نشست تخصصی نگاهی به کتاب «تشنه لبان» مقتل امام حسین(ع)

با دعوت از «مهدی امین فروغی» نویسنده، پژوهش‌گر ادبیات آیینی و عاشورا پژوه، نشست تخصصی نگاهی به کتاب تشنه لبان اثر فاخر«حمید گروگان» به صورت مجازی در کانون خراسان جنوبی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری خراسان جنوبی، در این نشست که صبح امروز ۸ شهریور ماه ۱۴۰۲ از سوی ستاد اربعین کانون پرورش فکری خراسان جنوبی و با حضور کارشناسان، مربیان، اعضا و تعدادی از والدین به صورت مجازی در سطح مراکز کانون استان برگزار شد مهدی امین فروغی از نویسندگان و عاشورا پژوهان کشور به صورت مجازی میهمان مخاطبان این برنامه شد و در خصوص کتاب«تشنه لبان» با آنان گفت و گو کرد.

امین فروغی این کتاب را اثری گران‌سنگ و ارزشمند از حمید گروگان ویژه گروه سنی نوجوان دانست و گفت: از ویژگی‌های ممتاز این نویسنده بزرگ می توان به نوشتن کتاب‌هایی برای گروه‌های سنی مختلف یاد کرد.

وی در ادامه با اشاره به بزرگان حاضر در واقعه عاشورا از جمله حضرت زینب(س)، امام سجاد (ع) و ... از آنان به عنوان روایت گران آغازین این واقعه بزرگ یاد کرد.

این نویسنده و پژوهش‌گر در بخشی از مباحث خود به پیشینه‌ی عزاداری و مدیحه سرایی برای امام حسین (ع) و روایت وقایع عاشورا از قرن چهارم پرداخت و گفت: از این زمان روایت‌گران به صورت آزادانه توانستند در قالب‌های مختلف به روایت‎گری عاشورا بپردازند اگر چه که در دورهای بعد روایتگری با مشکلات و محدودیت‌هایی نیز همراه بود.

وی ملا حسین کاشفی از اهالی سبزوار را نخستین کسی معرفی کرد که اولین مقتل به زبان فارسی را با عنوان روضه الشهدا نوشته است و ادامه داد: قسمت اعزم این کتاب در مورد عاشورا با نثری روان و شیوا نوشته شده است که در بسیاری از مراسم بر اساس این کتاب عزاداری و روضه خوانی می کردند.

این پژوهش‌گر ادبیات آیینی با اشاره به انواع مقاتل گفت: کتاب تشنه لبان در نوع خود بی نظیر است که  در جوار حرم امام حسین(ع) نوشته شده و در برگیرنده گروه‌های سنی مختلف است.

وی مطالب این کتاب را روان و دل انگیز دانست و افزود: از امتیازات این کتاب می توان به بهره گیری از اشعار حافظ و نگاه عرفانی وی در این کتاب یاد کرد.

 امین فروغی در قسمت پایانی مباحث خود به قرائت بخشی از این کتاب به عنوان گودال قتلگاه پرداخت.

نشست تخصصی نگاهی به کتاب «تشنه لبان» مقتل امام حسین(ع)

نشست تخصصی نگاهی به کتاب «تشنه لبان» مقتل امام حسین(ع)

نشست تخصصی نگاهی به کتاب «تشنه لبان» مقتل امام حسین(ع)

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =