مردم، کودک‌آزاری‌ها را گزارش دهند

اعلام کودک‌آزاری به دادستانی‌ها، دادسراها را به عنوان مدعی‌العموم ملزم به رسیدگی به این معضل اجتماعی می‌کند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مونیکا نادی، وکیل دادگستری، جامعه را نیازمند فرهنگ‌سازی در حوزه‌ی حقوق کودک خواند و از عموم مردم خواست تا نسبت به این امر حساس باشند.
این فعال حقوق کودکان عنوان کرد که کودک آزاری فقط یک پدیده غیر قانونی نیست، ادامه داد: «از این‌رو نباید به کودک آزاری تنها از منظر حقوقی نگاه کرد. کودک آزاری دارای ابعاد و گستردگی اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است و به همین دلیل، همان اندازه که این پدیده نیازمند حمایت قانون‌گذار و دستگاه ‌قضایی است، نیازمند حمایت مسئولان و نهادهای دولتی و غیردولتی و مسئولیت فرهنگی و شخصی همه افراد اجتماع نیز هست. 
او یادآور شد: برای مثال قانون حمایت از کودکان و نوجوانان سال 81، کودک آزاری را جرم عمومی اعلام کرده است و بدون نیاز به شاکی خصوصی، هر کس به هر طریقی که از وقوع این قبیل جرایم مطلع شود با اعلام آن به دادستانی، دادسرا را به عنوان مدعی‌العموم ملزم به رسیدگی به مساله می‌کند. اما علی‌رغم وجود این ظرفیت قانونی، آنچه در عمل شاهد آن هستیم میزان بسیار کم اعلام این موضوع از سوی اشخاص ثالث و غیر ذینفع هست.»
وی ادامه داد: «البته شاید برخوردهای نامناسبی که دستگاه قضایی و یا حتی اورژانس اجتماعی با افراد دارد در این میزان کم مشارکت موثر باشد، اما واقعیت این است که این فرهنگ در جامعه ما وجود ندارد. بی‌تفاوتی تک‌تک ما نسبت به این مسئولیت اجتماعی و عدم پذیرش این‌که همه ما می‌توانیم با اعلان کودک آزاری در کاهش آن موثر باشیم و همچنین ترس از مواجه شدن با مشکلات بعدی قانونی و قضایی، افراد را از اعلان این قبیل جرایم باز می‌دارد. از این‌رو در جایی هم که قانونی وجود دارد، فرهنگ اجتماع با قانون فاصله بسیار دارد. به نظر مهم‌ترین راه‌کار ایجاد این آگاهی در میان آحاد جامعه است. امروزه امکان استفاده از رسانه‌ها و فضای مجازی می‌تواند به نحو مطلوب مورد استفاده در راستای آگاه‌سازی عموم قرار گیرد.»
این وکیل دادگستری افزود: آموزش در مدارس و آگاه‌سازی کودکان نسبت به حقوق خودشان قطعا می‌تواند یکی از گام‌های ابتدایی و اساسی باشد. 
نادی در ادامه‌ی صحبت‌های خود به لزوم آموزش کودکان در مدرسه‌ها نیز اشاره داشت: «مدارس و نظام آموزشی باید به سمتی بروند که کودک را برای پذیرش نقش‌های اجتماعی‌شان به درستی آماده کنند و در اصل پرورش کودکان باید در اولویت باشد در حالی که متاسفانه شاهد آن هستیم که مدارس بیشتر بر آموزش تاکید دارند و پرورش کودکان و آگاه‌سازی آن‌ها نسبت به نقش اجتماعی‌شان در مدارس، بسیار کم اتفاق می‌افتد و حقوق کودکان در مدارس خیلی مورد توجه قرار نمی‌گیرد. منشور حقوق دانش‌آموزی سال‌هاست که تدوین شده ولی متاسفانه نه تنها لازم‌الاجرا نشده بلکه اولیای مدارس، دانش‌آموزان و والدین آن‌ها نیز از وجود چنین منشوری بی‌اطلاع هستند.»
این فعال حقوق کودکان تاکید کرد: «امیدوارم سیاست‌های کلی نهادهای دولتی همگام با نهادهای غیرمدنی فعال در حوزه حقوق کودک به سمت آموزش حقوق کودک و آگاه‌سازی و فرهنگ‌سازی مثبت برود و بتوانیم شاهد کاهش بدسرپرستی و گستردگی خانواده‌های سالم در کشور باشیم. خانواده‌هایی که حقوق کودکان در آن به درستی تحقق پیدا می‌کند.»
نادی در پایان بار دیگر تاکید کرد: «عموم مردم می‌توانند با مراجعه‌ی مستقیم به دادستانی‌ها، اعلام مکتوب به دادسرای عمومی و اطفال و همچنین تماس با اورژانس اجتماعی، راه‌گشای خوبی برای رسیدگی به معضلات این حوزه باشند.
گفتنی است برنامه‌های روز جهانی و هفته ملی کودک از 15 تا 21 مهر در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =