ایران به قصه‌گویی اهمیت می‌دهد

ایران و ارمنستان مشترکات فرهنگی زیادی دارند و در این جشنواره به مشترکات دو کشور در قصه‌ها پی بردم و بدون شک تجربه‌های به دست آمده در این جشنواره را در ارمنستان به کار می‌گیرم.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی ‌کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، اسکوهر اوتیسیان یکی از قصه‌گویان برگزیده بخش بین‌الملل هفدهمین جشنواره قصه‌گویی ضمن مهم خواندن قصه و قصه‌گویی در جهان امروز، پرداختن جدی به این مقوله را در ایران قابل توجه دانست و گفت: این جشنواره برای من فرصتی پیش آورد تا قصه‌های گوناگونی از نقاط مختلف جهان را بشنوم و ببینم و از این‌که در ایران به صورت بین‌المللی و به شکلی خاص و تثبیت شده به قصه‌گویی پرداخته می‌شود، لذت می‌برم.
بر اساس این گزارش، قصه‌گوی ارمنی ضمن اظهار خوشحالی از حضور در این جشنواره، از تلاش مسوولان کانون نیز در برگزاری آن قدردانی کرد.
اوتیسیان هم‌چنین از شیوه‌های جدید قصه‌گویی در جشنواره هفدهم قصه‌گویی به عنوان شیوه‌هایی به روز و گوناگون یاد کرد و گفت: استفاده از شیوه‌های به روز در هنر قصه‌گویی می‌تواند در جذب کودکان امروز که انواع سرگرمی‌های رایانه‌ای را در اختیار دارند، کمک کند و مباحث تربیتی را به این نسل انتقال دهد و به نظرم مادران باید از دوسالگی قصه‌گویی را برای بچه‌هایشان آغاز کنند.
به گفته‌ی این قصه‌گوی ارمنی، قصه می‌تواند به کودک کمک کند تا شخصیت خود را بشناسد و ما با قصه‌گویی شخصیت‌های خوب و بد را به او نشان و در برابرش قرار می‌دهیم و او خود به سمت شخصیت‌های خوب می‌رود و الگوی مناسب می‌گیرد و سعی می‌کند خود را با خوبی‌های شخصیت‌های مورد نظرش تطبیق دهد.
اسکوهی آوتیسیان در سال 1982 مدرک آموزش متوسطه را از دانشکده کتابداری اچمیازدین دریافت کرده و در سال 2013 مدرک تحصیلات عالی را به عنوان متخصص کتاب‌داری و کتابشناس در موسسه آموزشی ایالت یروان به دست آورده است.
وی به زبان روسی نیز تسلط دارد و مدیر بخش آموزش و رویدادهای مهم، قصه‌گوی کتابخانه ملی کودکان، کتاب‌دار برتر تالار افسانه‌های کتابخانه ملی کودکان، کتاب‌دار برتر بخش علمی، بیوگرافی کتابخانه ملی کودکان، متدیست بخش روش شناسی علمی‌ کتابخانه ملی کودکان، سازماندهی و برگزاری سمینار، مشاوره برای کتاب‌خانه‌های روستایی، شهری و مدارس نقاط مختلف کشور را در کارنامه‌ی کاری خود دارد.
هفدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی تا 30 بهمن در مجتمع فرهنگی و ‌هنری آفرینش کانون کرمانشاه ادامه دارد و در این چهار روز 59 قصه‌گوی ایرانی و 12 قصه‌گوی خارجی به روایت قصه‌هایی می‌پردازند که تنوع زبان و فرهنگ‌ها نیز به آن جذابیت بیشتری بخشیده است.