حضور کانون در اولین جشنواره تجربیات برتر در حوزه آموزش دینی و قرآن

آیین اختتامیه جشنواره «تجربیات برتر در حوزه آموزش دینی و قرآن» با هدف ثبت و تدوین تجارب ارزشمند و انتقال تجربه به دیگران و ایجاد فرصت برای تقابل علمی میان اولیای تربیتی، در خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، جواد محقق نیشابوری مدیرکل کانون خراسان رضوی توسعه و تعمیق فعالیت‌های دینی، علمی و کتب محور را از اهداف کانون دانست و گفت: مشارکت با نهادهای فرهنگی استان در برگزاری جشنواره‌های فرهنگی و دینی هم‌چون جشنواره «تجربیات برتر در حوزه آموزش دینی و قرآن» که با هدف سازماندهی دانش بومی حاصل از تجربیات اساتید، معلمان و مربیان و ایجاد نگرش مثبت نسبت به ثبت تجربیات ارزشمند انجام می‌شود ما را در توسعه‌بخشی فعالیت‌های دینی در مراکز کانون یاری می‌کند.

مدیرکل کانون با اشاره به اینکه مربیان کانون به عنوان قشر تأثیرگذار در روحیه و افکار کودکان باید محور ایمان و دین را در همه برنامه‌های آموزشی مورد توجه قرار دهند گفت: مربیان کانون در انجام فعالیت‌های دینی و مذهبی تجارب بسیار ارزشمندی کسب کردند که در این جشنواره آن را به اشتراک گذاشتند و هدف از حضور کانون در این جشنواره توسعه دانش عملی آموزشی برای مربیان بود و امیدواریم این فرصتی برای ایجاد فضای گفت‌وگو میان معلمان و آموزش‌دهندگان رسمی و غیررسمی باشد.

قاسم‌علی خدابنده مدیرکل آموزش و پرورش استان نیز به اهمیت تربیت کودک در سنین ابتدایی اشاره کرد و گفت: تأثیر تربیت در کودکی تا پایان عمر همراه فرد خواهد بود، لذا باید در تعلیم و تربیت آموزه‌های دینی توجه ویژه‌ای داشته باشیم و به نظر می‌رسد ارائه آموزه‌های دینی با شیوه عملی و جذاب در قالب شعر، داستان، نمایش و ... نیز تاثیر بسزایی بر کودک دارد که باید این ظرفیت برای دانش‌آموزان فراهم شود.

رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش نیز در بخشی از این مراسم به تبیین بایدها و نبایدهای تعلیم و تربیت براساس قرآن پرداخت. وی به عنوان‌های پیامبر(ص) در آیات قرآن اشاره کرد و گفت: خداوند پیامبر را برای چهار مأموریت برانگیخت و به او گفت: تو به عنوان رحمت، بشیر، نذیر و شاهد مبعوث شده‌ای اما حفیظ و وکیل مردم نیستی.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش به شیوه تربیتی براساس داستان از آموزه‌های قرآن اشاره کرد و گفت: داستان، قالبی است که خداوند برای انتقال مباحث دینی در قرآن استفاده کرده است لذا استفاده از این شیوه آموزشی تاثیر بسزایی در تربیت متربیان به ویژه در سنین کودکی دارد.

در بخشی از مراسم اختتامیه، صدیقه کاظمی مدیر جشنواره تجربیات برتر آموزش و تربیتی و رییس پردیس شهید هاشمی‌نژاد نیز با اشاره به اینکه شغل معلمی سرشار از تجربه‌های نادر است، خاطرنشان کرد: بیان تجارب معلمان فرصتی برای اعتلای آموزش و رشد شخصی است به همین دلیل جشنواره تجربیات برتر فرصتی برای ارائه، ثبت و سازماندهی تجارب ارزشمند اساتید و معلمان در رشته‌های تخصصی است.

رئیس پردیس شهید هاشمی‌نژاد دانشگاه فرهنگیان در ارتباط با اهداف جشنواره گفت: سازماندهی دانش بومی حاصل از تجربیات اساتید و معلمان، ثبت، تدوین و انتقال تجارب آنان، ایجاد نگرش مثبت نسبت به خود روایت پژوهی در معلمان به منظور ثبت تجربیات حرفه‌ای خود و ایجاد فرصت برای تعامل علمی میان اساتید و معلمان در به اشتراک‌گذاری دانش عملی آموزش محتوا از سری اهداف جشنواره تجربیات برتر است.

گفتنی است؛ برای برگزاری موثر جشنواره، کارگاه‌های علمی برای اساتید و ستاد اجرایی برگزار شد، همچنین این جشنواره از حمایت‌های معنوی ۱۹ نهاد، سازمان و موسسه از جمله وزارت آموزش و پرورش، اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، معاونت فرهنگی شهرداری مشهد، اداره اوقاف، پژوهشکده تعلیم و تربیت دانشگاه فردوسی و بنیاد فرهنگی رضوی استفاده کرد.

رونمایی از کتاب «مشق تحول» با موضوع تربیت حقیقی و تجلیل از معلمان ارائه دهنده تجربیات برتر در زمینه آموزش دینی و قرآن پایان بخش این جشنواره بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =