کودکان، تشنه‌اند...

هم‌زمان روز جهانی کودک، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با صدور پیامی، بار دیگر ضرورت تغییر نگاه و توجه به مفهوم عمیق و حساس کودکی را یادآور شد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علیرضا حاجیان‌زاده در این پیام به پاک‌شدن لبخند از چهره‌ی کودکان جهان اشاره کرد و آورده است: کودکان به عنوان بی دفاع‌ترین و معصوم‌ترین قشر هر جامعه‌ای، مشتاق‌اند تا جهان پیرامون خود را کشف کنند و در محیطی شاداب و پویا مسیر بالندگی و رشد را بپیمایند. در خوش‌بینانه‌ترین نگاه، کودکان آرزو دارند تا کودکی کنند. اما به نظر می‌رسد آن‌چه سبب شده که هزاران نهاد و سازمان و انجمن در سراسر دنیا روز جهانی کودک را پاس دارند، تلاش برای رفع موانعی است که این روزها لبخند و شوق را از چهره‌ی پاک بسیاری از کودکان جهان پاک کرده است.
وی تصریح کرده که یادمان باشد که رشد عاطفی و روحی کودکان ممکن نیست مگر در فضایی عاری از خشونت، فقر، آلودگی محیط زیست، تنش‌های اجتماعی و خانوادگی و رعایت حقوق کودکان به عنوان مهم‌ترین افراد جامعه که با دست‌های کوچک، فردای بهتر را خواهند ساخت.
حاجیان‌زاده همچنین گفته است که جوامع بشری همواره به تعالی و حرکت به سوی وضعیت بهتر و ثبات بیشتر می‌اندیشند و به یقین هموار کردن مسیر حرکت کودکان به سوی آینده، بهترین سرمایه‌گذاری معنوی و بلندمدت خواهد بود.
هرچند که به عقیده‌ی مدیرعامل کانون، متاسفانه در حال حاضر، جنگ و خشونت، تنش‌های خانوادگی، فقر و عدم توجه به محیط زیست، بسیاری از کشورهای جهان را به طور جدی تهدید می‌کند؛ در این میان، کودکان به عنوان اصلی‌ترین قربانیان خاموش، لبخند را فراموش کرده‌اند و عدم توجه به وضعیت بسیاری از کودکان جهان که ناخواسته گرفتار هجمه‌های محیطی و روحی شده‌اند، سبب می‌شود، دنیای کودکی هر روز کمرنگ‌تر از روزهای قبل شود.

متن کامل پیام مدیرعامل کانون به این شرح صادر شده است:

کودکان، تشنه‌اند...
شانزدهم مهرماه یکی از مهم‌ترین روزهای علامت‌گذاری شده در تقویم است. چرا که یادآور ضرورت تغییر نگاه و توجه به مفهوم عمیق و حساس کودکی است.
کودکان به عنوان بی دفاع ترین و معصوم ترین قشر هر جامعه‌ای مشتاقند تا جهان پیرامون خود را کشف کنند و در محیطی شاداب و پویا مسیر بالندگی و رشد را بپیمایند. در خوشبینانه‌ترین نگاه، کودکان آرزو دارند تا کودکی کنند. اما به نظر می‌رسد آنچه سبب شده که هزاران نهاد و سازمان و انجمن در سراسر دنیا روز جهانی کودک را پاس دارند، تلاش برای رفع موانعی است که این روزها لبخند و شوق را از چهره‌ی پاک بسیاری از کودکان جهان پاک کرده است.
یادمان باشد که رشد عاطفی و روحی کودکان ممکن نیست مگر در فضایی عاری از خشونت، فقر، آلودگی محیط زیست، تنش‌های اجتماعی و خانوادگی و رعایت حقوق کودکان به عنوان مهمترین افراد جامعه که با دستهای کوچک، فردای بهتر را خواهند ساخت. جوامع بشری همواره به تعالی و حرکت به سوی وضعیت بهتر و ثبات بیشتر می‌اندیشند و به یقین هموار کردن مسیر حرکت کودکان به سوی آینده، بهترین سرمایه گذاری معنوی و بلندمدت خواهد بود. متاسفانه در حال حاضر، جنگ و خشونت، تنش‌های خانوادگی، فقر و عدم توجه به محیط زیست، بسیاری از کشورهای جهان را به طور جدی تهدید می‌کند. در این میان، کودکان به عنوان اصلی‌ترین قربانیان خاموش، لبخند را فراموش کرده‌اند و عدم توجه به وضعیت بسیاری از کودکان جهان که ناخواسته گرفتار هجمه‌های محیطی و روحی شده‌اند، سبب می‌شود، دنیای کودکی هر روز کمرنگ تر از روزهای قبل شود.
کودکان تشنه‌اند... تمام کودکان تشنه‌ی آرامش‌اند و نقش مهم بزرگترها، شناسایی تهدیدها و رفع مشکلاتی است که سبب می‌شود آرامش و مهربانی از فضای زندگی کودکانه رخت بربندد. کودکان تشنه‌اند... تشنه‌ی یادگیری و آموختن‌اند. و در این میان، کتاب و تعریف زمان مطالعه، بهترین همسفر برای راه زندگی و مسیر رفتن به سوی فرداست.
هفته‌ی ملی کودک، فرصت مناسبی است برای ایجاد تلنگرهایی کوچک که شاید در پیچ و خم زندگی آدم بزرگ‌ها فراموش می‌شوند. یادآوری هدیه دادن لبخند به کودکان، رعایت حقوق کودکان و داشتن خانواده‌ای شاد و مهربان و توجه به نیازهای روحی و هر آنچه منتهی به رشد شخصیت و پرورش فکر کودکان می‌شود، همان تلنگرها و فرصت‌هایی هستند که می‌توانند سرآغاز بسیاری از تغییرات و اتفاق‌های مثبت و مهم آینده شوند.
اما امسال، هم‌زمانی هفته‌ی ملی کودک با ایام سوگواری سالار شهیدان، یادآور پیام مهمی برای تمام متولیان و دوستداران کودک است. باز شدن دریچه‌ای تازه به سوی واقعه‌ی عمیق و مهم کربلا و حضور کودکان در تاسوعا و عاشورای حسینی، بهترین و مناسب‌ترین فرصت را برای تقویت باورهای دینی کودکان و مفهوم درونی و عمیق سوگواری مهیا می‌کند. نسیم ماه پرشور محرم و همراهی خانواده‌ها این امکان را ایجاد می‌کند تا با بهره گیری از آموزه‌های دینی، مفاهیم متبرک و معتبری همچون ایثار، شهامت، فداکاری، شهادت و صلح و دوستی برای کودکان در قالب برگزاری برنامه‌های متنوع ترسیم شود.
به یاد داشته باشیم که کودکان تشنه‌اند... و آنگاه که نهال روح و اندیشه‌ی آنان آبیاری شود، جهان سرشار از بوی سیب خواهد شد.
                                                       

                                                       علیرضا حاجیان‌زاده
                                     مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان