شورای سیاست‌گذاری امور فرهنگی در کانون تشکیل می‌شود

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت که شورایی را برای سیاست‌گذاری امور فرهنگی تشکیل داده است تا از این راه نیازهای مخاطبان به خوبی شناسایی شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علیرضا حاجیان‌زاده در آیینی که با هدف تکریم از تلاش‌های محمد باقر آدوسی معاون فرهنگی سابق کانون و معرفی محسن فضلی به عنوان سرپرست جدید این معاونت برپا شده بود مراکز کانون را شبکه‌ای وسیع عنوان کرد که در آن تحرک، پویایی، نشاط، استعدادیابی، خلاقیت، محبت، دوستی و صمیمیت موج می‌زند.
وی در این آیین بارها بر اهمیت معاونت فرهنگی و مراکز کانون در سراسر کشور تاکید کرد و گفت فعالیت‌های این بخش در شمار وظایف حاکمیتی است که بر دوش کانون گذاشته شده و نتیجه‌ی آن تربیت و پرورش کودکان و نوجوانانی است که در آینده به بزرگان عرصه‌ی علم، ادب، هنر، دین و اخلاق تبدیل خواهند شد.
مدیرعامل کانون تصریح کرد که مراکز و اعضا و مربیان و کارشناسان آن، موضوع اصلی معاونت فرهنگی است و اگر چنین نگاهی به مجموعه داشته باشیم با صراحت و تاکید می‌توانیم بگوییم که زندگی در کانون جریان دارد.
حاجیان‌زاده در این آیین که روز 6 اسفند 1392 در تهران برگزار شد، یادآوری کرد که هر نوع تولید یا فعالیتی در کانون باید بر اساس نیازسنجی مخاطبان طراحی و اجرا شود و باید آثاری برای بچه‌ها خلق کنیم که مورد علاقه‌ی آن‌ها باشد بخشی از این نیازسنجی می‌تواند در اتاق‌های فکر و شورای سیاست‌گذاری امور فرهنگی صورت بگیرد.
وی تقویت نظام دریافت پیشنهادات را یکی از پشتوانه‌‌های تشکیل این شورا عنوان کرد و گفت در این اتاق‌های فکر علاوه بر استفاده از دیدگاه‌های متخصصان، از نگاه کارکنان و مربیان و بدنه‌ی اصلی کانون نیز استفاده می‌شود.
حاجیان‌زاده تصریح کرد که مدیرعامل نباید درگیر کارهای اجرایی شود و از این پس بخشی از این مسوولیت‌ها به معاونت‌ها سپرده می‌شود و مدیرعامل به وظیفه‌ی هدایتی و نظارتی خود عمل خواهد کرد.
وی در همین حال بر هماهنگی بین معاونت‌های مختلف کانون نیز در این آیین تاکید کرد.
بخش پایانی سخنرانی مدیرعامل کانون به قدردانی از معاون سابق اختصاص داشت و حاجیان‌زاده از فعالیت‌های موثر محمد باقر آدوسی تشکر کرد و در عین حال گفت که محسن فضلی به دلیل تجربه‌ی طولانی و موفق مدیریت در کانون استان تهران و به منظور طراحی و اجرای رویکردهای جدید در این معاونت به این مسوولیت منصوب شده است.
خواندن متن حکم انتصاب سرپرست جدید و لوح قدردانی مدیر‌عامل از معاون سابق و اهدای هدایایی از سوی کارشناسان و کارکنان معاونت فرهنگی به آدوسی بخش دیگری از این آیین بود که در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون تهران برگزار شد.

آدوسی: بر خرد جمعی تکیه داشتم
 محمد باقر آدوسی در این آیین گفت که  او در 4 سال گذشته تلاش کرده است که این معاونت را بر اساس تکیه بر خرد جمعی و تعقل‌محوری اداره کند و در این مدت شوراهای فرهنگی در تمامی استان‌های کشور باز تعریف شد.
بخش عمده‌ای از سخنان معاون سابق فرهنگی بر این نکته تاکید داشت که عدم هماهنگی بین بخش‌های مختلف کانون، نبودن یک مرکز تصمیم‌گیری کلان، عدم برنامه‌ریزی دقیق و کلان، نبود نقشه‌ی راه و تعریف شدن فعالیت‌ها و خط‌مشی‌ها بر اساس روش‌های قدیمی در مجموع به حرکت کانون آسیب می‌زند و  او تلاش کرده است با تکیه بر مدیریت زمان و استفاده بهینه از فرصت‌ها، بخشی از این مشکلات را حل کند.
آدوسی در پایان گفت که حقوق و مزایا و پست و مسایل رفاهی کانون را نگه نداشته است بلکه عشق و علاقه‌ی مربیان به کانون باعث ثبات و پایداری آن می‌شود و من با افتخار سر تعظیم مقابل مربیان و کارشناسان کانون فرود می‌آورم.

فضلی: منطق امروز بر پایه‌ی بنای دیروز شکل گرفته است
محسن فضلی سرپرست جدید معاونت فرهنگی که پس از آدوسی سخن می‌گفت در این مراسم تأکید کرد روندی که تاکنون در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان طی شده فرآیندی تدریجی و پلکانی بوده است و اگر امروز منطقی را عرضه می‌کنیم بر پایه‌ی بنایی است که گذشتگان در کانون گذاشته‌اند و امیدوارم در جهت تقویت آن بکوشیم.
وی اضافه کرد برخی اختلاف‌ها بین مدیران به سلیقه‌ی شیوه‌ی اجرای برنامه، پیشبرد هدف و مسیرهایی است که طی می‌کنند ولی در کلیات، اساس و ساخت برنامه‌ها با هم اختلاف ندارند.
فضلی خاطرنشان کرد ما در کانون ماموریتی از سوی جامعه داریم و دستگاهی حاکمیتی به حساب می‌آییم که مورد قبول و اعتماد جامعه بوده و وظایفی بر عهده دارد که باید برای تحقق آن بکوشد.
سرپرست جدید معاونت فرهنگی کانون گفت: ما در جامعه‌ای دینی و مسلمان زندگی می‌کنیم و وظیفه و رسالت اصلی کانون این است که کودکانی را تربیت کند که معتقد به مبانی دینی باشند، کودکانی که درست فکر کنند و تصمیم بگیرند، معتدل، منعطف و در عین حال خلاق باشند و باید بر اساس این چارچوب برنامه‌هایمان را تنظیم کنیم.
فضلی در عین حال اضافه کرد کار دینی و مذهبی کردن کار شعاری نیست، بلکه جریانی درونی است که در همه جزییات زندگی وجود داشته و وظیفه داریم کودکان را با ویژگی‌ها، اقتضاءها و آرمان‌های این جامعه تربیت کنیم.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: پایه و اساس کانون، مربیان مراکز فرهنگی هنری هستند، آنان در صف اول فعالیت‌های کانون قرار دارند بنابراین باید از احترام کافی برخوردار باشند و در ادامه اظهار امیدواری کرد تا روندی را طی کند که مربیان صاحب منزلت بیشتری نسبت به قبل باشند.
فضلی یادآور شد سازمان ما کارشناس محور است و نقش آنان در پیشبرد کار و فعالیت‌های کانون بی‌بدیل است. ما یک شبکه وسیع فرهنگی در کل کشور هستیم و هرگز نباید خودمان را به یک جریان محدود، محصور کنیم و همه مجازند در خصوص برنامه‌های کانون طرح و ایده بدهند و ما نیز موظفیم به این ایده‌ها اعتنا کرده و راه را برای اندیشیدن و اندیشه‌ورزی در کل سازمان باز کنیم.
وی همچنین گفت ما نباید فرایند کار و روند برنامه‌ریزی را در کانون پیچیده و مربیان را در عرصه عمل دچار التهاب و مشکلات کنیم بلکه می‌توانیم جریان روان و آرامی را در سازمان به وجود آوریم.
این مدیر باسابقه که نزدیک به 20 سال مدیریت کانون استان تهران را بر عهده داشت، همچنین خاطرنشان کرد: چارچوب کاری معاونت فرهنگی کانون بسیار با اهمیت است و واحدهای مختلف این معاونت همچون آموزش و پژوهش در یک فرایند زمانی کوتاه، خوب عمل کرده است. آموزش مبنای تغییر در هر جامعه‌ای است ولی با این حال، این مقدار آموزش برای انجام ماموریت و وظایف ما در کانون کافی نیست و باید بیش از این در حوزه آموزش سرمایه‌گذاری شود.  
سرپرست معاونت فرهنگی کانون در ادامه گفت پژوهش نیز مبنای عمل دقیق سازمان است و تصمیم‌ها باید پشتوانه پژوهش داشته باشد.
وی در مورد واحدهای آفرینش‌های ادبی و هنری کانون یادآور شد که این دو همچون دو گوشواره مهم معاونت فرهنگی هستند و در ادامه گفت این دو حوزه نباید نقش تزیینی داشته باشند بلکه رسالت‌های تکوینی و درونی دارند. البته تاکنون دست‌آوردهای خوبی به بار آوردند و من نیز امیدوارم در جهت تقویت آن بکوشم و بهتر از گذشته حرکت کنم.
فضلی در پایان گفت مربیان پاره وقت از جمله مسایلی است که باید توجه بیشتری به آن شود و تلاش می‌کنم در جهت سیاست‌های مدیرعامل در این حوزه اتفاق‌های خوب بیافتد و ساماندهی بهتری صورت گیرد تا بخشی از مشکلات آنان حل شود و از این ظرفیت موثر و کارساز در مراکز بهتر از گذشته استفاده کنیم.