نظارت هنری فرشید مثقالی بر 7 عنوان از کتاب‌های کانون

نام فرشید مثقالی تصویرگر صاحب‌نام کتاب‌های کودک و نوجوان بار دیگر به عنوان ناظر هنری 7 عنوان کتاب شعر کودکانه در شناسنامه‌ی کتاب‌های جدید کانون پرورش فکری ثبت شده است.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، فرشید مثقالی متولد 1322 در اصفهان تنها برنده‌ی ایران جایزه‌ی هانس کریستین آندرسن است که این جایزه‌ی معتبر را سال 1974 میلادی به دلیل تصویرگری کتاب «ماهی سیاه کوچولو» صمد بهرنگی از آن خود ساخت. این کتاب پیشتر نیز جایزه‌ی اول دوسالانه‌ی بولونیا در ایتالیا و دوسالانه‌ی «براتیسلاوا» چکسلواکی را در کارنامه‌ی موفقیت‌های وی ثبت کرده بود.
سابقه‌ی ورود این پیشکسوت تصویرگری و انیمیشن ایران به کانون به سال 1346 هجری خورشیدی باز‌ می‌گردد و او در این سال‌ها جوایز ارزشمند دیگری را نیز از جشنواره‌های جهانی برای سه کتاب‌ «آرش کمانگیر»، «جمشید شاه» و «قهرمان» دریافت کرد.
از وی آثار مطرحی نیز مانند «شهر ماران»، «مارمولک کوچک اتاق من»، «می‌تراود مهتاب»، «من و خارپشت و عروسکم» و «ترا من چشم در راهم» در کانون تصویرگری شده است.
این پیشکسوت مطرح عرصه‌ی تصویرگری به تازگی نظارت هنری 7 عنوان کتاب شعر کودکانه کانون را برای گروه سنی «ب» و «ج» (6 تا 12 سال) بر عهده گرفته که عنوان هر یک از ‌آن‌ها از متن یکی از اشعار این مجموعه انتخاب شده است.
«دامادی آقا کلاغه» سروده‌ی مریم اسلامی و تصویرگری شیوا اکرم‌زاده، «یک قوری پر از قور» سروده‌ی مریم هاشم‌پور و تصویرگری مانلی منوچهری، «یک قاچ هندوانه» سروده‌ی زهرا داوری و تصویرگری نازنین عباسی و «قدِ سرِ سوزن» سروده‌ی ناصر کشاورز و تصویرگری میثم موسوی از جمله کتاب‌های این مجموعه به شمار می‌روند.
هم‌چنین «صدای بال لک‌لک‌ها» سروده‌ی مریم اسلامی و تصویرگری سحر حقگو، «شب تاریک» سروده‌ی فریدون سراج و تصویرگری شیوا اکرم‌زاده و «دم گربه‌‌ها را بکش» سروده‌ی طیبه شامانی و تصویرگری ندا عظیمی از دیگر کتاب‌هایی است که نظارت هنری آن را مثقالی بر عهده داشته است.
بر اساس این گزارش مثقالی در سال‌های فعالیت خود در عرصه‌ی هنر تصویرگری و کارگردانی فیلم‌های پویانمایی علاوه بر جوایز عنوان شده موفقیت‌های دیگری نیز مانند دریافت جایزه دوسالانه‌ی کتاب بولونیا در سال 1350 برای تصویرگری کتاب «قهرمان»، جایزه «سیب طلا» دوسالانه‌ی ‏‏«براتیسلاوا» (چکسلواکی) در سال 1351 برای تصویرگری کتاب «آرش کمانگیر»، جایزه «نوا» از ژاپن برای کتاب «من ‏و خارپشت و عروسکم» در سال 1364، جایزه مخصوص جشنواره فیلم «ونیز» ایتالیا در سال 1352 برای فیلم «پسر و ساز و پرنده»، جایزه مخصوص جشنواره فیلم «مسکو» و جایزه بزرگ جشنواره فیلم کودک «جیفونی» ایتالیا در سال 1354 برای فیلم «دوباره ‏نگاه کن» و سومین جایزه دوسالانه پوستر «ورشو» لهستان در سال 1356 کسب کرده است.
علاوه بر این فیلم‌های پویانمایی «سوء تفاهم»، «آقای هیولا»، «شهر خاکستری»، «کرم خیلی خیلی خوب»، «یک قطره خون. یک قطره نفت»، «از جهات مختلف»، و «چرا و چطور: میخ و پیچ»، «چرا و چطور: کبریت»، «چرا و چطور: لیوان» از دیگر فیلم‌هایی است که مثقالی نویسندگی و کارگردانی آن را بر عهده داشته است.