فعالیت‌های کانون باید گسترش یابد

نصرالله پژمانفر در دیدار با کارشناسان ستادی کانون خراسان رضوی، از کانون به عنوان یک نهاد فرهنگی با سابقه و متخصص در حوزه کودک و نوجوان یاد کرد .

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، روز سه‌شنبه ۱۸ تیرماه ۱۳۹۸، کانون استان میزبان حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی و رییس کمیسیون فرهنگی مجلس بود.

در این جلسه که با حضور مدیرکل، معاونان، کارشناسان مسئول و کارشناسان ستادی برگزار شد، رییس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به عضویت خود در سال‌های ۱۳۵۶-۱۳۵۳ در مراکز کانون، این نهاد فرهنگی را سازمانی باسابقه و تخصصی در حوزه کودک و نوجوان عنوان کرد و گفت: من در سنین حساس نوجوانی، تجربیات خوبی در این مجموعه کسب کردم و هنوز خاطره روزهای خوشی که پستچی برای‌ فرزندانم از انتشارات کانون کتاب می‌آورد را به یاد دارم.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، نبود ساختار جدی در حوزه کودک و نوجوان را یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های خود مطرح کرد و گفت: متاسفانه در فعالیت‌ها و برنامه‌های گروه سنی کودک و نوجوان ما متولی مشخصی در کشور نداریم و تنها کانون تا این لحظه در این عرصه ورود کرده که آن هم بیشتر با محوریت کتاب و کتاب‌خوانی بوده و در واقع می‌توان گفت ساختار هدفمندی در حوزه سینما، موسیقی، آموزش مهارت‌های مختلف و... برای این گروه سنی وجود ندارد که البته من معتقدم کانون با شناخت دقیقی که از جامعه مخاطب خود دارد و با این ظرفیت‌ها و پتانسیل‌هایی موجود، می‌تواند این مسئولیت را بر عهده گیرد.

رئیس کارگروه فضای مجازی مجلس در ادامه سخنان خود، توسعه زیرساخت‌های کانون را برای گسترش پوشش مخاطبانش امری ضروری دانست و گفت: مربیان کانون در بحرانی‌ترین مقطع سنی با کودکان و نوجوانان در ارتباط هستند و کاری بس بزرگ، الهی و مقدس را انجام می‌دهند، اما به اعتقاد من سهم جذب آن‌ها از جامعه مخاطب بسیار کم است و باید تلاش کنیم کانون به سمتی برود تا درصد بیشتری از جمعیت کودک و نوجوان کشور از ظرفیت‌های خوب و تاثیرگذار آن بهره‌مند شوند.  

ابراهیم زره‌ساز مدیرکل کانون نیز حضور یکی از افراد تأثیرگذار در حوزه فرهنگ را در جمع کارشناسان کانون فرصت مغتنمی برای بیان دغدغه‌های فرهنگی همکاران دانست و گفت: متأسفانه در زندگی امروزی، مردم دچار یک گمگشتگی هویت شده‌اند و این امر در میان کودکان و نوجوانان بیشتر مشهود است.

مدیرکل کانون در ادامه افزود: نسل امروز ما اکثراً دچار بحران هویت شده و با اصل و ریشه‌های فرهنگی، دینی و تاریخی خود بیگانه شده‌اند و با وجود هجمه‌های زیادی که در فضای مجازی، رسانه‌ای و تهاجم فرهنگی با آن روبرو هستیم، می‌توان گفت تنها روزنه امید و نجات ما، بازیابی هویت ملی، مذهبی و تاریخی کودکان و نوجوانان‌مان با استفاده از ابزار هنر است که مربیان کانون در مقاطع مختلف در این خصوص تلاش کردند.

زره‌ساز بیان قصه‌های نوستالژی به زبان شیرین و با شیوه‌های خلاقانه را به عنوان راهی برای برقراری ارتباط میان نسل‌ها عنوان کرد و گفت: ما این تجربه را در برپایی شادپیمایی عروسک‌های نمادین در مسیر راه‌پیمایی ۲۲ بهمن در سال ۱۳۹۷ را داشتیم و مربیان ما با روایت قصه‌های اثرگذار و تربیتی شاهنامه به دنبال بازیابی هویت مذهبی و تاریخی کودکان این مرز و بوم هستند.

مدیرکل کانون با بیان نقش اثرگذار کانون در پرورش و کشف استعدادها و خلاقیت‌های کودکان و نوجوان افزود: وجود مدیران لایق و شایسته امروز که به عضویت دیروز خود در مراکز کانون افتخار می‌کنند نشان از پیشینه بسیار غنی و نقش این نهاد فرهنگی در پرورش شخصیت سالم و اجتماعی کودکان و نوجوانان دارد و علیرغم محدودیت‌های مالی و نبود امکانات و تجهیزات کافی، مربیان کانون با فعالیت‌های فرآیندمحور، اثرگذار و عمیق تلاش کردند تا فضایی سازنده و مناسب برای شکل‌گیری شخصیت مخاطب خود ایجاد کنند.

جلوگیری از فعالیت‌های موازی‌ و همسو در دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی، اختصاص بودجه بیشتر برای حوزه فرهنگ، تامین کتاب برای مراکز کانون، تامین و تجهیز کتابخانه‌های سیار و توجه ویژه به انجام فعالیت‌های فرهنگی در حاشیه شهر از دیگر مواردی بود که در این جلسه به آن اشاره شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =