اندوخته‌های فرهنگی با قصه‌گویی ماندگار می‌شود

دبیر بیستمین دوره جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی معتقد است قصه‌گویی بهترین امکان بهره‌مندی تمام جوامع بشری برای انتقال و مانایی اندوخته‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و... است.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون رضا قمرزاده با اشاره به برخی از دست‌آوردهای این رویداد فرهنگی در آستانه برگزاری بیستمین دوره در کانون گفت: جشنواره‌ی کانون بهترین فرصت برای تجمیع دانش و تجربه‌های علمی و دانشگاهی قصه‌گویان است.

قمرزاده یادآور شد با توجه به قدمتی که این فعالیت در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دارد به جرات می‌توان گفت مراکز فرهنگی‌هنری این مجموعه هر یک دانشگاهی علمی و تجربی در حوزه‌ی قصه‌گویی است.

وی شناسایی قصه‌گویان، گردآوری قصه‌ها و روایت‌های بومی و محلی، دست‌یابی به شاخص‌های عملی و نظری و...  را از مهم‌ترین دست‌آوردهای برگزاری بیست دوره از جشنواره در کانون عنوان کرد و افزود: در کنار تمام این دست‌آوردها تربیت نسلی از نوجوانان که در مکتب مربیان کانون، پرورش یافته و در دو دوره اخیر جشنواره پویایی و جلوه‌ ویژه‌ای به این رویداد فرهنگی داده‌اند دست‌آورد دیگری است که بسیار حایز اهمیت است.

معاون فرهنگی کانون در ادامه بیان داشت: قصه‌گویی یک واسطه‌ی تربیتی است که هم قصه‌گو و هم شنونده را در یک فرآیند یاددهی و یادگیری هم‌زمان زیر چتر خود قرار می‌دهد، تجربه‌ی فنی و تکنیکی نیست تجربه‌ی حضور اجتماعی یک فرد در دوران حاضر است.

وی ادامه داد مفاهیم عمیق فلسفی، دینی، مهارت‌های رفتاری، اجتماعی، اقتصادی گاه از طریق قصه اثرگذارتر و به یادماندنی‌تر از نصیحت مستقیم و آموزشی است و کانون، بنیان نظری برای تکامل بخشیدن به فعالیت قصه‌گویی در مراکز را برمبنای تربیت و پرورش مخاطبان کنش‌گر قرارداده است.

قمرزاده خاطرنشان کرد: جشنواره قصه‌گویی کانون یک سیر تکاملی روبه رشد داشته است، به جرات می‌توان گفت یکی از قوی‌ترین جشنواره‌های جهان است که با این سطح محتوا برگزار می‌شود و شاهدیم که در بیستمین دوره با تجربه‌های جدید دوران بلوغ جشنواره شروع شده است.

وی اضافه کرد در زمان تدوین فراخوان بیستمین جشنواره قصه‌گویی از چند زاویه آسیب‌شناسی جشنواره نوزدهم مورد بررسی قرار گرفت، اداره‌کل آموزش و پژوهش، اداره ارزیابی عملکرد و دبیرخانه‌ی جشنواره با تجمیع نظرها و پیشنهادهای اداره‌کل کانون استان‌ها و در مجموع جمع‌بندی این نظرها به ایجاد تغییر در فراخوان و شیوه‌نامه‌ی اجرایی جشنواره کمک کردند.

دبیر بیستمین جشنواره بین‌المللی فصه‌گویی هم‌چنین اظهار داشت یکی از انتظارات استان‌ها برگزاری دوباره جشنواره‌های منطقه‌ای به جای ارزیابی از روی لوح فشرده و فیلم بود چرا که معتقد بودند ذات قصه‌گویی ایجاب می‌کند که بی واسطه اجرا شود که در این دوره جشنواره پس از وقفه‌ای چند ساله ابتدا در 5 منطقه اجرا و برگزیدگان منطقه‌ای برای رقابت در بخش بین‌المللی انتخاب شدند.

وی هم‌چنین در ادامه صحبت‌های خود با بیان این‌که قصه‌گویی یک فن یا هنر صرف نیست و یک واسطه‌ی تربیتی دوسویه است خاطرنشان کرد امروز علی‌رغم گسترش رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی هنوز هم قصه برای کودکان و نوجوانان تازگی دارد چرا که یاددهی، بازخوانی تجربه‌ها، تعبیر و تفسیر و هم‌افزایی فرآیندی نیست که در فضای مجازی قابل لمس باشد و قصه‌گویی بهترین امکان بهره‌مندی تمام جوامع بشری برای انتقال و مانایی اندوخته‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و... است.

معاون فرهنگی کانون به نقش قصه‌گویی در ترویج فرهنگ مطالعه و توسعه کتاب‌خوانی نیز اشاره کرد و گفت: هر قصه منبعی دارد که یا از ادبیات شفاهی و یا ادبیات مکتوب نشات می‌گیرد که هر دو منبع مغتنم است و به یقین قصه‌ای که منبع آن مکتوب باشد شنونده را با کتاب محشور می‌کند و هنر قصه‌گو است که ذهن مخاطب را با کتاب گره می‌زند.

وی جشنواره قصه‌گویی را فرصت مناسبی برای به اشتراک‌گذاری اندوخته‌های قصه‌گویان با یک‌دیگر و مخاطبان دانست و اظهار داشت در این دوره از جشنواره در مجموع 6هزار و 737 قصه‌گوی نوجوان، مربی، روحانی، پدربزرگ و مادربزرگ، معلم و دانشجو  در 780 جشن قصه‌گویی در استان‌ها شرکت کردند و 61 نشست تخصصی و کارگاه آموزشی نیز برپا شد.

قمرزاده در زمینه حضور قصه‌گویان خارجی نیز اظهار داشت دبیرخانه‌ی بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی پس از بررسی آثار 30 قصه‌گو از کشورهای مختلف جهان،  هفت قصه‌گو را از کشورهای افغانستان، لبنان، کنیا، مالزی، هند، ترکیه و برزیل برای شرکت در این جشنواره دعوت کرد.

هم‌چنین از دو داور خارجی نیز دعوت شده تا در کنار داوران ایرانی قضاوت بخش بین‌الملل این رویداد فرهنگی را برعهده بگیرند.

معاون فرهنگی کانون افزود: 182 چکیده مقاله بر اساس محورهای تعیین شده از سوی کمیته‌ی علمی جشنواره به دبیرخانه رسید که پس از بررسی 69 مقاله تدوین و 3 اثر به عنوان برگزیده انتخاب شد که در این بخش شاهد رشد 13درصدی نسبت به دوره قبل بودیم.

وی هم‌چنین از رشد 83درصدی مشارکت نوجوانان دختر و پسر در این دوره خبر داد و بیان داشت: کاروان جشنواره بیستم بر مدار تجربه سال‌های گذشته و خلاقیت و ابتگار دست‌اندرکاران برگزاری به پشتوانه‌ی حمایت‌های بی‌دریغ مربیان، کارشناسان و مدیران کانون در نقطه‌ی پایانی مسیر خود قرار دارد و امیدواریم با دست‌آوردهای حاصل شده بتوانیم در تثبیت مکتب قصه‌گویی کانون که به حق باید به نام این مجموعه ثبت شود گام برداریم.

دبیر بیستمین دوره از جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی همچنین از برپایی نشست‌های تخصصی با موضوع‌های «شیوه‌های قصه‌گویی برای انتقال مفاهیم درسی و آموزشی»،  «فن‌آوری قصه‌گویی» و«نقش قصه‌گویی در علوم و فنون» هم‌زمان با برگزاری جشنواره خبر داد و افزود: دو نشست دیگر نیز بعد از جشنواره با موضوع‌های «قصص قرآنی میراث مشترک امت اسلامی» و «چگونگی تبدیل محتوا به قصه با رویکرد قصص قرآنی و رضوی» طی روزهای 9 و10 بهمن 96 در مجتمع فرهنگی کانون پردیسان قم برای نویسندگان، قصه‌گویان و سایر علاقه‌مندان برپا خواهد شد.

قمرزاده با اشاره به توجه به قصه‌های قرآنی در این دوره گفت: با توجه به این‌که قرآن منبع غنی در حوزه قصه‌گویی است کارگروهی تشکیل شده است تا قصه‌ها و شان نزول آن‌ها شناسایی و در اختیار نویسندگان قرار گیرد تا با توجه به اهداف تربیتی و مهارت‌های اجتماعی متناسب با سلیقه کودکان و نوجوانان داستان‌هایی تدوین و در اختیار قصه‌گویان قرار گیرد.

وی توجه بیشتر به مشارکت کمی و کیفی نوجوانان عضو مراکز فرهنگی‌هنری ِ کانون به‌عنوان ثمره و عصاره تلاش مربیان در این دوره را یکی از ویژگی‌های جشنواره بیستم عنوان کرد و یادآور شد: مشارکت نوجوانان در این رویداد نشان از موفقیت کانون در تربیت مخاطبان خود دارد که بدون کم‌ترین آموزش تخصصی امروز شاهد بچه‌های توان‌مندی در حوزه قصه‌گویی هستیم.

معاون فرهنگی کانون با اشاره به توجه معنایی به فلسفه‌ی حضور پدر و مادر بزرگ‌ها خاطرنشان کرد توسعه فراسازمانی دامنه‌ی شرکت‌کنندگان و مخاطبان جشنواره به کودک و نوجوان، پدربزرگ و مادربزرگ‌ها، اولیای تربیتی و خانواده‌ها از دیگر رویکردهای این دوره است.

وی هم‌چنین قصه‌گویی را فرصتی برای انتقال فرهنگ و ارزش‌های اسلامی و انقلابی ایران در عرصه بین‌المللی دانست و بیان داشت: بهره‌گیری از ادبیات عامه و فولکلور و پیوند آن با حال و آینده از دیگر ویژگی‌های جشنواره بیستم به شمار می‌آید

بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از 2 تا 5 بهمن 1396 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون در خیابان حجاب تهران پذیرای دوست‌داران فرهنگ و هنر و علاقه‌مندان است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =