جشنواره درهای تازه‌ای را به روی قصه‌گویان داخلی می‌گشاید

قصه‌گوی برگزیده جشنواره هفدهم گفت: قصه‌گویان خارجی با قصه‌ها و تجربیات جدیدی وارد جشنواره‌ها می‌شوند و درهای دنیای تازه‌ای را به روی قصه‌گویان داخلی باز می‌کنند.

به گزارش اداره‌کل روابط‌ عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، هیوا ملکی قصه‌گوی برگزیده کردستانی در بخش رضوی با بیان‌ این‌که کودکان امروز برای یافتن جذابیت و تازگی به تلویزیون، رایانه و فضای مجازی پناه می‌برند اظهار داشت: بر این فضاها چندان کنترلی نیست و تعهدی در قبال خروجی‌های آن وجود ندارد.
ملکی افزود: کودک امروزی، خانه‌ای خشک و هندسی، خانواده‌ای پر مشغله و خسته و اقوامی دارد که از او کیلومترها دورند، پس صفا و صمیمیت را چون گذشته لمس نمی‌کنند.
این مربی با بیان این‌که قصه و قصه‌گویی کودکانی می‌سازد که تجربیاتی در اختیار دارند و می‌توانند از این تجربیات در تمام مسیر زندگی بهره ببرند خاطرنشان کرد: جای خالی این پدیده ارزشمند فراموش شده را باید نهادهای مرتبط و البته آگاه بر عهده بگیرد و متعهدانه این امر مهم را تحقق بخشند.
ملکی اظهار داشت: زیبایی و منحصر به فرد بودن خرده فرهنگ‌ها یک امتیاز برای قصه‌گو است تا قصه‌اش را بومی کرده و این بومی شدن، شیرینی قصه را چند برابر کند.
وی گفت: قصه‌گویی‌ با زبان محلی در جشنواره‌ها می‌تواند راهکاری مناسب برای زنده نگه‌داشتن اسطوره‌ها و داستان‌های ادبیات کهن باشد.
این قصه‌گو معتقد است: بر خلاف تفاوت‌های فرهنگی بین قصه‌گویان ایرانی و خارجی، بدون شک قصه‌گویان خارجی با قصه‌ها و تجربیات جدیدی وارد جشنواره‌ها می‌شوند و درهای دنیای تازه‌ای را به روی قصه‌گویان داخلی باز می‌کنند.
ملکی در همین حال یادآور شد: بهره‌گیری قصه‌گویان خارجی از شیوه‌های خاص و گاهی نامتعارف باعث می‌شود تا جرقه‌های خلاقیت در ذهن مربیان کانون ایجاد شود و از قالب‌های محدودکننده خود خارج شوند.
ملکی درباره تاثیر برگزاری جشنواره‌ها بر رشد قصه‌گویی عنوان کرد: جشنواره قصه‌گویی باعث ماندگاری هنری شده است که در حال محو و حذف شدن از فرهنگ ما بود و بسیاری از مسوولان کشوری را در این باره حساس کرده و باعث شده تا توجه عموم مردم به این سنت دیرینه ایرانی بیشتر شود.
وی گفت: می‌طلبد تلاش بیشتری شود تا این فعالیت از قالب رسمی و جشنواره‌ای خارج شود و به سمت مردمی شدن پیش رود.
ملکی افزود: نشست‌ها و گردهم‌آیی‌های ساده در قالب گروه‌های کوچک شامل والدین، بچه‌ها و مربی‌های قصه‌گو، به دور از رقابت ‌باعث می‌شود فرهنگ به خانواده‌ها بازگردد و جایگاه اصلی خود را پیدا کند.‌
این قصه‌گوی برگزیده کشوری با بیان این‌که قصه‌گویی کتاب‌خانه‌ای و جشنواره‌ای با یک‌دیگر متفاوت است، تصریح کرد: آن زمان که این مرز به کمترین مقدار خود برسد، جشنواره موفق به اجرای یک امر مهم شده است که آن نهادینه کردن قصه‌گویی در جامعه و وارد کردن قصه‌ها به دنیای ساده کودکان است.
هفدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی روز 30 بهمن در کرمانشاه به کار خود پایان می‌دهد.