رسانه‌ها موضوع کودک را فراگیر کنند

بسترسازی‌های فرهنگی-اجتماعی در حوزه‌ی کودک و نوجوان مانند آموزش سبک زندگی نیازمند برنامه‌ریزی است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، میترا لبافی خبرنگار، نویسنده و مترجم در آستانه‌ی روز جهانی و هفته ملی کودک از دیدگاه‌های خود درباره این حوزه سخن گفت.

وی در پاسخ به این سوال که رسانه‌های ما در حوزه بازتاب اخبار حوزه کودک و نوجوان دچار چه موانعی‌اند گفت: «این روزها رسانه‌ها فقط به جنبه انعکاس رویدادها توجه دارند. ما روز به روز با کاهش روزنامه‌نگاران پیشرو و متفکر مواجه‌ایم. دیگر روزنامه‌نگاران حرفه‌ای کمتر امکان بروز در مطبوعات را پیدا می‌کنند. خبرگزاری‌ها تحلیل‌های کمتری ارایه می‌دهند و بسیاری از آنان به اینترنت و کپی کردن خبرها اکتفا می‌کنند.»

وی با تکیه بر حوزه‌ی رسانه‌ای کودک و نوجوان ادامه داد: «رسانه‌ها در حوزه‌ی کودک همان‌قدر ضعیف عمل می‌کنند که درباره سایر حوزه‌ها. چشم امید همه فقط نشریات تخصصی است در حالی که رادیو، تلویزیون و روزنامه‌های سراسری که مخاطب عام‌تری دارند باید موضوع کودکان را فراگیر کنند و با ادبیات ساده‌تری خانواده‌ها را هدایت کنند.»

لبافی در همین راستا به نقش آموزش و پرورش در برطرف کردن بخش مهمی از نیاز کودکان اشاره داشت: «بی‌تردید اشاره به دغدغه‌های حوزه‌ی کودک دشوار است. اما آنچه مسلم است نقش آموزش پرورش در این راستا مهم تلقی می‌شود. به هر حوزه‌ای که پا می‌گذاری از آموزش و پرورش انتظار دارند. در زمینه کتاب، سینما، ورزش، مسائل دینی و... تمام اقشار نگاهشان به سمت تصمیم‌گیران و برنامه‌ریزان آموزش و پرورش است. اما من فکر می‌کنم نهادی مثل کانون هم در این مسیر می‌تواند موثر باشد. کانون در ایجاد یک مسیر مشخص برای بچه‌های این سرزمین می‌تواند قدم بردارد که تاکنون نیز چنین بوده، بنابراین کانون باید به صورت جدی در حوزه‌هایی که آموزش و پرورش فرصت پرداختن به آن را ندارد برنامه‌ریزی کند.»

این خبرنگار که سال‌هاست بخشی از فعالیت‌های خود را به انعکاس خبرهای فرهنگی و ادبی حوزه‌ی کودک و نوجوان اختصاص داده است به قدم‌های مثبت و قابل توجه این سال‌ها نیز اشاره داشت: «خوشبختانه فعالیت‌ها در زمینه کودک خیلی بیشتر از قبل از انقلاب گسترش یافته است. اما آن‌قدر که در زمینه کتاب کودک و نوجوان رشد داشته‌ایم در سایر شاخه‌ها موفق نبوده‌ایم.

او در ادامه گفت: در حوزه‌ی کتاب کودک از یک سطح پایین به سطح کیفی و کمی قابل توجه رسیدیم و در عرصه‌های جهانی به خصوص در زمینه تصویرگری افتخارات زیادی داشته‌ایم. اما در زمینه سینما نه، در زمینه بستر سازی‌های فرهنگی اجتماعی خاص مثل آموزش سبک زندگی خیلی موفق نبوده‌ایم و نتیجه آن چیست؟ برخی افکار متحجرانه در نسل جوان دیده می‌شود. انحراف‌های اجتماعی هنوز دیده می‌شود و این نشان می‌دهد که در حوزه کودک برخی برنامه‌ریزی‌ها درست نبوده‌اند.»

لبافی در پاسخ به این سوال که نقش هفته‌ی ملی کودک در تدوین حقوق و قوانین کودک چه چیز می‌تواند باشد؟ گفت: «هفته ملی کودک بیشتر یک جشن است اما همین که زمینه‌ای برای فعالیت نهادهای فعال در حوزه کودک ایجاد می‌کند، خوب است. آن‌ها در این فرصت این مجال را پیدا می‌کنند که محصولات خود را ارایه کنند. ولی در حوزه‌ی تدوین نیازها و حقوق کودک چیزی که مطرح است اعتماد به نهادهای خصوصی است. به تحصیل‌کردگان و خیران باید میدان داده شود. نهادهای دولتی همیشه نمی‌توانند روی پای خود باشند. سازمان‌های بزرگ یک نقطه اوجی دارند و یک نقطه فرود. در این صورت این اعتماد است که افکار و اندیشه‌های جدید از جانب حقوق‌دان‌های پیشرو امکان بروز پیدا می‌کند. در غیر این صورت درگیر ضوابط دستوری همیشگی می‌شویم و دنبال نیازها و راه‌کارهای کاملا مشخص می‌گردیم.»

گفتنی است برنامه‌های روز جهانی و هفته ملی کودک از ۱۵ تا ۲۱ مهر در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =