ایران با برگزاری جشنواره قصه‌گویی به دیگر کشورهای جهان آموزش می‌دهد

آیدا سرگییونا سوبولوا روزنامه‌نگار و مستندساز روسی حاضر در هفدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی گفت: ایران با برگزاری جشنواره قصه‌گویی به دیگر کشورهای جهان، آموزش می‌دهد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، وی با بیان این مطلب افزود: ما هم در روسیه قصه‌گوهای بسیاری داریم. هرچند تمام این قصه‌گوها قادر به کار برای کودکان نیستند و قصه‌هاشان به لحاظ محتوایی بیشتر مناسب افراد بزرگ‌سال است. قصه‌گویی برای بچه‌ها ویژگی‌های خاص خودش را دارد که عمدتاً پرورشی است.
این خبرنگار که برای پانزدهمین بار به ایران آمده، و دومین حضورش در جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی است در رابطه با اهمیت این جشنواره گفت: به نظر می‌رسد ایران با برگزاری جشنواره قصه‌گویی دست به کار بزرگی زده است. در دوره‌ای که ابزارهای کوچک و بزرگ الکترونیکی و مکانیکی (گجت‌ها) فرمانروایی می‌کنند، کلمه به فراموشی سپرده می‌شود و حتی حرف زدن با کودکان‌مان را هم از یاد می‌بریم؛ در این دوره که تنها مساله مهم پول است؛ توجه به مقوله قصه‌گویی که به ایجاد ارتباط بین افراد می‌انجامد بسیار با اهمیت است.
او که سردبیر مجله ایران اسلاو در روسیه هم هست در پاسخ به این‌که دست‌آورد جشنواره برای او و دیگر شرکت‌کنندگان چه بوده است گفت: من به کمک کانون یاد می‌گیرم که با بچه‌ها و با نوه‌های خودم صحبت کنم؛ و فکر می‌کنم تمام افراد حاضر در جشنواره هم در پایان، به فرد دیگری تبدیل شوند. آن‌ها بعد از این می‌توانند در چشم دیگران نگاه کنند و حرف دلشان را بزنند.
سرگییونا در انتها تاکید کرد که ایران با برگزاری جشنواره قصه‌گویی بین‌المللی نمونه خوبی برای دیگر کشورهاست تا نشان دهد می‌شود جان کلمات و روابط میان افراد را زنده کرد.
گفتنی است آیدا سوبولوا علاوه بر حضور بین‌المللی‌اش در نشست‌ها و جشنواره‌های متعدد به عنوان خبرنگار، ساخت مستندهایی مانند «سرزمین پر برکت فارس»، سردبیری هیات تحریریه برنامه تلویزیونی «آثار هنری ملت‌های دنیا» و سردبیری جشنواره «رادوگا» را در رزومه کاریش دارد و مدیریت برنامه «دنیای اسلام» در شبکه «اس ت پرامتی» را هم عهده‌دار بوده است. او از سال 2009 خبرنگار غیر رسمی سایت و رادیو صدای جمهوری اسلامی ایران هم محسوب می‌شود.
هفدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در کرمانشاه از 27 الی 30 بهمن در استان کرمانشاه برگزار می‌شود.