میزبانی کانون کوچصفهان از نشست ادبی«آقای قصه‌های خوب»

به‌مناسبت روز ملی ادبیات کودک و نوجوان نشست ادبی«آقای قصه‌های خوب» با حضور رضا نیکوکار، شاعر و فعال عرصه‌ی ادبیات در مرکز فرهنگی هنری کوچصفهان برگزارشد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان گیلان، این نشست هم‌زمان با ۱۸ تیرماه و در سال‌روز درگذشت مهدی آذریزدی، نویسنده و خالق مجموعه‌ کتاب‌های« قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» برنامه‌ریزی و به مرحله‌ی اجراگذاشته‌شد.

طی این ویژه‌برنامه که حضور کارشناسان، مربیان و اعضای کارگاه‌های ادبی کانون کوچصفهان را به همراه‌داشت، نقش و جایگاه مهدی آذریزدی به عنوان پدر ادبیات کودک و نوجوان کشور و هم‌چنین راه‌های علاقه‌مندسازی نسل کودک و نوجوان مورد نقد و بررسی قرارگرفت.

برپایه این گزارش، رضا نیکوکار، شاعر گیلانی نیز میهمان این نشست بود که پیرامون  اهمیت کار با کودک و نوجوان و هم‌چنین سختی‌های کار در این عرصه برای مخاطبان مطالبی را ارایه‌کرد.

نیکوکار در این نشست ضمن بزرگ‌داشت یاد مهدی آذریزدی و روز ملی ادبیات کودک و نوجوان، از کتاب‌های آذریزدی به عنوان یادآورخاطرات شیرین کودکی یادکرد و مطالعه‌ی آثار وی را بستری مناسب برای آشنایی با ادبیات کهن و اصیل ایران زمین دانست.

شاعر«دیده‌ای یک نفر پرنده شود»، هم‌چنین به نقش ارزنده پدر ادبیات کودک و نوجوان در علاقه‌مندسازی کودکان و نوجوانان به مطالعه کتاب‌ اشاره و با بیان این که فراهم‌سازی فرصت همنشینی با کتاب، رهاورد این چهره‌ی برجسته ادبی برای آینده‌سازان بوده است، اضافه‌کرد: عدم بهره‌گیری از کلمه‌های نامانوس و ارایه‌ی مطالب متناسب با نیازهای مخاطبان از جمله ویژگی‌هایی است که آثار  نویسنده «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب‌» را برجسته می‌کند.

نیکوکار در همین حال به تشریح راه‌های ورود به دنیای ادبیات پرداخت و با مهم توصیف‌کردن ایجاد علاقه در مخاطب گفت: کودک و نوجوانان در مسیر نوشتن و سرودن نیازمند تشویق و هدایت است و نقد و بررسی آثار آنان در شروع فعالیت‌های ادبی زمینه دلسردی  آنان را فراهم‌می‌کند.

خالق اثر«پس دوست دارمت» در ادامه تصریح‌کرد: کودکی و نوجوانی مملو از طراوت، خلوص و پاکی است و توجه به این بسترخدادادی و مطالعه کتاب می تواند در رشد و ارتقای توان‌مندی‌های ادبی این گروه‌های سنی تاثیر به‌سزایی داشته‌باشد.

کارشناس مسوول آفرینش‌های ادبی کانون استان گیلان نیز در این نشست ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره مهدی آذریزدی، مطالعه‌کتاب را بستری مناسب برای بهتر نوشتن عنوان‌کرد.

حمیرا خدابنده هم‌چنین برگزاری جلسه‌های هدف‌مند ادبی و نشست با اهل قلم را زمینه ساز ترغیب و تشویق اعضا به نوشتن و سرودن دانست و از همراهی همکاران در این مسیر قدردانی‌کرد.

قصه‌گویی و خوانش اثر ‌از سوی اعضا و هم‌چنین برگزاری جلسه‌ی پرسش و پاسخ، ازدیگر بخش‌های این نشست بود که با هنرنمایی عضو کارگاه موسیقی مرکز فرهنگی هنری کوچصفهان همراه‌شد.

گفتنی‌است، رضا نیکوکار، از شاعران جوان گیلانی است  و دستی درسُرایش اشعار آئینی، اجتماعی، عاشقانه و غزل دارد.

 «دیده ای یک نفر پرنده شود» و «پس دوست دارمت» ازجمله آثار رضا نیکوکار است. وی در جشنواره شعر فجر سال ۹۰ در بخش شعر کلاسیک به عنوان شاعر برتر شناخته شد و شعر معروف «زائری باران‌ام» از آثار وی می‌باشد .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =