زیبایی و دل‌نشینی قصه‌ها با تلفیق گویش محلی و زبان طنز

قصه‌گوی برگزیده مرحله‌ی ‌استانی جشنواره قصه‌گویی سمنان بر زیبایی و دل‌نشینی قصه‌ها با تلفیق گویش محلی و زبان طنز تأکید کرد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، مریم صرفی مسئول مرکز فرهنگی‌هنری شماره یک کانون پرورش فکری دامغان و قصه‌گوی برگزیده بخش زنان و مردان مرحله‌ی ‌استانی بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی سمنان، درخصوص انتخاب قصه‌اش گفت: عنوان قصه‌ی انتخابی من، «لجباز» بود که در واقع برگرفته از یک داستان قدیمی و به قول دامغانی‌ها، «آسانوی محلی» است و سعی کردم تا با افزودن چاشنی طنز به قصه با مخاطبان خود ارتباط تنگاتنگی برقرار کنم؛ چراکه مخاطب از شنیدن داستان طنز لذت می‌برد و در عین حال از حوادث پیش‌آمده عبرت می‌گیرد.

صرفی در ادامه علاوه بر استفاده  از زبان طنز یکی از دلایل تأثیر قصه‌اش بر مخاطب را بکارگیری بیان و لحن متناسب با درک مخاطب دانست و گفت: طنز، زبانی شیرین و تأثیرگذار است و وقتی با گویش محلی تلفیق شود، زیبایی آن چندبرابر می‌شود.

وی با تأکید بر نقش و جایگاه قصه‌گویی در زندگی مخاطبان کودک و نوجوان اظهار داشت: کودکان و نوجوانان از طریق داستان‌ها و افسانه‌ها با حقایق و تجربه‌های زندگی آشنا می‌شوند و تأثیرپذیری از شخصیت‌های قصه، تقویت قدرت فهم و بیان، پرورش خلاقیت، آموزش زبان و افزایش گنجینه واژگان کودکان نیز از دیگر تأثیرهای آموزشی و تربیت قصه‌گویی به‌شمار می‌روند.

صرفی در ادامه افزود: داستان، خلاقیت گسترده‌ای است که با آن هر فردی می‌تواند عقاید به ظاهر نامعقول را بازیابی و آن‌ها را جایگزین و استفاده سازنده از آن‌ها را مطرح کند.

وی با بیان این‌که قصه می‌تواند از نظر تربیت اجتماعی، عاطفی و اخلاقی نیز در کودک مؤثر واقع شود، گفت: بسیاری از مقررات، هنجارهای اجتماعی و دستورالعمل‌های زندگی از راه قصه به مخاطب منتقل می‌شود. هم‌چنین چگونگی روبرو شدن با مشکلات، حل آن‌ها و بسیاری از الگوهای رفتاری در گروه‌ها و طبقه‌های مختلف اجتماعی و سنی در داستان‌ها بیان می‌شود. قصه‌ها علاوه بر این‌که در چگونگی رفتار و واقعیت‌های کودکان نقش موثری دارند به آن‌ها راه‌حل‌هایی غیرمنتظره و شگفت‌انگیز و در عین حال شدنی و مثبت ارائه می‌دهند.

صرفی در پایان، هدف از شرکت در جشنواره قصه‌گویی را ارتقای دانش قصه‌گویی، استفاده از تجربیات سایر قصه‌گویان، علاقمندی به قصه و قصه‌گویی عنوان و خاطرنشان کرد: احیای سنت قصه‌گویی در خانواده‌ها و توسعه و ترویج دانش قصه‌گویی و تشویق مادران به بیان قصه‌های شبانه می‌تواند به گسترش قصه‌گویی کمک شایانی کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =