قصه و لبخند، زبان بین المللی است

مجری قدیمی برنامه کودک تلویزیون، قصه را زبانی می‌داند که همه‌ی انسان‌های کره خاکی با تفاوت‌های بسیار اندک آن را درک می کنند، یک زبان مطبوع که ریشه در فطرت انسان‌ها دارد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، خامنه با بیان این‌که دنیای قصه، عمری به قدمت عمر بشر دارد، گفت: قصه‌ها به گونه‌ای پاسخ چرایی‌های بشر بوده‌اند و ابزاری برای درک بهتر و گسترده‌تر از زندگی هستند.
مجری قدیمی برنامه کودک تلویزیون اضافه کرد: قصه، ریشه در نیازهای اساسی نوع بشر دارد و از قوه خیال آدمی ارتزاق می‌کند، آن‌چه قصه به کودک هدیه می‌دهد، یاری دادن به او، برای بهترین شکل بهره‌گیری از قوه خلاقه‌اش است.
وی تصریح کرد: دنیای قصه به خواننده می‌باوراند که آدم‌ها قادر به خلق دنیایی زیباتر از آن‌چه در عالم واقع موجودیت دارد، هستند که در واقع این آدم‌ها، آن دسته از انسان‌هایی هستند که به چیزی فراتر از واقعیت موجود، فکر می‌کنند.
خامنه با اشاره به نقش تخیل و پرورش آن در کودکان، گفت: دنیای قصه‌ها به نوعی بازآفرینی یک جهان جدید، با استفاده از زبان هنر است که توانایی خلق دوباره‌ی  این جهان آرمانی و جذاب را دارد.
وی خلاقیت را از صفات الهی دانست و خاطر نشان کرد: انسان که آفریده خداوند است این توان‌مندی را از خالق جهان، هدیه گرفته تا جهان را آن‌گونه که باید، بسازد.
خامنه پرورش تفکر خلاق در کودکان را مهم‌ترین دغدغه خود نسبت به دنیای کودکان توصیف کرد و گفت: یافتن معنی هستی و زندگی به زبان داستان، یکی از بهترین روش‌هایی است که به کودک برای پرورش این خلاقیت کمک می‌کند.
به باور خامنه: یک کودک خلاق، کودکی نیست که بی‌چون و چرا آن‌چه را خانواده به او دیکته می‌کند بپذیرد بلکه این کودک سوال می‌کند، تردید می‌کند، مخالفت می‌کند و رویا می‌بافد.
این مجری کودک گفت: قصه و قصه‌گویی به این جهت که به احراز هویت کودک کمک می‌رساند، تاثیر ماندگاری بر روحیه کودک دارد، کودک با همراهی و هم‌ذات‌پنداری با قهرمانان قصه‌ها، به نوعی زندگی را در قالب‌های متفاوت، تجربه می‌کند و همراه با قهرمانان داستان‌ها، به چالش‌های سازنده و سرنوشت‌سازی دست می‌زند.
خامنه ادامه داد: کودک برای باز کردن گره‌های داستان‌ها و قصه‌ها، از قوه خلاقه‌اش کمک می‌گیرد و شیوه‌های مختلف زندگی را می‌آزماید.
وی با بیان این‌که عمر قصه به درازای عمر انسان است، تأکید کرد: قصه‌گویان در دوران‌های متفاوت از آرزوها و دردها و شادی‌های زندگی، گفته‌اند و انسان‌ها از این قصه‌ها آموخته‌اند.
این مجری کودک و نوجوان خاطر نشان کرد: قصه‌گویان کهن سرزمین ما نیز فراوان گفتنی داشته‌اند و به نوعی حامل میراث فرهنگی این دیار هستند که غفلت از بهره‌گیری از اندوخته‌هایشان، غفلتی بزرگ و گاه جبران‌نشدنی است.
خامنه بیان داشت: قصه‌گویان تاریخ، پل سفر نسل جدید به تاریخ غنی گذشتگان‌ هستند تا کودکان و نوجوانان، ریشه‌های خود را بیابند و با یافتن احساس تعلق، از گم‌گشتگی و بی‌هویتی، رهایی پیدا کنند.
وی با بیان این‌که قصه مانند لبخند، یک زبان بین‌المللی است، ادامه داد: قصه زبانی است که همه انسان‌های این کره خاکی با تفاوت‌هایی نه‌چندان عظیم و غیرقابل اغماض، آن را درک می‌کنند.
خامنه با بیان این‌که زبان قصه، زبان علم مطبوعی است که ریشه در نهاد و فطرت بشر دارد، گفت: بنابراین با استفاده از این زبان آشنا می‌توان به ارایه همه ارزش‌های والای انسانی مانند عشق، درک، صلح و دوستی پرداخت.
وی تصریح کرد: دنیای امروز ما به یک دهکده جهانی بدل شده و کودک ما، به عنوان شهروند این جهان، به یقین حق دارد دنیای بزرگ پیرامونش را بشناسد لذا حضور قصه‌گویانی از نقاط مختلف دنیا، کودک و نوجوان را با زوایای متفاوتی از این کره خاکی آشنا می‌کند و در عین حال بر نقاط مشترک انسانی، صرف نظر از تفاوت‌ها، تأکید می‌کند.
مجری برنامه‌های کودک و نوجوان شیوه‌های قصه‌گویی را به تعداد قصه‌گویان دارای تفاوت‌ دانست و خاطرنشان کرد: قصه‌گویان به قصه‌ها و خالقان آن وفادار می‌مانند و مدت‌های طولانی، قصه‌ها را مانند روز اول خلق‌شان، بی‌هیچ تغییر و تحولی، بازگو می‌کنند.
خامنه با اشاره به قصه‌گویانی که به ابداع و نوآوری برای ایجاد تأثیر بیشتر و ماندگارتر قصه باور دارند، بیان داشت: قصه‌گو باید هم قصه و هم مخاطب را به خوبی بشناسد و این در همه جای دنیا صدق می‌کند.
وی در ادامه گفت: صرف نظر از تفاوت ملیت‌ها و نژادهای قصه‌گویان، این شناخت و مهارت برقراری ارتباط با مخاطب است که حرف اول و آخر را می‌زند.
خامنه با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره قصه‌گویی اظهار داشت: جشنواره قصه‌گویی مانند همه اتفاق‌های ارزشمند، به یقین سخت امیدبخش است اگر تنها به برگزاری جشنواره در زمان خاصی منتهی نشود و به یک حرکت و هنجار فرهنگی تبدیل شود.
وی با تأکید بر استفاده مادران و اولیای تربیتی از قصه، گفت: همه افرادی که به کودکان عشق می‌ورزند نباید از ابزار فوق‌العاده مؤثر قصه غفلت کنند بلکه به عنوان یکی از راه‌کارهای ارزشمند آموزشی و پرورشی، از آن به‌جا و به خوبی استفاده نمایند.
هجدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی از 27 تا 30 بهمن 1394 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تهران برگزار می‌شود.