سیاست‌های اقتصادی کانون درون‌زاست

سیاست‌های اقتصادی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال اقتصاد مقاومتی: تولید- اشتغال درون‌زاست و در این زمینه از ظرفیت بخش خصوصی استفاده می‌کنیم.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مدیرعامل کانون در گردهم‌آیی مشترک مدیران‌کل ستادی و استانی و نمایندگان عرضه محصولات فرهنگی کانون سراسر کشور با بیان این مطلب افزود: باید تلاش کنیم از ظرفیت‌های مختلف برای جذب منابع مالی اعم از منابع دولتی جاری و تملک دارایی، خیران ،حامیان و منابع مردمی و نیز اقتصاد درون زا در کانون بهره‌مند شویم. از جمله اقدام‌های اقتصاد درون‌زا در کانون ، تولید محصولات فرهنگی در بخش‌های مختلف است یعنی انتشار کتاب، تولید فیلم، تئاتر ، اسباب‌بازی‌ و نوشت‌افزار .
علیرضا حاجیان‌زاده ورود این تولیدات به چرخه اقتصاد را نکته‌ای حایز اهمیت دانست و تاکید کرد: این مهم جز با افزایش مراکز عرضه محصولات فرهنگی کانون و ایجاد شبکه گسترده‌ توزیع میسر نمی‌شود.
وی اجرای جریان اقتصاد مقاومتی در کانون را نیازمند الزام‌هایی عنوان کرد که برای اجرای مناسب آن باید مورد توجه و اهتمام قرار گیرد ودر این‌باره گفت: اولین الزام، مدیریت صحیح است که باید در فرآیند تولید تا فروش محصولات، این مدیریت، کارآمد، بانشاط، قوی، شجاع، بااعتماد به‌نفس و باامید باشد.
حاجیان‌زاده با اشاره به شناسایی برخی ضعف‌های این حوزه در دو سال گذشته و رفع آن‌ها افزود: به‌کارگیری بخش خصوصی و توان‌مند سازی این بخش برای خدمات رسانی بهتر به کانون دومین الزامی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
مدیرعامل در ادامه یادآور شد الزام دیگر برای تحقق شعار سال درکانون، اتحاد میان همه عناصر و مدیریت این بخش هااست که می‌توان با وحدت، همدلی، هم‌زبانی و همبستگی بیشتر این حوزه را ارتقا بخشید.
وی رعایت شئونات کانون در حوزه فعالیت اقتصادی را چهارمین الزام عنوان و خاطرنشان کرد: کار اقتصادی در کانون نباید به هر قیمتی صورت گیرد به این معنی که هر محصولی نباید در فروشگاه‌های کانون فروخته شود، هرگونه مراسمی در سالن‌های این مجموعه‌ی فرهنگی برگزار نشود، فعالیت های کتابخانه ای اعضای کانون به خاطر انجام فعالیت های فرهنگی درآمدزا تحت‌الشعاع  قرار نگیرند و تنها محصولاتی عرضه و برنامه‌هایی اجرا شود که با شئونات کانون هم‌خوانی داشته باشد و به رسالت اصلی کانون آسیب نرساند.
حاجیان‌زاده سلامت اقتصادی و مراقبت از شکل‌گیری فساد اقتصادی احتمالی را از دیگر الزام‌هایی دانست که در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی در کانون بسیار مهم و نیازمند توجه ویژه است و کسب درآمد مباح باید محور فعالیت‌های اقتصادی قرار گیرد.
وی بهره‌مندی کانون و کارکنان و مربیان از شیرینی فعالیت‌های اقتصادی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و اتکا به الطاف و عنایات پروردگار برای موفقیت را باعث خیر و برکت بیشتر برای مجموعه عنوان و اظهار امیدواری کرد با توجه به نیت پاک مربیان در خدمت‌رسانی فرهنگی به کودکان این مهم بیش از پیش مورد عنایت خداوند قرار گیرد.
مدیرعامل کانون هم‌چنین در ابتدای سخنان خود به بیان چیستی و چرایی اقتصاد مقاومتی و تاثیر آن در فعالیت‌های کانون پرداخت و اظهار داشت منظور از اقتصاد مقاومتی ریاضت‌کشیدن و محرومیت نیست بلکه بر عکس اقتصاد مقاومتی به معنای استقامت و پشتکار بیشتر برای رسیدن به اقتدار، استقلال و ‌عزت و رسیدن به شرایط مطلوب‌تر و جامعه مستقل و قوی‌تر است
وی ادامه داد اقتصاد مقاومتی موجب امنیت و رفاه جامعه می‌شود و تمام این‌ها مفاهیمی‌اند که در کانون به‌عنوان پشتوانه‌ی عظیمی برای حرکت در زمینه امنیت شغلی، رفاه و آسایش کارکنان دنبال می‌شود تا کارمندان با انگیزه‌ی بیشتر فعالیت کنند چرا که اعتقاد داریم ادامه‌ی حیات باعزت کانون مرهون ایجاد شرایط مطلوب‌تر است.
مدیرعامل هم‌چنین در ادامه به ارایه گزارشی از فعالیت‌های صورت گرفته در سال گذشته متناسب با شعار «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» که از سوی رهبر معظم انقلاب تعیین شده بود پرداخت و در این‌باره گفت: در سال گذشته توانستیم فروش محصولات کانون را بیش از 3برابر و تعداد فروشگاه‌های کانون را 4 برابر افزایش دهیم.
وی برپایی نمایشگاه‌های کتاب و محصولات کانون در هفته‌ی کتاب و کتابخوانی و دهه مبارک فجر را از دیگر اقدام‌های صورت گرفته‌ای عنوان کرد که منجر به فروش تعداد زیادی از کتاب‌های کانون و خالی شدن انبارهای این مجموعه شد.
حاجیان‌زاده ایجاد زمینه‌های لازم برای افزایش مراکز آموزشی و تعداد زبان‌آموزان کانون زبان ایران را نیز از دیگر اقدام‌های صورت گرفته در سال 95  دانست که توانست به اقتصاد کانون کمک کند.
وی با اشاره به این که جنس فعالیت در کانون اقتصاد فرهنگی است یادآور شد: ارسال کتاب و محصولات به کتاب‌خانه‌های کانون یا نمایش فیلم و تئاتر برای کودکان مناطق محروم کشور فعالیت اقتصادی نیست و از رسالت‌های اصلی کانون است، ظرفیت عظیم 14 میلیونی در اختیار کانون قرار دارد که با نگاه توسعه عرضه محصولات و تولیدات باید تلاش کنیم چرخه تولید با اقتصاد گره بخورد.
مدیرعامل هم‌چنین به افزایش تعداد عناوین کتاب‌ها در حوزه نشر اشاره کرد و گفت: اگر بتوانیم در این عرصه‌ی بزرگ کودکان و نوجوانان کشور کتاب رسانی را توسعه دهیم کتاب‌ها را با شمارگان بیشتری چاپ و تعداد بیشتری نیز می توانیم وارد کتاب‌خانه‌ها کنیم.
حاجیان‌زاده افزود: در حوزه نمایش فیلم‌ها نیز باید به گونه‌ای سینماهای کانون را اداره کنیم که هزینه‌های تولید فیلم‌ها بازگشت داشته باشد و با توان حرفه‌ای که در کانون وجود دارد بتوانیم تعداد بیشتری فیلم و سریال تولید کنیم.
وی ادامه داد در حوزه‌های دیگر از قبیل تولید و نمایش تئاتر، تولید اسباب‌بازی‌ و نوشت‌افزار نیز باید تنوع محصولات و شمارگان‌ آن‌ها را افزایش دهیم تا به تبع آن پیرو شعار امسال که «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» از سوی مقام معظم رهبری نام‌گذاری شده به ایجاد اشتغال نیز کمک شود.
گردهم‌آیی مشترک مدیران‌کل و مسوولان فروش محصولات کانون که روز 16 اردیبهشت در تهران برگزار شد.