جشنواره‌های کانون استان تهران تجمیع می‌شود

جشن پایانی هفته‌ی ملی کودک و اختتامیه‌ی جشنواره‌ی جشنواره‌ها با عنوان «قامت دوست» درحالی برگزار شد که مدیرعامل کانون با ارایه‌ی گزارشی از فعالیت‌های این یک هفته، تاکید کرد که باید تمام روزها و تمام هفته‌ها، روز و هفته‌ی کودک باشد و به مسایل کودکان توجه جدی شود.

بر اساس گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، علیرضا حاجیان‌زاده در جشن اختتامیه‌ی جشنواره‌ی «قامت دوست» که در چندین‌بخش به همت اداره‌کل کانون استان تهران برگزار شد، به پایان گرفتن هفته‌ی ملی کودک اشاره کرد و گفت: این ایام فرصت مغتنمی است تا اهتمام ویژه‌ی خودمان را نسبت به کودکان و مسایل‌شان به نمایش بگذاریم. در این هفته تلاش شد که به همه‌ی مسایل کودکان پرداخته شود؛ از جمله مساله‌ی سلامت و بهداشت روانی و جسمی، امنیت و آرامش، آموزش و تربیت، فرهنگ و هنر و آشنایی کودکان با میراث فرهنگی، ارتباط کودکان با محیط زیست و منابع طبیعی، نقش خانواده و رسانه در ارتباط با کودکان در این هفته بررسی شد.
او همچنین با اشاره به ضرورت‌های متفاوت دنیای کودکان، با تاکید بر این‌که کتاب و کتاب‌خوانی برای پرورش کودکان بسیار اهمیت دارد گفت: ترویج صلح‌دوستی بین همه‌ی کودکان جهان و مساله‌ی کتاب و کتاب‌خوانی و ترویج فرهنگ مطالعه مسایل متفاوتی بود که تلاش کردیم در طول هفته‌ی کودک به آن بپردازیم.
حاجیان‌زاده با اعلام این مطلب که هفته‌ی ملی کودک را به عنوان یک سرآغاز برای حرکت‌های جدید و برنامه‌های تازه‌ی کانون می‌داند اضافه کرد: ما معتقدیم هر روز سال، ‌روز کودک است و همه‌ی هفته‌های سال، هفته‌ی کودک؛ این جشنواره تنها نقطه‌ی اوج این تلاش‌ها و فعالیت‌هایی است که در طول سال‌های گذشته در کانون اتفاق افتاده.
به گفته‌ی این مسوول هفته‌ی ملی کودک، امسال با همکاری سازمان‌ها، نهادها و تشکل‌های مردمی که برای کودکان کار می‌کنند ستاد هفته‌ی ملی کودک و شورای سیاست‌گذاری این رویداد فعال شد و کانون و اعضای دیگر این شورا تلاش کردند که برای کودکان برنامه‌های شاد و متنوع و دوست‌داشتنی اجرا کنند و همچنین به مسایل تخصصی کودکان بپردازند تا دستمایه‌ای باشد برای فعالیت‌های کانون در طول سال.
وی بار دیگر تاکید کرد که امسال هم تلاش کردیم افکار عمومی مردم و دیدگاه ویژه‌ی مسوولان را به مسایل کودکان بیش از گذشته جلب کنیم.
او در ادامه از مدیران و همکاران کانون استان تهران نیز که جشنواره‌ی جشنواره‌ها را بنا نهادند تقدیر کرد و گفت: از معاونت‌ها و مدیران کانون تشکر می‌کنم که هفته‌ای پربار و پرتحرک و شادی را برگزار کردند.
این مراسم که عصر سه‌شنبه بیست و یکم مهربرگزار شد، با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید با صوت یکی از قاریان نوجوان کانون آغاز و سپس الهام دارابی یکی از کارشناسان کانون به عنوان مجری برنامه پشت تریبون قرار گرفت و صحبت‌هایش را با شعر «خانه دوست کجاست» سهراب سپهری آغاز کرد.
رضا قمرزاده، مدیرکل کانون استان تهران در این مراسم سخنانش را با برشمردن خصوصیات گل محمدی آغاز کرد و توضیح داد که این گل زمان طولانی‌تری برای کشت نیاز دارد و در عین حال گل کم‌توقعی است و هرچه آب کم‌تری داشته باشد بوی بهتری می‌دهد.
وی سپس جشنواره‌ی جشنواره‌ها را فصل گلاب‌گیری کانون نامید، فصلی که در آن مربیان و اعضای کانون نتیجه‌ی تلاش‌های خود در یک سال را برداشت می‌کنند.
در همین حال او مربیان کانون را به کندوی عسلی تشبیه کرد که تمام سال شهد را از کودکان برداشت کرده‌اند.
قمرزاده همچنین درباره‌ی تعدد جشنواره‌ها در کانون توضیح داد و گفت که مربیان تمام سال درگیر این جشنواره‌ها هستند اما از امسال با برگزاری جشنواره‌ی جشنواره‌ها در هفته‌ی ملی کودک، کارها تجمیع شده و وقت بیش‌تری برای کارهای پژوهشی وجود دارد.
مشاور مدیرعامل تاکید کرد که هفته‌ی ملی کودک تنها یک هفته نیست، بلکه عصاره‌ی زحمات و توجهاتی است که همه‌ی ارگان‌ها و نهادها برای کودکان می‌کشند.
پخش نماهنگی با عنوان «قامت دوست» شامل تصاویری از شرکت‌کنندگان در جشنواره‌های مختلف کانون، بخش دیگر این مراسم بود.
این مراسم با معرفی 50 تن از برندگان جشنواره‌های مختلف در حوزه‌های ادبی ادامه یافت که جوایز خود را از مسوولان کانون دریافت کردند.
اجرای برنامه‌ی نقالی از سوی گروه بسته‌نگار به سرپرستی مهرناز قربانعلی دیگر بخش این اختتامیه بود. این نقالی که سه تن از اعضای کانون آن را اجرا می‌کردند درباره‌ی شخصیت گردآفرید و نبرد او با سهراب بود؛ همچنین قسمت‌هایی نیز درباره‌ی مریم میرزاخانی، دارنده‌ی بالاترین نشان علمی ریاضی و زهرا نعمتی، قهرمان تیراندازی با تیر و کمان پارا المپیک جهان نیز در آن خوانده شد.
در قسمت بعدی برنامه‌ی50 شخص یا گروه برگزیده این جشنواره در حوزه‌های مختلف مانند هنرهای تجسمی، نمایش عروسکی، قصه‌گویی، مشاعره، داستان‌نویسی و ... به روی سن فراخوانده شده و جوایز خود را از دست مدیران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تحویل گرفتند. سپس نماهنگ هفته‌ی ملی کودک نمایش داده شد که شامل تصاویری از فعالیت‌های مدیران و مربیان کانون قبل از شروع هفته‌ی کودک تا پایان آن و همچنین تصاویری از بازدید مقامات از نمایشگاه بود.
حسن ختام این برنامه عکس دسته‌جمعی همه‌ی اعضای حاضر در مراسم به همراه مدیران و مربیان بود.
 برگزیدگان بخش‌های مختلف جشنواره  

برکزیدگان سرود خوانی 

داوران جشنواره قامت دوست