نقش کانون در تربیت شهروندانی قانون‌گرا

نقش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تربیت شهروندانی که اهل شنیدن و گفتن باشند، درست فکر کنند و تصمیم بگیرند و به قانون احترام بگذارند بسیار کلیدی است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، محسن فضلی سرپرست معاونت فرهنگی کانون در مراسم معارفه‌ی مدیرکل جدید کانون استان گلستان در این زمینه گفت که مقام معظم رهبری و جامعه از کانون انتظارهای فراوانی دارد و برای پاسخ دادن به این انتظارها به یاری دستگاه‌های دیگر در کشور نیازمند هستیم.
وی که روز 19 فروردین 1393 در مجتمع کانون گرگان سخن می‌گفت، اضافه کرد: فعالیت‌های کانون به عنوان تنها نهاد حاکمیتی که در حوزه‌ی کودک و نوجوان فعالیت می‌کند، مورد توجه مقام معظم رهبری است و نام‌گذاری سال جدید از سوی ایشان به عنوان سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نیز وظیفه‌ی ما را سنگین‌تر می‌کند. باید به سمتی حرکت کنیم که این دیدگاه‌ها به برنامه و حرکت کاری جدید تبدیل شود.
فضلی در ادامه‌ی این آیین که به منظور معرفی عبدالرحیم سیفی استرآبادی به عنوان مدیر کل جدید کانون استان گلستان برپا شده بود، از حسین سمیعی مدیر کل سابق کانون به عنوان فردی یاد کرد که بیش از 20 سال به عنوان مربی و مدیر در بدنه‌ی کانون حضور داشته و اکنون نیز کارمندان از او رضایت دارند و این سرمایه ی ارزشمندی برای یک مدیر است.
مشاور مدیرعامل کانون همچنین یادآور شد که کانونی بودن به معنی این نیست که درها را بر روی خود ببندیم بلکه ما هم بخشی از پیکره‌ی جامعه هستیم و به نظر من کانونی بودن یک نگرش و رفتار، روش و منش است که ممکن است کسانی خارج از کانون هم از آن نگرش برخوردار باشند.
وی شیوه‌ی مدیریت در  کانون را اقناعی و تعاملی دانست و تاکید کرد که در مدیریت کانون جایی برای نظام ریاستی نیست. اگر مدیران ما با همکاران خود گفت‌و‌گو و آنان را قانع کنند کارکنان و مربیان کانون در نهایت فداکاری و به خوبی به وظایف خود عمل خواهند کرد و اگر بدنه با مدیریت همراه نباشد آن‌گاه دچار مشکل می‌شود.
سرپرست معاونت فرهنگی کانون در همین حال تصریح کرد که کانون به کودکان و نوجوانان تعلق دارد و در همه‌ی این سال‌ها جایی در آن برای آدم‌های سیاسی و دسته‌جات و گروه‌های سیاسی وجود ندارد همه‌ی ما باید تلاش کنیم چهره متبسم، پاک، صمیمی و معصومانه آن برای بچه‌های این سرزمین  حفظ شود.
سرپرست معاونت فرهنگی کانون در عین حال از کانون به عنوان یک سرمایه‌ی بزرگ در کشور یاد کرد که اگر چه در ابعادی کوچک و دامنه‌ای محدود فعالیت می‌کند اما فعالیت‌های آن بسیار تاثیرگذار است.
فضلی از عبدالرحیم سیفی مدیرکل جدید کانون هم به عنوان فردی دارای سابقه‌ی مدیریت در آموزش و پرورش، دارای مدرک دانشگاهی مرتبط با کانون(ادبیات) و پژوهش‌گر نمونه استان یاد و اظهار امیدواری کرد در مسیر پیش رو به موفقیت دست یابد.

اقتصاد پویا و فرهنگ شکوفا در سایه‌ی تربیت کودکان و نوجوانان
در این آیین مدیرکل جدید کانون نیز با اشاره به نام‌گذاری سال جدید از سوی مقام معظم رهبری تاکید کرد که تربیت کودکان و نوجوانان با تلاش مربیانی که با عشق و علاقه فعالیت می کنند برای کانون بسیار مهم است و اگر بچه‌ها خوب تربیت شوند و استعداهای آنان شکوفا شود آن‌گاه شاهد اقتصادی پویا و فرهنگی شکوفا خواهیم بود.
سیفی تاکید کرد که کودکان در کنار دانایی به توانایی نیاز دارند و در سیاست‌های جدید کانون با تاکید بر کیفیت بخشی به آثار و فعالیت‌ها به این مهم توجه شده است.
وی توانمند‌سازی نیروی انسانی و ایجاد رضایت و انگیزه شغلی در میان کارکنان را با اهمیت دانست و تاکید کرد که با تعامل با دستگاه‌های استان، در این زمینه خواهد کوشید.
مدیرکل کانون استان گلستان استفاده از تجربه‌های ارزنده‌ی پیش‌کسوتان، مدیران سابق و اعضای قدیمی کانون استان را از برنامه‌های خود در دوره‌ی جدید مدیریت کانون استان برشمرد.

تعامل و همدلی با کارکنان مهم‌ترین شاخصه‌ی مدیریت در کانون
بر اساس این گزارش حسین سمیعی مدیرکل سابق کانون گلستان نیز در سخنان خود بر اهمیت توجه به نیروی انسانی علاقه‌مند و عاشق و تاثیر آن بر روند تربیت کودکان و نوجوانان تاکید کرد و گفت مهم‌ترین شاخصه‌ی فعالیت در کانون تعامل و همدلی با کارکنان است.
وی تغییر و تحولات جدید مدیریتی در کانون را به جا، شایسته و ضروری و در مسیر ایجاد رویکرد‌های جدید و متنوع برای رشد و بالندگی کودکان و نوجوانان برشمرد.
به گفته‌ی وی محور اصلی برنامه‌های او در چهار سال مدیریت کانون استان بیشتر به سمت اعضا، مربیان، کتاب‌خوانی و فرآیند‌های تربیتی سوق پیدا کرده بود.
در این آیین منصور آق کارشناس فرهنگی کانون استان با خوانش نوشته‌ای گزارشی از فعالیت‌های کانون در این سال‌ها ارایه کرد و گفت که بیشتر این فعالیت‌ها در سه محور اصلی خدمت رسانی به کودکان محروم و بیمار و دارای نیازهای ویژه، برنامه‌های محتوایی و تعامل با دستگاه‌ها و مسوولان استانی برنامه‌ریزی و اجرا شد.
وی عاشق بودن، صادق، قانع و مطیع بودن را مهم‌ترین مزیت و برتری نیروی انسانی کانون برشمرد و گفت: کانون نیازمند مدیریت انسانی و نگاه توام با تکریم و ارزش‌گذاری است. مدیریت خشک اداری در کانون نتیجه نمی‌دهد و حسین سمیعی مدیری بود که به درخواست کارکنان آمد و با بدرقه خیر این مسوولیت را ترک می‌کند.
در این آیین همچنین دل نوشته‌ای از رئوفی مربی مرکز کانون آق‌قلا به نمایندگی از مربیان و نوشته‌ی دیگری از پارسا صالحی عضو نوجوان یکی از مراکز کانون استان به نمایندگی از اعضای مراکز، خوانده شد و لوح قدردانی و هدایایی نیز از سوی علیرضا حاجیان‌زاده مدیرعامل کانون و کارکنان و مربیان کانون استان به پاس تلاش‌های فرهنگی حسین سمیعی به وی اهدا شد.
در همین آیین حکم انتصاب عبدالرحیم سیفی مدیرکل جدید کانون استان - که از سوی مدیرعامل کانون صادر شده است -  نیز خوانده شد و وی به صورت رسمی مسوولیت کانون این استان را بر عهده گرفت.
در این آیین علاوه بر کارکنان و مربیان کانون، شماری از مسوولان و مدیران کل استان گلستان و مسوولان کانون نیز حضور داشتند.