قصه‌گویی فرهنگ ملت‌ها را به یک‌دیگر نزدیک می‌کند

برگزیده‌ی گیلانی ‌هجدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، حضور میهمانان خارجی در جشنواره قصه‌گویی را موجب نزدیکی فرهنگی ملت‌ها به یکدیگر دانست.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ابریشم فیروزوند مربی فرهنگی مرکز تالش کانون استان گیلان با بیان این مطلب گفت: در عصری که فن‌آوری، فراگیر، ارتباطات‌ها گسترده و البته شیوه‌های قصه‌گویی هم متنوع شده است، دعوت از قصه‌گویان خارجی در جشنواره‌ها افزون بر رشد قابلیت‌های قصه‌گویان، می‌تواند نقش مهمی در نزدیک ‌شدن فرهنگی ملت‌ها به یک‌دیگر ایفا کند.
وی با اشاره به این‌که قصه‌گویی، گذشته‌ای به درازای پیدایش انسان دارد و علاقه به قصه‌شنیدن را خداوند در نهاد آدمی قرار داده است، افزود: به همین دلیل یکی از رایج‌ترین راه‌های انتقال تجربه و مفاهیم اخلاقی و تربیتی در خانواده قصه‌گویی است.
فیروزوند معتقد است: قصه‌گویی هنری ساده، ارزان و در عین حال مؤثرترین شیوه‌ی انتقال تجربه و بیان آرزو و انتقال ارزش‌های اخلاقی از نسلی به نسل دیگر است و می‌تواند پیوند دهنده‌ی میان نسل‌ها باشد.
این قصه‌گوی گیلانی در ادامه بر اهمیت انتخاب داستان توسط قصه‌گو برای قصه‌گویی تأکید کرد و گفت: مهم‌ترین داستان‌هایی که باید در قصه‌گویی مورد توجه قرار گیرد، داستان‌هایی است که می‌بایست در محافل خانوادگی گفته شود از جمله لحظه‌های حساس تاریخی، ملی و هم‌چنین قصه‌هایی برگرفته از متون کهن کشور که باید در سینه‌ها ماندگار شود.
وی ادامه داد: نکته‌ی مهم دیگری که قصه‌گو باید به آن توجه داشته باشد، این است که، هر متن گردآوری شده از متون کهن ممکن است بدون بازنویسی قابلیت قصه‌گویی نداشته باشد و قصه‌گو می‌بایست مطالب و شنیده‌ها را جمع‌آوری و در قالبی شیرین و قابل درک برای کودکان و نوجوانان امروزی ارایه کند.
فیروزوند روند برگزاری جشنواره قصه‌گویی را نیز مناسب دانست و با اشاره به این‌که جشنواره‌ها فرصتی برای دیدن، شنیدن، تفکر و یادگیری است خاطرنشان کرد: این امر می‌تواند ضمن افزایش توانمندی مربیان در قصه‌گویی، در نهادینه کردن فرهنگ قصه و قصه‌گویی در مخاطبان غیر کانونی نیز تأثیر زیادی داشته باشد.
این قصه‌گوی برگزیده در پایان یادآور شد: جشنواره قصه‌گویی کانون اگر در سطح گسترده و با تبلیغات بیشتری در رسانه‌ها و فضا‌های آموزشی همراه باشد، می‌تواند نقش مهمی در فراگیر شدن این هنر در میان سطوح مختلف اجتماع ایفا کند.
گفتنی است: هجدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون از 27 تا 30 بهمن در تهران با حضور 34 قصه‌گوی ایرانی و 11 قصه‌گوی خارجی برگزار خواهد شد.