل در بخش دیگری از سخنان خود در این نشست یادآور شد: در زمینه تولید محصولات برای گروه‌های سنی مختلف باید تدابیری اندیشیده شود تا مسیر پرورش فکر از کودک تا نوجوان از پیوستگی برخوردار باشد و نیز ظرفیت‌های حرفه‌ای کانون و مخاطبان از نظر محتوا و سیر پرورش مشخص شود.
حاجیان‌زاده در ادامه با اشاره به سابقه خود تصریح کرد: اگرچه من بیشتر در زمینه نشر فعالیت داشته‌ام اما هرگز با حرکت‌های سلیقه‌ای موافق نیستم و کانون را منحصر به نشر کتاب نمی‌دانم.
وی با اشاره به توانمندی بالایی که در کانون وجود دارد خاطر نشان کرد: باید با کمک و هم فکری تمام کارشناسان تلاش کنیم تنوع موضوع و ارتباط مهندسی بین موضوعات را در بخش‌های مختلف تولید ایجاد کنیم تا بتوانیم نظر مقام معظم رهبری در زمینه پیوست فرهنگی را برآورده کنیم.
مدیرعامل کانون در پایان خواستار ایجاد ارتباط متوازن در بخش‌های مختلف تولید شد و گفت : باید هر بخشی در این مسیر سهمی برای خود قایل باشد به طوری که فیلم‌هایی برگرفته از داستان‌ها و داستان‌هایی نیز برگرفته از سرگرمی و بازی‌ها و فرهنگ ایرانی در اختیار مخاطبان قرار بگیرد.
 
شاخصه‌ی کانون: شعار واحد، تلاش برای هدف مشترک
وی با بیان این که سازوکار کانون روی بخش‌های مختلف بسته شده و تنها منحصر به کتاب و نشر نیست یادآور شد: داشتن یک شعار واحد و تلاش برای رسیدن به یک هدف مشترک از شاخصه‌های کانونی بودن است و تمامی کانونی‌ها باید به تحلیل مشترک برسند و نگاه هم‌سو به مسایل فرهنگی داشته باشند.
حاجیان‌زاده همچنین در بازدید از بخش‌های انتشارات, گرافیک و واحد عکس کانون از نزدیک با کارشناسان این بخش ها نیز گفت و گو کرد.
نظارت بیشتر بر طراحی و گرافیک تمامی محصولات کانون
وی در بخش گرافیک خواستار نظارت بیشتر این بخش در زمینه طراحی و گرافیک محصولات کانون شد و افزود: از آن‌جایی که در کانون اهداف فرهنگی دنبال می‌شود تصاویر و گرافیک هر محصولی که با آرم مرغک عرضه شود باید پیام فرهنگی آن  برابر با استانداردهای تعیین شده کانون باشد.
 
تقویت آرشیو عکس با بهره‌گیری از عکاسان حرفه‌ای
حاجیان‌زاده هم چنین در بازدید از واحد عکس کانون سامان‌دهی و تبدیل آرشیو عکس‌های کاغذی به دیجیتال و نیز تعامل با مراکز فرهنگی‌هنری، استفاده از ظرفیت‌های موجود و شناسایی عکاسان حرفه‌ای برای تقویت آرشیو عکس کانون را خواستار شد.
 
بازنگری فعالیت‌های مطبوعاتی؛ تجدید تولید بر اساس نیازهای مخاطبان
وی در بخش انتشارات نیز نظارت بر چاپ کتاب‌ها را بسیار مهم دانست و افزود: باید در بخش نشریات کانونبا یک بازنگری از پراکندگی نشریه‌های مختلف پرهیز و با توجه به این که متولی برگزاری جشنواره مطبوعات کودک و نوجوان نیز کانون است و فعالیت مطبوعاتی را باید باز تعریف کنیم.
مدیرعامل کانون هم‌چنین در پاسخ برخی نویسندگان که تقاضای تجدید چاپ آثار خود را داشتند گفت: در این مورد انتشارات کانون باید برابر با نیازهای مراکز فرهنگی‌هنری و تقاضای بازار نسبت به تجدید چاپ کتاب‌ها اقدام کند.
در این دیدار هم‌چنین علی‌گنج‌کریمی معاون تولید کانون، ضمن ارایه گزارش کلی از فعالیت‌های این معاونت از حاجیان‌زاده خواست به دلیل گستردگی حوزه فعالیت‌های تولید در صورت امکان در فرصت‌های آتی زمان بیشتری را برای گفت‌وگو با مدیران و کارشناسان این حوزه اختصاص دهند تا با بهره‌گیری ازظرفیت‌ها و توانمندی‌ فکری کارشناسان حوزه معاونت تولید و رهنمودها و حمایت‌های مدیرعامل بتوانیم در پیشبرد اهداف خود عملکرد بهتری داشته باشد.
مریم فرخی مدیرکل انتشارات کانون نیز ضمن قدردانی از حضور و فرصتی که مدیرعامل در اختیار آن‌ها قرار داده به معرفی بخش‌های مختلف این مدیریت، شوراهای فعال و اعضای آن‌ها پرداخت و در ادامه گزارشی از روند تولید کتاب‌ها و فعالیت‌های صورت‌گرفته و در دست اقدام این مدیریت ارایه و خواستار حمایت مدیر عامل از این بخش شد.  
بازدید مدیرعامل از معاونت تولید و مدیریت‌های انتشارات و گرافیک کانون روز 18 دی انجام گرفت.