زمینه‌چینی برای ضربه‌ی نهایی در ابتدای شعر

نهمین نشست ادبی «دو پنجره، دو لبخند» با نقد و بررسی کتاب «زندگی با دور تند» سروده‌ی زیتا ملکی در مجتمع فرهنگی هنری کانون پرورش فکری سمنان برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، همزمان با آغازین‌روز از هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی، نهمین نشست ادبی «دو پنجره، دو لبخند» با دعوت از زیتا ملکی شاعر کتاب «زندگی با دور تند» و حضور مهدی جمال مدیرکل کانون پرورش فکری سمنان، کارشناسان، مربیان و اعضای کارگاه نوشتن خلاق و انجمن ادبی آفرینش، پنج‌شنبه ۲۴ آبان‌ماه ۱۳۹۷ در سالن کنفرانس مجتمع فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری سمنان برگزار شد.

مدیرکل کانون استان سمنان ضمن تبریک هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی و روز کتابدار بر تقویت مهارت زندگی به‌ویژه مهارت‌های اجتماعی با مطالعه کتاب‌های مناسب و مرتبط با گروه سنی مخاطب اشاره و تأکید کرد: اعضای نوجوان، سرمایه و افتخار مراکز فرهنگی‌هنری کانون هستند و باید از فضا و فرصت ایجادشده برای افزایش دانش و آگاهی خود استفاده کنند.

جمال در ادامه با اشاره به قدمت ۵۲ ساله‌ی کانون پرورش فکری، آن را بستر بسیار مناسبی برای مطالعه آن‌چه که اعضا باید از آن آگاه شوند، دانست و از اعضا خواست تا هم‌سالان خود را به مطالعه کتاب و شرکت در کارگاه‌ها و فعالیت‌های کانون پرورش فکری تشویق کنند.

نگاه تازه و کشف‌های شاعرانه دو عنصر مهم در ماندگاری و اثرگذاری یک شعر

اعضا در پنجره نخست این نشست با اشاره به عنوان زیبا و دلنشین کتاب، تصویرگری خلاق مرتبط با موضوع ابیات، سادگی زبان، برقراری ارتباط بین اشیای بیجان و محیط اطراف و... به نقد و بررسی کتاب «زندگی با دور تند» پرداختند.

ملکی ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع مربیان و اعضای نوجوان کانون پرورش فکری استان سمنان با بیان این‌که در کتاب «زندگی با دور تند»، به‌دنبال نگاه تازه و کشف‌های شاعرانه بوده، گفت: این دو عنصر به ماندگاری و اثرگذاری یک شعر کمک می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به تازگیِ نگاه و کشف و جست‌وجوگری نه فقط در مضمون و درون‌مایه؛ بلکه در زبان و شکل بیرونی اشعار این کتاب، افزود: ایجاز مناسب هم به شاعر کمک می‌کند تا در شعرها به زبانی گویا، صمیمی، ساده و راحت برسد به‌طوری‌که احساس کند روبه‌روی مخاطب نشسته و با او گفت‌وگو می‌کند.

ضربه نهایی و پایان غافلگیرگننده

شاعر مجموعه «زندگی با دور تند»، یکی دیگر از شگردهای این کتاب را غافلگیرکردن خواننده در پایان‌ شعرها عنوان و خاطرنشان کرد: اگرچه بیش‌تر شاعران به این موضوع اهمیت می‌دهند؛ اما باید شگردهای آن را بلد بود و از همان ابتدای شعر برای رسیدن به پایان‌ غافلگیرکننده و ضربه‌ی نهایی زمینه‌چینی کرد و عنصر اندیشه در شعر بسیار اهمیت دارد و نباید در گام اولیه‌ی انتقال احساس و عاطفه متوقف شود.

تقویت اندیشه‌ی مخاطب با یک تصویر ساده و ناگهانی

شاعر مجموعه «زندگی با دور تند» در پنجره دوم که نقد و بررسی دست‌نوشته‌های اعضای نشست بود با پرداختن به قالب‌های شعر کلاسیک و سپید، تأکید کرد: شعر سپید اگر نکته ندارد باید همراه با تصویر باشد و اگر تصویر ندارد باید احساس را به‌همراه داشته باشد تا شاعر برای تقویت اندیشه‌ی مخاطب خود با یک تصویر ساده و ناگهانی به بیان اهمیت درک مفهوم زندگی و قدردانستن لحظه‌های پرشتاب آن بپردازد.

تصاویر شاعرانه، توجه به ضربه نهایی در شعر، احساس، اندیشه و موسیقی درونی آن، استفاده مناسب و بجا از آرایه‌های ادبی در شعر، نگاه تازه و کشف شاعرانه، طبیعت‌گرایی، برقراری ارتباط بین اجزا و عناصر شعری، توجه به زبان و وزن شعر و انتخاب قافیه‌های جدید و به‌روز، بکارگیری زبان طنز و کاریکلماتور، استفاده درست از واژگان و... از مواردی بود که ملکی پس از خوانش آثار اعضا بر آن نظر داشت.

گفتنی است، در این نشست از شاعر کتاب «زندگی با دور تند» و سه عضو برتر کتاب‌خوان کانون استان سمنان با لوح سپاس و هدیه، تجلیل و جشن امضای کتاب برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =