جشنواره قصه‌گویی و زمینه‌چینی برای ظهور استعدادهای جدید

قصه‌گوی ایلامی معتقد است کانون به عنوان متولی قصه‌گویی در کشور می‌تواند با تجدیدنظر در شیوه‌های برگزاری جشنواره قصه‌گویی زمینه بروز و ظهور استعدادهای جدید کشور در حوزه قصه‌گویی را ایجاد و به فراگیر شدن این هنر دیرینه در بین اقشار مختلف جامعه کمک کند.

به گزارش اداره‌کل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، رویا هواس‌بیگی قصه‌گوی ایلامی راه‌یافته به مرحله نهایی جشنواره قصه‌گویی هجدهم، با بیان این مطلب جشنواره‌های قصه‌گویی را سبب بالا بردن سطح کیفی، ترغیب و تشویق مربیان و افزایش علاقه‌مندی خانواده‌ها و آشنایی بیشتر با فرهنگ دیرینه قصه‌گویی دانست و گفت: نظام تعلیم و تربیت در کشور ما این قابلیت را دارد که با فعالیت بی‌نظیری چون قصه‌گویی، رویکرد تازه‌ای را ایجاد کند.
هواس‌بیگی همچنین جشنواره قصه‌گویی را فضایی برای تبادل تجربه و فراگیری شیوه‌های قصه گویی عنوان کرد و افزود: بی‌تردید برگزاری این جشنواره و حفظ این روند، در رشد و احیای این سنت دیرینه تاثیرگذار بوده است .
وی در همین حال به تغییرات انجام شده در شیوه‌ برگزاری این جشنواره در سال‌های اخیر اشاره کرد و بیان داشت: این تغییرات و حذف رقابت در مرحله منطقه‌ای در بالا بردن کیفیت جشنواره موثر بوده و قصه‌گویان می‌توانند با اعتماد به نفس بیشتری در جشنواره حضور داشته باشند و قصه‌های خود را با کیفیت بهتری ارایه دهند.
این قصه‌گوی ایلامی معتقد است: حضور قصه‌گویان خارجی در کیفیت‌بخشی جشنواره مؤثر است چراکه این حضوردر واقع واسطه انتقال و تبادل تجربیات است و می‌تواند شیوه‌های جدید قصه‌گویی را در اختیار مربیان کانون قرار دهد.
وی ادامه داد: در قصه‌گویی ایرانی تاکید قصه‌گو بر روی شناساندن محتوی و فرهنگ غنی خود و انتقال پیام‌های تربیتی و آموزشی است در حالی‌که قصه‌گویان خارجی بیشتر به جنبه طنز، نمایشی و بصری می‌پردازند و به خوبی از قابلیت‌های لحن، صدا و بدن استفاده می‌کنند.
هواس‌بیگی تصریح کرد: ارزش‌های انسانی در میان اقوام مختلف ایرانی ما مشترک است و قصه‌ها در این مسیر ابزاری برای حفظ و انتقال این ارزش‌ها و ترویج صلح و دوستی بیشتر در بین اقوام مختلف است.
هجدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی طی روزهای 27 تا 30 بهمن 1394 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون واقع در خیابان حجاب تهران برگزار می‌شود.