بهره‌گیری از ابزار قصه‌گویی برای فرهنگ‌سازی ضرورت‌دارد

طی نشست مدیران‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و نهادکتاب‌خانه‌های عمومی استان گیلان بر ضرورت بهره‌گیری از ابزار قصه‌وقصه‌گویی در جهت فرهنگ‌سازی تاکیدشد.

به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان گیلان، این نشست به‌منظور افزایش گستره‌ی همکاری‌های فرهنگی و فرصت‌سازی از بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان در مسیر فرهنگ‌سازی و آشناسازی هرچه‌بیش‌تر جامعه، به‌ویژه‌نسل کودک ونوجوان با پیشینه و داشته‌های فرهنگی کشور صورت‌گرفت.

قصه‌گویی، ابزار فرهنگ‌سازی
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان در این دیدار به جایگاه و کاربردهای قصه و قصه‌گویی در فرهنگ‌سازی و پیش‌گیری از گُسست‌های میان‌نسلی اشاره و با تشریح روند برگزاری جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون گفت: فرآیند برگزاری بیست‌وپنجمین دوره این رویداد بین‌المللی، آغازشده  و مراسم پایانی مرحله استانی، روزهای ۱۵ تا ۱۷ آبان ۱۴۰۲ برگزارمی‌شود.

بهره‌گیری از ابزار قصه‌گویی برای فرهنگ‌سازی ضرورت‌دارد

سیدجلیل میرعظیمی در ادامه به رویکردها، اهداف و مخاطبان این جشنواره و نقش سازنده آن در کشف و پرورش استعدادهای مخاطبان اشاره و اظهارکرد: جریان‌سازی فرهنگی، امیدآفرینی، الهام بخشی و معرفی شخصیت‌های برجسته ایران اسلامی به جامعه، اولویت دست‌اندرکاران برگزاری این رویداد بین‌المللی است.

این مدیرفرهنگی هم‌چنین، ظرفیت‌های گسترده فرهنگی گیلان و هم‌گرایی دستگاه‌های فعال در این عرصه را فرصتی ارزش‌مند برای تربیت نسلی آشنا با پیشینه غنی‌ ایرانی‌اسلامی دانست و در این میان همراهی افزون‌تر نهادکتاب‌خانه‌های عمومی استان را برای برگزاری هرچه‌بهتر بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون خواستارشد.

قصه، مولفه‌ی مهم آموزش مفاهیم ارزش‌مند
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان نیز در این دیدار که با حضور زهرا بدن آرا، معاون امور کتابخانه‌ها و همکاری‌های این مجموعه صورت‌پذیرفت، با اشاره به ویژگی‌ها و کارکردهای مشترک دو دستگاه در ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، اساس و پایه شکل‌گیری علاقمندی به کتاب را در دوران کودکی و خردسالی عنوان و بر ضرورت برنامه‌ریزی منسجم برای پرورش نسل دوستدار کتاب تاکیدکرد.

بهره‌گیری از ابزار قصه‌گویی برای فرهنگ‌سازی ضرورت‌دارد
یاسر تقوی با بیان اینکه ابزار قصه یکی از مولفه های اصلی و مهم آموزش مفاهیم ارزشمند در یک جامعه است، به فعالیت‌های موثر مجموعه نهاد کتابخانه‌ها در این حوزه اشاره و از برگزاری دو دوره جشنواره قصه گویی نهال امید به‌عنوان یکی از تجربه‌های موفق نهاد در بخش قصه‌گویی یادکرد.
تقوی هم‌چنین، با استقبال از برگزاری برنامه‌های مشترک فرهنگی با موضوع کودکان و نوجوانان، از آمادگی مجموعه کتابخانه‌های عمومی استان گیلان برای فراهم‌سازی بسترهای موجود جهت گسترش این همکاری‌ها خبرداد.
وی در پایان، هم‌افزایی میان دستگاه‌های فرهنگی برای رفع مشکلات و موانع در این حوزه، از جمله کتاب و کتابخوانی را از دغدغه‌های جدی برشمرد و بر لزوم همراهی با دستگاه‌های فعال در حوزه فرهنگ تاکیدکرد.

گفتنی‌است، این دیدار روز ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ در اداره‌کل کتاب‌خانه‌های عمومی استان گیلان در رشت صورت‌گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =