کد خبر: 263668
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۹
قدم‌های کانون در توجه بیشتر به نیازهای فرهنگی قم

شکل‌گیری جریان‌ها و تفکرهای فرهنگی احتیاج به ایجاد فضا و مکان‌های فرهنگی دارد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور ‌بین‌الملل کانون، رضا آزاد، مدرس و کارگردان در گفت‌وگویی افتتاح مجتمع فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در شهر قم را قدمی موثر در خلق موقعیت‌های فرهنگی در این استان دانست.
این هنرمند عدم توجه به سرانه‌ی جمعیت و نیازسنجی در حوزه‌ی ایجاد فضاهای فرهنگی برای این آمار را یکی از مشکلات فرهنگی کشور خواند و در باره‌ی شهر قم گفت: «رشد جمعیت به دلیل مهاجرت و بافت فرهنگی این شهر سبب می‌شود که تاسیس مراکز فرهنگی و ایجاد امکانات در این زمینه ضروری باشد. مرکز فرهنگی هنری کانون هم در فضایی شکل گرفته است که شهرک‌سازی در آن فراوان است و نیاز این محیط به فضای فرهنگی احساس می‌شد.»
او ادامه داد: «از سال‌ها پیش کانون در شهر تهران مسبب شکل‌گیری افراد فرهنگی هنری بود، این اتفاق در استان قم نیز افتاد؛ بنابراین جریان‌های فرهنگی در قم شکل گرفت. با این حال قم از جمله شهرهایی است که از لحاظ فرهنگی به آن توجهی نشده است و در این میان قطعا کودکان و نوجوانان مغفول مانده‌اند.»
آزاد، به کمبود مراکز فرهنگی در قم اشاره کرد و افزود: «کمبود سالن سینما‌، سالن تئاتر و کتابخانه در قم مشهود است. بنابراین راه‌اندازی مجتمع فرهنگی هنری کانون با داشتن سالن استاندارد سینما می‌تواند قدمی موثر در بهبود شرایط باشد. این تصور که این سالن تنها به سینمای کودک و نوجوان اختصاص خواهد داشت و علاوه بر رفع بخشی از نیاز مخاطبان توجه بزرگسالان را به سمت کودک و نوجوان معطوف می‌کند قابل توجه است.»
این هنرمند قمی به کمبود نگارخانه‌های هنری در این شهر نیز اشاره داشت: «تنها سه نگارخانه برای به نمایش درآمدن آثار تجسمی در قم وجود دارد. در این میان وجود فضایی با روی‌کرد مخاطبان زیر 18 سال احساس می‌شد. چنین فضایی هم می‌تواند استعداد بچه‌ها را پرورش بدهد و هم استعدادیابی کند و به خلق موقعیت بپردازد.»
او با تاکید بر این نکته که تفکر و رفتار فرهنگی در مکان‌هایی با این رویکرد شکل می‌گیرد، سخنان خود را این‌طور ادامه داد: «کار فرهنگی در یک فضا و یک مکان شکل می‌گیرد، تا مادامی که این فضاها وجود نداشته باشند حرکتی آغاز نمی‌شود. اسلام نیز حول محور کعبه شکل می‌گیرد. مساجد آغازگر تفکر دینی هستند بنابراین برای داشتن جامعه‌ای فرهنگی باید فضاهایی را برای آن‌ها در نظر گرفت تا زمینه‌ساز رشد و تقویت کودکان و نوجوانان شوند.»
وی در پایان به مساله‌ی مهمی اشاره کرد: «کانون در قم حدود 10 مرکز دارد. اما نمی‌توان تمام مسوولیت‌ها را برگردن این نهاد انداخت. کودک و نوجوان در این فضا آموزش می‌بیند؛ اما وقتی به 17 یا 18 سالگی می‌رسد، هیچ نهاد دیگری در این شهر برای انجام فعالیت فرهنگی و هنری وجود ندارد. باید به آینده‌ی این نسل فکر و برای آن برنامه‌ریزی کرد.»
مجتمع بزرگ فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم به زودی در شهرک پردیسان این شهر و با حضور مسوولان کشوری و استانی به بهره‌برداری می‌رسد.