نگاه نو و شاعرانه حاصل پرداختن به هنرهای مختلف است

هفتاد و هشتمین انجمن ادبی آفتاب با محوریت خوانش شعر اعضای نوجوان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، هفتاد و هشتمین انجمن ادبی آفتاب، روز پنج‌شنبه ۵ اردیبهشت ‌ماه ۱۳۹۸ با حضور کارشناسان شاعر و ۲۵ نفر از اعضای نوجوان در سالن جلسات دفتر استان برگزار شد.

محبوبه بزم‌آرا کارشناس مسئول ادبی استان در توضیح این خبر گفت: هفتاد و هشتمین انجمن ادبی آفتاب با محوریت خوانش و نقد اشعار اعضا، با حضور «قاسم رفیعا» شاعر، نویسنده و طنزپرداز مطرح کشور و عاطفه رنگ‌آمیز طوسی، شاعر مجموعه «از روزهای نیستی و باران» برگزار شد.

قاسم رفیعا کارشناس میهمان انجمن، در جریان نقد آثار به اعضا یادآور شد که، پرداختن به هنرهای مختلف و داشتن مطالعات گسترده، شاعر را در رسیدن به نگاهی نو در امر سرایش یاری می‌دهد.

وی در همین رابطه ضمن اشاره به پیدایش این  نگاه نو در آثار شاعران معاصر، اعضا نوجوان حاضر در جلسه را به خواندن مستمر اشعار شاعران دیگر توصیه کرد.

رفیعا پس از شنیدن شعر کیانا رجایی‌فر که در قالب کلاسیک سروده شده بود، گفت: خاصیت شعر کلاسیک این است که کاربرد هر کلمه در آن بار مفهومی دارد، بنابراین شعرهای خوبی که در این قالب سروده می‌شود، در هر بیتش حرفی برای گفتن دارد و با خواندن هر بیت از غزلهای آن احساس می‌کنیم اتفاقی جذاب و شنیدنی در آن وجود داشته است.

قاسم رفیعا در ادامه خوانش و نقد اشعار و پس از شنیدن شعر کوتاهی که در قالب سپید سروده شده بود، به شاعرانگی شعر سپید در عین کوتاهی اشاره کرد و گفت : نگران این نباشید که شعرتان کوتاه شود. اگر بتوانید در همان چند سطر کوتاه با مخاطب خودتان ارتباط برقرار کنید، حرفتان را به عنوان شاعر زده‌اید و شعر شما جایگاه شاعرانگی‌اش را حفظ خواهد کرد.

در ادامه نشست، رفیعا پس از شنیدن شعر دینا کیهانی که از کلمات امروزی‌ در شعر خود استفاده کرده بود، گفت: کلماتی که شاعر برای شعر خود برمی‌گزیند، بایستی با تمام وجود در شعر جا بگیرد، به عبارتی باید لزومی به آوردن آن احساس شود و به شعر شاعر کمک کند.

کارشناس میهمان انجمن به اعضای انجمن تاکید کرد که صرف آوردن کلمات نو و مدرن، شعر را امروزی نمی‌کند، همچنان که بسیاری از شاعران در اشعار خود حرف‌های نو را در ساختاری قدیمی آورده‌اند.

شاعر طنزپرداز و کارشناس میهمان انجمن در نقد یکی از اشعار طنز اعضای نوجوان ضمن بیان نکاتی درباره سرایش شعر طنز یادآور شد: نگاه طنز در شعر، نوشتن از ارتباط اغراق‌آمیز حوادث روزمره‌ی آدم‌هاست و نه گفتن از چیزهایی که می‌بینیم و درکش می‌کنیم. اگر چنین باشد، تمام کسانی که درفضای مجازی لطیفه می‌سازند، می‌توانند ادعا کنند که دارند شعر می‌گویند؛ اما یافتن نقاط مشترک بین حوادث در جامعه و ارتباط دادن این‌ها به رویدادهای روز می‌تواند ما را در آفرینش یک اثر طنز یاری کند.   

خوانش شعر توسط میهمانان شاعر انجمن و گرفتن عکس یادگاری پایان بخش هفتاد و هشتمین انجمن ادبی آفتاب بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =