تقویت پرسش‌گری؛ اولین هدف غرفه مرکز تجربیات و ایده‌های نو

آب در هاون کوفتن، مرغ همسایه غاز است، مشکلات داوری در فوتبال و... فکر کنید قرار باشد این مفاهیم را به شکلی قابل رسم درآورید. در واقع شما اگر چیزی بسازید که کسی را به یاد موارد گفته شده بندازد، توانسته‌اید یک ذهنیت را به عینیت تبدیل کنید.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، اگر سری به سومین جشنواره ملی اسباب‌بازی بزنید، حتما به غرفه‌ای می‌رسید که اتفاقاً تفاوت‌های کاملاً مشخصی با سایر غرفه‌ها دارد، هدف این غرفه هم همین است، همین که شما وارد این غرفه شوید، قطعاً برای‌تان سوال پیش می‌آید که این سوال‌ها همان هدف اولیه ساخت این غرفه است.
قرار است شما برسید به این غرفه و دنبال کسی بگردید که به پرسش‌هایتان جواب دهد. به عبارتی هدف این غرفه پرسش‌گری است. حسن اشرف‌اسلامی، مسوول غرفه مرکز تجربیات و ایده‌های نو دراین باره می‌گوید: قرار است این غرفه تفاوتی با سایر غرفه‌ها داشته باشد و این تفاوت همان پرسش‌گری است، مربیان ما در مرکز تجربیات و ایده‌های نو این آثار را با همین هدف ساخته‌اند.
در این مرکز پروژه‌های مختلف از سوی کارشناسان کار می‌شود، در کانون مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت تایید، در پایان به خط تولید بازمی‌گردد.
اسلامی با اشاره به این‌که این آثار از ضایعات تولید می‌شود و این باعث می‌شود هر کسی بتواند دست به خلاقیت بزند، ادامه داد: در تولید آثار هنری و خلاقانه نمی‌توان به دنبال استانداردهای معمول بود، می‌توان نظرهای همه را در نظر گرفت و در پایان محصول خوب را ارایه داد.
وی با اشاره به این‌که امروزه بسیاری از شرکت‌های بزرگ صنعتی بخش‌های طراحی دارند که در آن‌جا انواع ایده‌ها را طرح و بررسی می‌کنند، گفت: ممکن است بسیاری از پروژه‌ها موفق نباشد و کار طراحی و ساخت را از نو انجام بدهند. این تنها یکی از کارکردهای رشد ایده‌های نو و خلاقانه در جامعه است. هر حرف نویی ممکن است مقاومت ایجاد کند، چراکه ما به روزمرگی‌ها عادت کرده‌ایم. بااین‌حال اگر افراد در جامعه دیدگاه شخصی نداشته باشند،‌ آن ‌وقت صرفا فرم‌های گذشته را می‌پذیرند.
اسلامی با تاکید بر اهداف کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اظهار کرد: به کودکان اجازه‌ی تجربه‌کردن بدهیم. روز اولی که ایده‌ی پرواز به ذهن بشر رسید، انجام این کار اصلا امکان‌پذیر نبوده و در واقع بشر اولیه به خود اجازه‌ی اندیشیدن در مورد کاری غیرممکن داده است. این مهم است که ما اجازه بدهیم کودکان امکان پرواز اندیشه داشته باشند.
سومین جشنواره ملی اسباب‌بازی، روزهای 24 تا 28 مرداد 1396 از ساعت 14 تا 22 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب در حال برگزاری است.